E-mail marketing’in üzerinde en çok spekülasyon yapılan dijital iletişim biçimi olmasına karşın salgın döneminde dahi kritik önemini koruduğunu söylüyor Setrow Genel Müdürü Turgut Taneli… Salgın sürecinde e-mail açılma oranlarında anlamlı bir artış olduğunu kaydeden Taneli “Bu da hedefli e-mail konusunda markaların daha da titiz bir çalışma içinde olduklarını işaret ediyor” diyor…
E-mail marketing’in dünyadaki ve ülkemizdeki evrim sürecini anlatabilir misiniz? Türkiye pazarı gelişmiş pazarlarla kıyaslandığında e-mail marketing konusunda hangi aşamada?
Dünyadaki evrim ile ülkemiz arasında önemli farklar mevcut. 2000’lerin ortasından itibaren özellikle ABD ve Kıta Avrupası ile Kuzey Avrupa ülkeleri, bulk yani toplu ve her aboneye e-mail yollama konusunu hızlı bir şekilde aşarak, segmente ve filtre edilmiş e-mail marketing konusunda çalışmalarını başlattılar. Aynı dönemlerde ülkemizdeyse fırsat siteleri, toplu online alışveriş siteleri ve türevleri ağırlıklı olarak bulk e-mail marketing’le yollarına devam etti. Perakende sektörü bu çok çeşitli ürünleri satan firmaları kullanarak pazarlama faaliyetlerine devam ederek kendi e-ticaret sistemlerini oluşturmak veya bu yönde iş birimi üretmek gibi konularda uzun süre aksiyon almadılar. 2010’ların başlarından itibaren zaman içinde başta giyim perakendecileri olmak üzere kendi e-ticaret yapılarını kurmaya başladılar. Bu önemli bir dönüm noktası oldu ve bu değişim rüzgarıyla ülkemizde de firmalar kendi elde ettikleri, izni alınmış kişilere e-mail marketing yapmaya başladı. Çok geçmeden kişilerin ilgi alanlarını anlama isteği, daha segmente ve kişiye özel içerik alma isteğine sessiz kalmayan yapılar bu talebi yerine getiren ve destekleyen Dijital Pazarlama Platform’larını kullanmaya başladı. Bu durumu takip eden yasa ve yönetmeliklerin de etkisiyle bugün bizim de arzu ettiğimiz seviyeye gelindi ve ülkemiz de bu konuda gelişmiş ülkelerle benzer hatta daha iyi çalışmalar üretmeye başladı.
İçinden geçtiğimiz bu izolasyon süreci perakende sektörünü nasıl etkiledi? Özellikle e-ticaret tarafında ne tür davranış değişiklikleri oldu?
Bu sürecin başlamasıyla oluşan panik, sadece belirli ürünlerin online’da ilgi görmesi ve diğer pek çok sektörün aniden durması gibi bir ortam üretti. Bu erken süreçte oluşan durum, geçen süre içinde yerini normal günlük yaşam ihtiyaç ve isteklerinin de siparişe yansıması haline yavaş yavaş dönmeye başladı. Elbette ki özellikle evde daha kaliteli zaman geçirmeyi sağlayan, yaşanan ortamın ihtiyaç ve eksiklerini gideren ürün ve servisler daha ön planda. Spor ürünleri, hobi ürünleri, kitap ve basılı diğer ürünler, besin destekleri ve vitaminler gibi sektörler bir miktar daha öne çıktı.
Setrow tarafından yapılan “Covid-19’un Sektörel Bazlı Online Alışverişe Etkisi”ni ölçen araştırma perakende sektöründeki başta gıda olmak üzere sağlık, spor ve elektronik şirketlerinin bu dönemde e-mail marketing yapma oranının ciddi şekilde arttığını gösteriyor.
İzolasyon süreci e-mail marketing’e nasıl yansıdı? Rakamsal olarak bu etkiyi ölçümlediğinizde ortaya nasıl bir sonuç çıkıyor?
