Stratejik Pazarlama Bakış Açısıyla; Akcoat İsim Değişikliği Projesi
Beyaz eşyadan seramiğe, camdan fırına kadar gündelik hayatta işlerimizi kolaylaştıran pek çok malzemenin hammaddesinde imzası bulunan Akcoat, isminden görsel kimliğine kadar kapsamlı bir dönüşümden geçti. Ürünlerini dünyanın 65 ülkesinde iş ortaklarının hizmetine sunan Akcoat’taki kapsamlı değişimi Akcoat Pazarlama ve İş Geliştirme Departmanı Müdürü Murat Beyazlı ile Marka ve İletişim Uzmanı Batuhan Basalak’tan dinledik. Marka bu yenilenme sürecini “Bir isim değişikliğinden çok daha fazlası” olarak tanımlıyor…
B2B marka olarak Akcoat’un benimsediği pazarlama anlayışını nasıl tarif ediyorsunuz? Pazarlamada öne çıkan eğilimleri nasıl değerlendiriyorsunuz?
Murat Beyazlı: Akcoat, tüm dünyada sağlıklı ürünlerin nitelik ve nicelik olarak artmasını temel değer vizyonu olarak belirlemiş durumda. