Önce küresel salgın krizi, beraberinde artan ekonomik zorluklar ve üstüne yaşadığımız deprem felaketi ile birlikte araştırmalar gösteriyor ki toplumumuzda stres düzeyi her geçen gün yükseliyor. Bu durum küresel ölçekte de farklılık göstermiyor zira COVID-19 karşısında aslında tüm dünya olarak mücadele veriyor ve faturasını birlikte ödüyoruz. Bu stres düzeyi, işi direkt olarak toplumla iletişim kurmak olan pazarlamacıları ve reklamcıları da etkiliyor kuşkusuz. Hatta dil ve davranış bilimi ajansı Schwa tarafından gerçekleştirilen bir araştırma Birleşik Krallık’ta markaların yüzde 61’inin iletişim tonunu daha yumuşak bir dille revize ettiğini ortaya koyuyor. Biz bu yeni iletişim stratejisine “Stressiz Pazarlama” adını verdik. Ardından da stressiz pazarlamanın ülkemizde pazarlama ve reklamcılık sektörü için nasıl bir yansıması olduğunu, küresel olarak yükselen bu trendin kalıcılığını ve bu dönemdeki iletişim çalışmalarının tüketicideki stres faktöründen nasıl etkilendiğini sektörün önde gelen paydaşlarına sorduk…
Ali Saydam: Müftüoğlu dengeyi kurmuş
Lysol markası dezenfektan spreyleri için ülkemizde çok beğenilen iki isimle anlaşmış: Prof. Dr. Osman Müftüoğlu ve oyuncu Taner Ölmez… Bu iki ismin yer aldığı hem reklam filmi hem de Ölmez’in başrolünde oynadığı Mucize Doktor dizisindeki “ürün yerleştirme” tekniğiyle bütünleşik bir anlayışa gidilmiş.
Gri saçlıları sahiden tanıyor musunuz?
“Türkiye’nin sahip olduğu genç nüfus” kalıbı dilimize pelesenk olmuşsa da, giderek yaş ortalaması artan bir ülkeyiz. Öyle ki ülkemizde 65 yaşın üzerinde olan vatandaşların sayısı 7 milyon 550 bin 727’ye ulaştı. Toplam nüfus içindeki oranı gün geçtikçe artan “Gri Saçlılar” giderek daha da büyüyen bir tüketici kitlesine dönülüyor. Peki, “Gri Saçlılar”ın tüketm alışkanlıkları nasıl şekilleniyor? Hayata nasıl bakıyorlar? Markalardan beklentileri neler? Marketing Türkiye için Akademetre’nin gerçekleştirdiği “Gri Saçlıların Tüketim Alışkanlıkları” araştırması işte bu sorularının yanıtlarına ışık tutuyor.
Akan Abdula: Anketçi mi, araştırmacı mı?
Araştırma sektörü zalimce karmaşık hale gelirken, bir de son birkaç yıldır kredibilitesi sorgulanır hale geldi… Maalesef kredibilitenin celladı öncelikle kamu araştırma kategorisinde türeyen bazı tabela şirketler ve tabela araştırmacılar oldu. Medya da bunlara konuşma alanı yaratınca, sektörde hiç ismini duymadığımız insanlar, televizyonlarda sektörü temsil eder hale geldiler… Televizyonlar kendilerine anketçi dedi. Araştırma sektörü ayağa kalktı, biz anketçi değiliz dedi. Bence karşı çıkmamalıydık. Onlar anketçiydi. Biz araştırmacı.
Bu işveren markasına Mey’ledenlerden misiniz?
Mey Diageo CEO’su Levent Kömür ve CHRO’su Birsen Çevik Akgünlü’yü dinledikçe Mey Diageo’da pandemi sürecinde çalışan deneyimine odaklanılmış olduğunu anlıyorum. Mekandan sürece, toplumsal cinsiyetten kişisel haklara kadar tüm süreçler yeniden tanımlanmış. Mey Diageo pek çok beyaz yakalının çalışmak istediği şirketlerden biri. Projeler köklendiğinde Mey’e meyledenler de artacak.
Yılın itibarlıları için araştırma süreci başladı
Yıl içinde itibarını en çok artıran marka ve paydaşlarını ödüllendiren ilk ve tek etkinlik olan “The ONE Awards Bütünleşik Pazarlama Ödülleri” için araştırma süreci başladı. Marketing Türkiye ve Akademetre iş birliğiyle gerçekleştirilen ve zaman içinde pazarlama sektörünün en önemli standartlarından birine dönüşen “The ONE Awards Bütünleşik Pazarlama Ödülleri” 2021’in ilk aylarında 7. kez “Yılın İtibarlılarını” taçlandıracak. Peki, herkesin merakla beklediği bu önemli etkinlik nasıl bir metodolojiye sahip? Yıl içinde itibarını en çok artıran markalar nasıl belirleniyor? Gelin araştırma sürecinin başladığı bu günlerde The ONE Awards’un metodolojisine daha yakından bakalım.
Ajanslar uzaktan çalışmada sadakati nasıl sağlıyor?
Pandemiyle birlikte hızla uzaktan çalışma sistemine geçen ajanslar dünyasında şimdilerde çalışan sadakati en büyük problem olarak dikkat çekiyor. Peki, yöneticiler çalışan sadakatini canlı tutmak için neler yapıyor? Türkiye’nin önde gelen medya, reklam ve PR ajansı yöneticilerine, uzaktan çalışma sürecini nasıl yönettiklerini ve motivasyonu nasıl sağladıklarını sorduk.
Küresel marka kardeşliği: Apple, Louis Vuitton ve diğerleri…
ECCO Türkiye Genel Müdürü Deniz Erda, habercilerin “her an bir başlık verme ihtimali yüksek” diye tanımlayacağı iş insanlarından. Düşündüğünü söylüyor, olaylara rasyonel yaklaşıyor ve “kayıt dışı” demese ortalığı epey hareketlendirecek düşünceler paylaşıyor. İçinde bulunduğu perakende sektörü pek çok alanda darboğaz yaşarken, AVM’lerdeki kiralara sıkıştırılmış açıklamaları çözüm için yetersiz buluyor. Genel Müdür Erda ile dünyanın en güçlü ayakkabı markalarından biri olan küresel marka ECCO ve Türkiye ile ilgili konuşacağız. Samimi itirafımdır; bugüne değin hiç kullanıcısı olmamıştım. Bu nedenle her anlatılan benim için yeni olacaktı. ECCO’yu lüks segment sayılacak AVM veya semtlerde sıklıkla olmasa da görürdüm. Genellikle pandemi öncesi giysilerime uygun olmadığından göz ucuyla baktığımı hatırlıyorum. Oysaki ne kadar rahatmış!
Türkiye’nin üstünde ne var?
Marketing Türkiye için Xsights Araştırma tarafından gerçekleştirilen “Türkiye’nin İç Giyim Trendleri” araştırması Türkiye’de iç giyim ürünlerine verilen önemi ve satın alma motivasyonlarını ortaya koyuyor. Tüketicinin yıllık ortalama 6 adet iç giyim ürünü alışverişi yaptığının tespit edildiği araştırma, pandemi döneminde AB sosyoekonomik sınıfının iç giyim alışverişlerinin arttığını gösteriyor. Araştırma ayrıca iç giyim alışverişlerinde dijital kanallardan ziyade fiziksel mağazaların tercih edildiğini söylüyor.
“Hızlı ticaret”e hazır mısınız?
Türkiye’nin en büyük ve en kapsamlı e-ticaret zirvesi ECHO Summit için geri sayım başladı. Marketing Türkiye ve Deloitte iş birliğiyle 2021’de üçüncüsü gerçekleştirilecek olan zirve güçlü konu ve konuşmacılarıyla e-ticaret alanındaki son gelişmeleri ve trendleri sahnesine taşıyacak. Marketing Türkiye’nin internet sitesi ve sosyal medya hesaplarından yapılacak canlı yayınla sektörle buluşacak olan zirve Ocak ayında “Rapid Commerce” (Hızlı Ticaret) ana temasıyla gerçekleştirilecek. Zirvenin sonunda ise müşterilerine en iyi alışveriş deneyimini yaşatan e-ticaret platformları jürisi halk olan ECHO Awards’da ödüllerine kavuşacak.
Birlikten kuvvet doğdu
Henüz tam olarak yasal bir çerçevesi olmasa da kredisiz ev ve otomobil alma platformları her geçen gün artan bir ilgiyle büyüyor. İnsanların faiz yükünün altına girmeden ev ve araba almasını sağlayan sistemle bugüne kadar 1 milyondan fazla aile ev sahibi olmuş, olmaya da devam ediyor… Kredi alamadığı için bu sistemi tercih eden de var, faizin haram olduğunu düşünen de. Elbette faizle gelen maddi yükün altına girmek istemeyen de… Peki, konut ve araç almayı düşünenler bu sisteme nasıl bakıyor? Kredisiz ev ve otomobil alma platformlarına güven ne düzeyde? Yanıtlar Akademetre tarafından gerçekleştirilen “Kamuoyunun Kredisiz Ev ve Otomobil Alma Platformlarına Bakışı” araştırmasında…Henüz tam olarak yasal bir çerçevesi olmasa da kredisiz ev ve otomobil alma platformları her geçen gün artan bir ilgiyle büyüyor. İnsanların faiz yükünün altına girmeden ev ve araba almasını sağlayan sistemle bugüne kadar 1 milyondan fazla aile ev sahibi olmuş, olmaya da devam ediyor… Kredi alamadığı için bu sistemi tercih eden de var, faizin haram olduğunu düşünen de. Elbette faizle gelen maddi yükün altına girmek istemeyen de… Peki, konut ve araç almayı düşünenler bu sisteme nasıl bakıyor? Kredisiz ev ve otomobil alma platformlarına güven ne düzeyde? Yanıtlar Akademetre tarafından gerçekleştirilen “Kamuoyunun Kredisiz Ev ve Otomobil Alma Platformlarına Bakışı” araştırmasında…
Dijital dönüşümde (gerçekten) neredeyiz?
