Hızlı tüketim ürünleri çevrimiçi uçuşta!
Pandemi dönemi ve alınan önlemlerle birlikte tüketicilerin alışveriş tercihinin online’a yönelmesi elbette kaçınılmazdı. Süreç tüm dünyada tüketici davranışlarını ani bir biçimde değiştirirken yeni alışkanlıklarımız da oluşmaya başladı. Nielsen gerçekleştirdiği “Global E-ticaret Araştırması” ile tüketicillerin online alışverişte “Hızlı Tüketim Ürünleri”ni satın alma eğilimlerini “pandemi öncesi” “pandemi” ve “yeni normal” olarak ayırdığı üç ayrı dönemde düzenli olarak incelemiş. Araştırma sonuçları bugünün alışkanlıklarını gösterdiği kadar yarın için de bir içgörü oluşturmak adına önemli. Gelin araştırmanın detaylarına birlikte göz atalım…
Online alışveriş artık yeni “normal”
Nielsen’ın gerçekleştirdiği “Global E-ticaret Araştırması”nın sonuçlarına göre Türkiye’de pandemi öncesi dönemde de hızlı olan online FMCG (Hızlı Tüketim Ürünleri) büyümesi, pandemi ve Yeni Normal’de adeta uçuşa geçti. Pandemi öncesi yüzde 57 olan online FMCG büyümesi, Covid-19 döneminde yüzde 159, Yeni Normal’de ise yüzde 130’a ulaşmış durumda.Avrupa’da ise pandemi öncesi FMCG büyümesi yüzde 9 seviyelerindeyken Covid-19 döneminde yüzde 65, Yeni Normal’de ise yüzede 46 şeklinde belirlenmiş. Bu da söz konusu süreçte ülkemizde online FMCG büyümesinin Avrupa’nın çok daha üzerinde seyrettiğini gösteriyor
Hızlı tüketim ürünlerinin şampiyonu “kişisel bakım” oldu
Yeni Normal’de en hızlı büyüyen online FMCG kategorileri ağda ve tüy dökücüler, saç boyası, çay, hazır kahve, saç kremi, diş macunu, Türk kahvesi, hamile & emziren ek besinleri, hijyenik pedler ve çamaşır suyu oldu. En hızlı büyümeyi gösteren ağda ve tüy dökücülerde pandemi öncesi yüzde 53 olan online satış cirosu büyümesi, Covid-19 döneminde yüzde 670’e yükselirken, Yeni Normal döneminde ise yüzde 351 olarak karşımıza çıkıyor. Büyüyen 10 kategoriden 3’ünün gıda kategorisi olması ise dikkat çekici.
Tüketiciler online’da büyük gramajlı ürünleri tercih ediyor
Araştırmayı değerlendiren Nielsen APAC EEMEA Türkiye Analitik Danışmanlık Kıdemli Başkan Yardımcısı Didem Şekerel Erdoğan, Perakendeci Analitiği çalışmalarının offline’da olduğu kadar online kanalda da önem taşıdığına dikkat çekerken, online perakendecilerin stratejilerini kurarken Perakendeci Analitiği boyutundan daha çok yararlanmalarının önemini vurguluyor.
Online tüketici davranışlarıyla ilgili çarpıcı içgörüler paylaşan Didem Şekerel Erdoğan, offline kanala nazaran online’daki fiyat hassasiyetinin çok daha yüksek olduğunu; tüketicilerin aynı ürün için online kanalda daha az fiyat ödeme eğiliminde olduklarını ve tüketicilerin online’da daha büyük gramajlı ürünleri tercih ettiğini belirtiyor.