Reklam yatırımları 2013’te yüzde 9.2 büyüdü
Reklamcılar Derneği üyesi medya ajanslarının verileriyle hazırlanan 2013 reklam yatırımları açıklandı. Reklamcılar Derneği’nde yapılan basın toplantısında, 2012 yılında 4 milyar 652 milyon TL olan medya yatırımlarının 2013 yılında yüzde 9,2 oranında arttığı ve 5 milyar 80 milyon TL olarak gerçekleştiği belirtildi. Buna göre yatırımların yüzde 57.25’ini televizyon, yüzde 22.43’ünü basın, yüzde 9.74’ünü dijital, yüzde 6.85’ini açıkhava, yüzde 2.61’ini radyo, yüzde 1.13’ünü sinema reklamları oluşturdu.
2013 yılında bir önceki yıla göre yüzde 9,2 olarak gerçekleşen büyüme, RD üyesi medya ajanslarının ilk yarıda yaptığı yıllık yüzde 10’luk büyüme tahminine yakın gerçekleşti. Büyümenin itici gücünü, hızlı tüketim, finans, iletişim, otomotiv, inşaat ve dekorasyon sektörlerinin oluşturduğu görüldü. Reklam yatırımlarının tüm dünyada ilk 9 ayda yaklaşık yüzde 3 büyüdüğü, Avrupa dışındaki tüm bölgelerde reklam yatırımlarının arttığı belirtildi. Türkiye’de 2012 yılına kıyasla medya karması benzer kalırken, TV ve dijitalde artış görüldü.
Son 10 yıldır medya reklam yatırımlarının ekonomik gelişmeler paralelinde seyrettiği süreçte, 2014 yılında da benzer ekonomik trendin süreceği varsayımıyla, reklam yatırımlarının yüzde 10 büyümesi bekleniyor.
Toplantıda konuşan Reklamcılar Derneği Başkanı Alper Üner, “Sadece ifade özgürlüğü değil, ticari ifade özgürlüğü de olması gerekir” dedi. Üner toplantıda yatırımlar hakkında da bilgi verdi. Geçtiğimiz yıl, dijital reklam yatırımları pazar payının dünyada yüzde 23,2 oranında olduğuna dikkat çeken Üner, şu açıklamalarda bulundu: “Türkiye’de ise bu oran, yüzde 9,74 oranında. Dijital yatırımlar, büyümenin lokomotifi olmayı sürdürüyor. Uluslararası alanda reklam sektörü, dijital medya yatırımlarıyla büyüyor. Bu yatırımlar içinde sosyal mecraların payı oldukça yüksek. Sosyal mecraları kullanarak ticaret yapmaya devam eden üyelerimiz var. Kısıtlamalar sektörün gelişimini olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle sadece ifade özgürlüğünün değil, ticari ifade özgürlüğünün de olması gerekmektedir. Önümüzdeki dönemde dijital taraftaki olumsuzluklar, bu alandaki büyümeyi de olumsuz etkileyebilir.”
Reklamcılar Derneği’nin Türkiye Medya Yatırımları tablosu: