Onur Yaprak, P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya CMO’su ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı olarak kariyerinde ilerleyince hem kutluyor hem de tüketicide pandemi koşullarının P&G’de nasıl yansıma bulduğunu konuşuyoruz. Aslında P&G sadece içinde bulunduğumuz koşullarda değil bir şirket politikası olarak uzun zamandır “İyilikle güçlenebileceğimize inanıyoruz” diyenlerden. Toplumun pandemi sürecinde şirketlerden “topluma, çevreye, faaliyet gösterdiği ülkeye, dünyaya veya geleceğe katkı” beklentisinin arttığını söyleyen Yaprak, “amacın” önemine dikkat çekiyor ve kurumsal amaçlarını da şöyle açıklıyor: “Yarınlara daha yaşanabilir bir dünya bırakmak”.
P&G’nin yolu
İnsanı veya çevreyi olumsuz etkilen sorunlara şirketler tepkisiz kalmamalı; markaların kurumsal vatandaş olarak sorumlulukları olduğuna inanıyoruz. Her alanda olumlu fark yaratma amacıyla, kendimizi dünyada iyiliğin ve gelişimin gücü olarak konumlandırıyor, iyilikle güçlenebileceğimize inanıyoruz. Yolumuzu tüketici taleplerini karşılamak üzere değil topluma katkı projelerimizle de gerçekleştiriyoruz. Toplum, markaların katkı yaratan bir değerlerinin olmasını istiyor. Bugün tüm markalarımızla dünyayı daha yaşanabilir hale getirmek isteyen 5 milyar insanın yaşamına dokunuyor ve onların bunu bizden de beklediklerini biliyoruz. “Kurumsal Vatandaşlık” tanımımızın altında; yönetişim, topluma katkı, çeşitlilik ve kapsayıcılık, cinsiyet eşitliği ve çevresel sürdürülebilirlik kapsamında inovatif çalışmalar yapıyor, bu bakış açımızı iş modellerimizin bir parçası haline getiriyoruz.
Tüketicimiz dünyayı iyileştirmemizi istiyor
“Marka/Şirket Amacı” kendi içinde sınırlı kalmıyor, dönemsel olarak belirlenen hedeflere ulaşınca yeni amaçlar için aksiyon alıyoruz. Nihai hedefimiz üstün kalite ve değere sahip inovatif ürünler yaratıp yaşamları iyileştirmek. Pandemi dönemi başından itibaren bu değerler çerçevesinde aktif rol aldık.
Özellikle yurt dışından gelen vatandaşlar yurtlarda karantinada kalmaya başladıklarında P&G Türkiye olarak Gençlik ve Spor Bakanlığı ile koordinasyonlu çalıştık. Kızılay iş birliğiyle Ariel, Flash ve Fairy ürünlerimizden ulaştırdık. Head & Shoulders, Pantene, Oral-B diş fırçaları, İpana diş macunları, Gillette tıraş ürünleri ve Orkid pedleri gibi temel temizlik ürünlerimizi ulaştırdık. Toplamda 26 ildeki 43 KYK yurdunda 17 binden fazla insana ulaştık.
Ramazan ayında da 10 bin ihtiyaç sahibi aileye, ihtiyaç duyabilecekleri temel tüketim maddelerinin olduğu erzak paketleriyle Fairy ürünlerini gönderdik.
Fairy’nin “Boşa Harcama” projesi günün hassasiyetlerini de yansıttığından öncü proje oldu. Amacımız gıda israfı konusunda toplumsal farkındalık yaratmaktı. Projemizle onlarca bağış noktasının aktifleştirdik. Yüzlerce personele eğitim verilmesini sağladık ve Gıda Kurtarma Derneği (GKTD) ile birlikte toplam 660 bin kişiye gıda yardımında bulunmayı hedefledik.
Salgın nedeniyle yaşamları olumsuz etkilenen ve gelir kaybı yaşayan ailelere “Aynı Çatı Altında, Umutla Yarına” projesini başlattık. 2020 Hijyen Paketlerini on binlerce aileye ulaştırdık ve ulaştırmaya devam ediyoruz. Tüm bu eforlarla, pandemi dönemini de kapsayan yalnızca son 1 yılda toplamda 10 milyon liranın üzerinde maddi ve ayni yardım gerçekleştirdik.
Pandemi nedeniyle ötelediğimiz projeler oldu!
2012 yılından beri global proje olarak Olimpiyat Oyunları’nı destekliyoruz. Desteğimizi 2028 yılına kadar uzattık. P&G Türkiye olarak da spor kültürünün gelişmesi ve çocukların spora yönlendirilmesi için çeşitli çalışmalar yürütüyoruz. Olimpik Anneler projemiz de bunların başında geliyor.
“Çocuğuna spor yaptıran her anne Olimpik Annedir” yaklaşımıyla anneleri bilinçlendirmek, ön yargıları yıkmak istiyoruz. Yine bu projemiz kapsamında 2017 yılından bu yana 30 sporcuya destek oluyoruz. Ertelenen Olimpiyatlar 2021’e yapılacak. Bu nedenle bu başlık altındaki projelerimiz doğal olarak ötelendi.