İlk başta oluşan panik ve gergin ortam, duruma yönelik ürün satan kurumlar hariç hemen her sektörde bir duraksamaya sebep verse de kısa süre içinde stabil bir hale döndü diyebiliriz. Günlük toplam atılan e-mail sayısında belirli ama önemsiz bir düşme olsa da açılan e-mail sayısında aksi yönde bir artış var. Bu da hedefli e-mail konusunda markaların daha da titiz bir çalışma içinde olduklarını işaret ediyor. Bazı markalarsa bu dönemde iletişimi geçici süreliğine durdurma kararı aldı. Bu markalar daha çok kendi çalışanlarını koruma kararına yönelik bu yönde bir düşünceyle adım attılar.
Önümüzdeki süreçte e-mail marketing’in üstleneceği rol ne olacak?
E-mail marketing üzerinde en çok spekülasyon yapılan dijital iletişim biçimi. Bu hep böyle oldu. Çeşitli varsayımlar ileri sürüldü, farklı servislerin e-mail marketing’i 20 yıldır devam eden tahtından indireceği en çok ele alınan konulardan oldu. Ancak bu tip bir salgın döneminde dahi bu iletişim, pazarlama aracının yerini çok kritik bir şekilde koruduğunu görüyoruz. Her şeyden önce e-mail gönderim servisi veren şirketlerin yazılım kapasitesi ve yapabilirlikleri çok önemli. Tüketiciye alması gereken ürünü anımsatan, sipariş ettiğ ürünlerin konum ve durumunu en doğru şekilde bildiren, hedefli, ihtiyaca uygun ve o kişiye özel olmasını sağlayabilen yazılım ve platformlar sayesinde yaygın kullanım devam edecek. Yaşamın umuyoruz ki en kısa sürede normale dönmesiyle artan bu dijital alışkanlık sektöre kalıcı bir fayda ekleyecek.
Bu süreçte markalara sunduğunuz en önemli hizmetler neler?
Setrow olarak her şeyden önce durumdan kaynaklı zorunlu olarak, sattıkları ürün veya hizmet nedeniyle olumsuz etkilenen tüm müşterilerimize belirli kolaylık ve imkanlar sağladık. Böyle bir dönemde karşılıklı özverilerin kritik olduğu inancındayız. Home office olarak ancak tam zamanlı mesaiyle göreve devam ederek markalara, Setrow’u kullanarak daha da efektif sonuçlar alabilecekleri özellik ve modüllerimizi kullanmalarını önermeye devam ediyoruz. Çok kısa bir süre içinde de sağlık sektörüne özel ticari herhangi bir kaygı gütmeden bir yaklaşım anons edeceğiz.
Koronavirüs salgınıyla değişen tüketici ihtiyaçları karşısında markalar nasıl hareket etmeli?
Markalar bu süreçle birlikte tedarik zincirini ele almak durumunda kaldı ve bundan sonra ise alternatif kural ve tespitler içinde olacaklar. Bu süreçle dijitalde de ticaret ya pabildiğini gören dikey sektörler bu konuya daha çok önem vermeye başlayacak ve bunların kalıcı olacağı düşüncesindeyim. Bu durum aynı zamanda müşterilerine iletişim bombardımanı yaparak yaklaşan markaların da daha dikkatli ve selektif bir iletişime yönlenmeleri konusunda olumlu bir yapı geliştirecek.
All-in-One dijital pazarlama araçlarıyla tüketicilere nasıl bir alışveriş deneyimi sunuyorsunuz?
Entegre Dijital Platformu olarak Setrow, markalara tek çatı altında tüm ihtiyaç duyulabilecek ürün ve modülleri sunma becerisine sahip. Bu her şeyden önce elbette tek muhatap anlamına geliyor. Bu da tek veya aynı çatı altında olan uzmanlar grubunun ihtiyaca göre pazarlama iletişimini kurgulatma konusunda proaktif çözüm sağlaması demek. Aynı zamanda Setrow’un bu yapısı “zincirleme” bir şekilde çok sayıda ve değişik modüllerle kurgu yapmak anlamına geliyor. E-mail atılan, anket yollanan, push gösterilen, bir banner’ı klikleyen bir kullanıcının verdiği tepkiye göre farklı modül ve ürünleri bu tepkiye bağlayarak sıralı, anlamlı ve tüketiciyi boğmayan ama dönüşümde etki üreten pazarlama aksiyonları alınması demek. Bu da markaların ihtiyaç duydukları bir yapı ve gün geçtikçe geliştirerek üzerine yenilikler ilave ettiğimiz modüler, esnek ve sade bir yapıyı sunmamız anlamına geliyor.