Perakendenin yüzde 60’ı ciroyu toparladı
Ekim ayında AVM mağazalarında geçen yılın cirosunun yüzde 80 ve üzerini yakalayan üyelerinin yüzde 58’e ulaştığını bildiren Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Sinan Öncel, “Cadde mağazalarındaki oran ise yüzde 63’e çıktı. Sonuçlar moralimizi biraz olsun yükseltmekle birlikte ‘kritik eşik’ olarak gördüğümüz yüzde 80 ciroyu yakalayamayan mağazalar için tehlike çanları çalıyor” dedi.
Türkiye’nin önde gelen markalarını çatısı altında bulunduran Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), üyeleri arasında yaptığı anket çalışmaları ile perakende sektörünün nabzını tutmaya devam ediyor. BMD’nin Ekim ayı anketinde geçen yıla göre AVM mağazalarında cirosu yüzde 80’in üzerine çıkan üye firmaların oranı yüzde 58’e, cadde mağazalarında ise yüzde 63’e ulaştı. Ankette e-ticaret cirosu geçen yıla göre yüzde 200’ü aşan üyelerin oranı ise yüzde 20 olarak belirlendi.
“E-ticarette salgınla birlikte başlayan yükseliş trendi devam ediyor”
BMD Başkanı Sinan Öncel, Ekim ayı anketini dernek çatısı altındaki 424 markadan, 133 üye firmanın katılımı ile gerçekleştirdiklerini bildirdi. Ankete göre Ekim ayı cirolarında Eylül’e göre ciddi bir toparlanma gözlemlediklerini anlatan Öncel, sözlerini şöyle sürdürdü, “Önceki ay ile kıyasladığımızda Ekim cirolarında kayda değer bir yükselme var. Ciro için ‘kritik eşik’ olarak gördüğümüz yüzde 80’in üzerine çıkan üyelerimizin sayısındaki artış bizim için olumlu bir gelişme. E-ticarette de salgınla birlikte başlayan yükseliş trendi devam ediyor. Üye firmalarımızın yüzde 56’sının e-ticaret cirosunda geçen yıla göre yüzde 100 ve üzerinde, yüzde 20’sinin ise yüzde 200’ün üzerinde artış gösterdiği dikkat çekiyor. Sonuçlar moralimizi yükseltmekle birlikte üyelerimizin yüzde 38’inin AVM mağazalarında, yüzde 29’unun ise cadde mağazalarında hâlâ yüzde 80 ciroyu yakalayamadıkları görülüyor. Oysa enflasyon ve maliyet artışlarını dikkate aldığımızda mağaza cirolarında geçen yıla göre en az yüzde 15 artış olması gerekirdi. Bu hesapla yüzde 80 ciroya ulaşan bir mağazanın gerçekte yüzde 35’lik bir kaybı olduğunu görüyoruz.”
Cirosu zorunlu giderleri bile karşılayamayan mağazanın açık kalabilmesi zor
Perakende sektörünün çok düşük kâr marjları ile çalıştığını hatırlatan Öncel, cirolarda kategorilere ve mağazanın bulunduğu bölgeye göre de önemli farklar olduğunun altını çizdi. Öncel, “Zorunlu giderleri bile karşılayamayan bir mağazanın uzun süre açık kalabilme şansı bulunmuyor. İstihdamı da tehdit eden sıkıntının aşılabilmesi için tüm paydaşların ‘adil ticaret’ ilkesi çerçevesinde sorumluluk üstlenmesini bekliyoruz” diye konuştu.