“Sosyal mesafeyi” teknoloji sağlayacak!
Dünya Sağlık Örgütü’nün koronavirüs salgının kontrol altına alınmasında 1.5-2 metrelik sosyal mesafenin önemini ısrarla belirtmesi, teknoloji şirketlerini de harekete geçirdi. Teknoloji şirketleri sosyal mesafenin kontrolü için mobil uygulamalardan artırılmış gerçekliğe kadar farklı yöntemlerle yenilikçi sistemler için kolları sıvadı.
Bugünlerde hepimizin sıkça duyduğu “yeni normal” epey uzun bir süre hayatımızda yer edinecek gibi gözüküyor. Tüm dünyada kademeli olarak başlayan bu normalleşme sürecinde 1,5-2 metrelik sosyal mesafe ise en çok dikkat etmemiz gereken duyarlılıkların başında geliyor.
Hayatımızı her anlamda kolaylaştırmak üzere geliştirilen teknolojiler ise bu yeni süreçte kurtarıcı rolünü üstlenecek desek sanırım abartmış olmayız.
Bu noktada en yenilikçi adımlardan birini ABD basketbol ligi NBA getirdi diyebiliriz. Pek çok spor organizasyonunun seyircisiz de olsa başlamış olmasına rağmen, özellikle oyuncularının tedirginliği yüzünden NBA henüz başlayamadı. Temmuz ayında başlamasına karar verilen organizasyon, sporcu sağlığı için teknolojiden sonuna kadar faydalanmak istiyor.
Tercih eden NBA oyuncuları, Oura isimli bir akıllı yüzük kullanabilecek. Bu yüzüğü kullanan sporcuların, ateş vb. koronavirüs semptomu gösterip göstermedikleri yüzde 90 doğrulukla tespit edilecek. Bununla birlikte sadece 6 gram ağırlığında olan yüzük, sporcular için herhangi bir engelleyici etki de yaratmıyor. 80 dakika gibi çok kısa bir sürede şarj olan yüzük, Android ve iOS ile senkronize bir şekilde çalışıyor. Yüzükte bulunan kızılötesi sensörler, ivme ölçerler, jiroskop ve sıcaklık ölçer gibi sensörler, yüzüğün bir akıllı saat gibi kullanılmasını ve sporcuların verilerinin incelenmesini de sağlıyor.
Spor dünyasının yanı sıra, iş dünyası da bu konuda yenilikçi girişimlerde bulunuyor.Örneğin otomotiv sektörünün dev ismi Ford, çalışanları için sosyal mesafe bilekliği geliştirdi. Michigan fabrikasında aynı hat üzerinde çalışan kişiler için geliştirilen bu bileklik, çalışanlar birbirine yaklaştığında titreşimle uyarı veriyor. Bu sayede çalışanların daha temkinli davranmasını sağlıyor.
E-ticaret sektörünün önemli isimlerinden Amazon ise sosyal mesafede artırılmış gerçekliği kullanıyor. Ofis ve iş yerleri için Mesafe Asistanı geliştiren Amazon, artırılmış gerçeklik tabanlı bir asistan tasarladı. Bu asistan, çalışanların etrafında 2 metre çapında çemberler çiziyor. Sosyal mesafeye uyulduğunda bu çemberler yeşil, uyulmadığında ise kırmızı renkli oluyor. Şirket içinde farklı noktalara koyulan ekranlardan, bu çemberlerin durumu görülebiliyor. İlk uygulamalarında olumlu dönüş alınan sistemin, farklı noktalara yüzlerce adet kurulacağı belirtiliyor.
Dünya Sağlık Örgütü’nün önerilerinin daha sağlıklı ve daha kolay yerine getirilebilmesi için Apple ve Google da bluetooth tabanlı temas izleme platformu üzerinde çalışmalarını sürdürüyor.