Dünya oyun pazarının perde arkası
Oyun pazarı büyüdükçe sular da durulmuyor. İyi haberler çoğunlukta ama Apple-Epic Games ve hemen ardına Google Play’in komisyon ödememe konusunda yaşadıkları gelişme burada bir şeyler oluyor dedirtmenin yanı sıra aslında bu alanda olan bitene ilişkin daha derinlikli meselelerin olduğunu düşündürüyor. Küresel pazardaki paylarını bırakın kaybetmeyi, oyun pazarının hemen tamamına sahip olan Apple ve Google’ın başka bir oluşuma yer açma düşüncesine bile tahammülleri yok. Epic Games’in kendi platformundan ilerleyeceğini duyurduğu ancak belli ki, epey zamandır hazırlık yaptığını sonradan anladığımız dünya oyun pazarında neler oluyor sorusunu InGame Group Managing Director’ı İlker Ergen yanıtladı.
“Bu soruya cevap verebilmek için bakış açımızı biraz genişletmemiz gerektiğini düşünüyorum.
Oyun dünyasında yükselen iki trend var ve muhtemelen önümüzdeki 5 yıla damgasını vuracaktır:
- Cloud Gaming Platformları: cihazların kapasitesine bağlı kalmadan hızlı internet ile – muhtemelen 5g – oyunları tüm cihazlara yüksek kalitede anlık olarak göndermek. Microsoft, Google, Nvidia, Playstation gibi büyük fimalar bu trene binme çabasında.
- Üyelikli oyun platformları: Tek bir platforma aylık üyelik ile birden çok oyuna sınırsız erişim sağlamak. Apple Arcade, Facebook Gaming bu yönde hızlı ilerleyen örnekler.
Özetle bu iki trendin gerçekleşebilmesi için Apple ve Google’ın, domine ettiği cihaz ve uygulama dükkanlarına erişime izin vermesi gerekiyor. Ama hem Apple, Arcade ile hem de Google, Stadia ile kendi pozisyonlarını alıp kimseyi içeri sokmak istemiyor. Neden Apple, AppStore’un gelirlerinin %70’den fazlasını oluşturan oyun alanında kendine rakip istesin ki kendi cihazlarında ve işletim sisteminde.
Fortnite’ın üreticisi Epic Games, son yıllarda oyunların üretiminden tutun da yayınlanmasına ve yaşatılmasına kadar yaptığı başarılı yatırımlar ile sektörün en büyüklerinden biri haline gelmişti zaten. Kendi açtığı Epic Store ile de PC’de Steam’le mücadeleye göz kırparken bir sonraki hedefi de aslında Apple ve Google cihazlarına girmek.
Paralelde ise 4 teknoloji/internet büyüğü Apple, Google, Microsoft ve Amazon’un, Amerika’da başlayan monopol soruşturmaları, arka arkaya senatoya çıkıp açıklama yapmak zorunda kalmaları, Avrupa’da yıllardır süre gelen davalar ve cezalar aslında çemberin daraldığı mesajını veriyordu.
Bu gelişmeleri takip eden Epic, bunu yüzde 30 komisyon oranı tartışması ile başlatıp devamında kendi oyun uygulama dükkanını Apple ve Google cihazlarda açabilmek için baskıyı arttıracaktır. Bunu gören ve benzer durumlardan rahatsız Microsoft ve Facebook gibi şirketler de bu baş kaldırıya destek çıkacaktır. Nitekim yakın zamanda Facebook Gaming’i Apple AppStore’a sokmak için içinden oyunları kaldırmak zorunda kalan Facebook da bugün itibarı ile Epic’i destekler açıklamalar yapmaya başladı.
Bu trene diğer oyun stüdyolarının çok rağbet edebileceklerini düşünmüyorum o kadar güçleri olmadığı için. Bir tek Çin devi Tencent benzer bir karar alabilirdi ama o da TikTok’un başına gelenleri yaşamamak adına Amerika’da kimse ile ters düşmeyecektir şu aralar.”
Türk yazılım şirketlerinin de yükselişte olduğu oyun pazarında pozisyonlanmak için olan bitene dikkat kesilmek gerek; hem pazar, hem ilgili kitle ve hem de işin içindeki rakam çok büyük.
Epic Games’in tekelleşme yolundaki adımlarından Apple’a açık baş kaldırısını incelediğimiz haberimize buradan ulaşabilirsiniz.