Koronavirüsle birlikte dijitalleşme pazarlamanın odağına yerleşirken Marketing Türkiye için Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Pazarlama ve Dijitalleşme” araştırması şirketlerin dijitalleşme yolculuğunu mercek altına aldı. Araştırmaya katılan üst düzey yöneticilerin çoğunluğu teknolojide meydana gelen değişikliklerin kalıcı olacağına inanırken, yapay zeka yatırımlarının henüz pazardaki gerçek potansiyeline ulaşmadığını düşünenler çoğunlukta.
Mobilyada online devrim!
Pandemiyle birlikte evde geçirilen süreler artarken, evlerimizin temel yapı taşları olan mobilyaların estetiği, konforu ve işlevselliği şüphesiz daha önemli hale geldi. Peki, evlerin hem ofise hem de sosyalleşme alanlarına dönüştüğü bu süreçten tüketicilerin mobilya alışveriş eğilimleri nasıl etkilendi? Tüketiciler için mobilya satın alırken en önemli kriterler neler? Mobilya alışverişlerinde en çok hangi markalar tercih ediliyor? Yanıtlar Marketing Türkiye için PRAGMA Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Mobilya Sektörü Araştırması”nda…
2021 Küresel pazarlama trendleri
Marketing Türkiye-Deloitte Roundtables serisinin ikincisi “Global Marketing Trends 2021” temasıyla Deloitte
Digital Ortağı ve Deloitte CMO Programı Ülke Lideri Özlem Yanmaz’ın moderatörlüğü ve Marketing Türkiye
Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen’in ev sahipliğinde gerçekleştirildi. Sosyal mesafe kurallarına uygun
olarak gerçekleştirilen toplantıda Deloitte’un, “2021 Küresel Pazarlama Trendleri” raporun ortaya koyduğu
yedi trend, farklı sektörlerden öncü katılımcılarla değerlendirildi.
İş dünyası bu zirveye kitlendi
Marketing Türkiye liderliğinde Kuantum Araştırma ve Deloitte’un uzmanlıklarıyla düzenlenen B2B Marketing & Management Summit, B2B’nin “en”lerini bir araya getirdi. Türkiye’de ilk kez düzenlenen zirvede 13 farklı başlık altında ülkemizdeki B2B sektörü ele alındı. Kamu, iş dünyası ve ilgili meslek örgütlerinin yer aldığı zirvede 17 profesyonel konuşmacı birikimlerini paylaştı. Zirveye, 50 bin işletme datasının nabzını tutarak oluşturulan “Türkiye B2B Endeks Raporu” damgasını vurdu. Canlı ve online gerçekleşen yarım günlük zirveyi 15 binden fazla kişi takip etti.
Yılın en itibarlı iş ortakları
Marketing Türkiye ve Kuantum Araştırma iş birliğiyle gerçekleştirilen, Deloitte’un uzmanlığıyla katkıda bulunduğu “B2B Exellence Awards”da “Türkiye’nin En İtibarlı İş Ortakları” ödüllerine kavuştu. “B2B Excellence Awards’ta 12’si sektör bazlı olmak üzere 16 kategoride markalar taçlandırılırken yarışmanın büyük ödülü olan “Müşteri Deneyiminde Mükemmellik” ödülünün sahibi elde ettikleri yüksek skorlarla Avansas, Multinet Up ve Turkcell oldu.
Arzum “Gizlenmiş İhtiyaç” avında!
Yeni ürün geliştirme konusunda küçük ev aletleri pazarının en agresif markalarından Arzum… Sektöre onlarca ilki kazandıran markanın Pazarlama ve Ürün Geliştirmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mehtap Yıldız, bu dinamik yapının sırrını “Tüketicinin gizlenmiş istek ve ihtiyaçlarını tespit ederek inovasyona odaklanmak” olarak açıklıyor. Pandemiyle ev temizliğinde hijyen performansı yüksek ürünlere, mutfakta ise bağışıklığı destekleyen ürünlere talebin arttığını belirten Yıldız “İnovatif ürünlerimizle bu değişimi oldukça başarılı yönettik” diyor…
Saçlarınız ahenkle dans ediyor mu?
İnovasyonun sık ve rekabetin yoğun olduğu sektörlerde müşteri sadakatinin merkezinde ürünün kalitesi, fiyatı ve elbette talep ve ihtiyaçları ne kadar karşılayabildiği konumlanıyor. Saç bakım pazarı hem zaruri bir ihtiyaç olması hem de en karşılanabilir “lükslerden” olmasıyla tüketicinin vazgeçilmezi. Peki, özünde benzer, ancak performansta farklı sonuçlarıyla bir haftadan diğerine çeşitli ürünleri piyasaya süren saç bakım sektörü, Türk kadınlarının hangi ihtiyaçlarına yanıt veriyor? Birçok saç türünü içinde barındıran genetik kodumuz göz önünde bulundurulduğunda, hangi şampuan markaları hangi ihtiyaçları karşılamasıyla en çok tercih ediliyor? Ülkemiz kadınlarının saç bakım alışkanlıklarını Marketing Türkiye için DORinsight araştırdı.