P&G sürdürülebilirlik konusunda nasıl bir katkı sunuyor?
P&G, 100’den fazla STK ve 1000’den fazla gönüllüyle denizden topladığı plastik atıkları dönüştürdü, Head & Shoulders’ın “Dünyanın İlk Geri Dönüştürülmüş Şampuan Şişesi”ni üretti. Aynı çalışmayı Fairy ile yaptık. Sahil Plastiği’nden yüzde 100 geri dönüşümlü şişesiyle pazarda döngüsel ekonomi çalışmaları arasından sıyrıldı.
Yine Fairy’nin formülünden fosfatı çıkardık. Böylelikle karbondioksit emisyonlarını yüzde 50 azalttık. Sonuç, dünyada yıllık yaklaşık 21 milyar litre su tasarrufu sağlandı. Doğaya zarar vermeden temin edilmiş birinci kalite pamuk ve yumuşak bitkisel liflerden üretilen Prima’nın yeni Pampers Pure Bebek Bezi, yüzde 100 sertifikalı yenilenebilir elektrikle üretildi.
Hedef 2030’a kadar dünya genelindeki 20 lider markamızın yüzde 100 geri dönüştürülebilir veya yeniden kullanılabilir ambalajlarla pazara sunulması. Ayrıca geri dönüştürülmüş plastikler için yeni bir pazar yaratmayı hedefliyoruz. Döngüsel ekonomi ortaklığıyla beş yılda 200 milyon şişe plastikten tasarruf etmeyi planlıyoruz.
Hedefler uzun erimli! Neden 2030?
İklim açısından önümüzdeki 10 yılın çok önemli olduğuna inanıyoruz. 2020 Çevresel Sürdürebilirlik Hedeflerimizin çoğunu yıllar önce tamamladık. Hedef 2030 ile çalışmalarımızı “Markalar”, “Tedarik Zinciri”, “Toplum” ve “Çalışanlar” başlıkları altında topladık.
Yeniden kullanımla en az 5 milyar litre su tasarrufunda bulunacağız. Toplum için dünya okyanuslarını, havzalardaki suyu ve ormanları korumayı ve iyileştirmeyi sağlayan dönüştürücü ortaklıklar kurmaya devam edecek, çalışanlarımızı da sürdürebilirlik anlayışına dahil ederek onları yönlendireceğiz.
Tedarik zincirinde, üretim sahalarımızda sera gazı emisyonlarını yarıya indirecek, tesislerimizin yüzde 100’üne güç sağlayacak yenilenebilir elektrik tedarik edeceğiz.
Ayırca önümüzdeki 10 yıl boyunca “karbon nötr” olma sözü verdik. Bunun için sera gazı emisyonlarını yüzde 50 azaltıp, tüm üretim tesisleri için yüzde 100 yenilenebilir elektrik satın alacağız. Faaliyetlerimiz nedeniyle oluşan sera gazı emisyonuna eş değerde karbon yararı gerçekleştireceğiz.
Onur Yaprak hakkında…
Üniversite öğrenimini Marmara Üniversitesi’nde Endüstri Mühendisliği üzerine yaptıktan sonra Yeditepe Üniversitesi’nde Pazarlama Yönetimi alanında doktora yapan Onur Yaprak, profesyonel iş yaşamına 2003 yılında P&G’de Marka Müdür Yardımcısı olarak başladı. 2009 yılına kadar P&G bünyesinde yer alan çeşitli markalarda Marka Yöneticisi olarak görevini sürdüren Yaprak, ardından kariyerine İsviçre’de, P&G Orta ve Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölgesinden Sorumlu Marka Müdürü olarak devam etti. 2013 yılına kadar bu görevi sürdüren Onur Yaprak, P&G’nin son yıllardaki en büyük satın alması Arbora & Ausonia (A&A) markalarının P&G’ye entegrasyonunu yöneten ekipte bulundu. Yurt dışında geçen başarılı bir kariyerin ardından 2014 yılında Türkiye’ye dönen Yaprak, P&G Türkiye ve Kafkaslardan Sorumlu Markalar Direktörü olarak atandı. 2016 yılına kadar bu sorumluluğu sürdüren Yaprak, ardından görevine P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Cumhuriyetleri Bebek Bakım ve Kadın Bakım Kategorilerinden Sorumlu Satış Direktörü olarak devam etti. Dr. Onur Yaprak, Mayıs 2020 tarihi itibariyle P&G Türkiye, Kafkaslar ve Orta Asya Pazarlama Direktörü olarak görev yapıyor. 2014 – 2018 yılları arasında Sabancı Üniversitesi’nde Marka Pratikleri Yüksek Lisans programında ders veren Onur Yaprak’ın yayımlanmış makaleleri de bulunuyor. Onur Yaprak, aynı zamanda 2018 yılından bu yana Darüşşafaka Cemiyeti’nde Öğrenci Mentörü olarak sorumluluk alıyor.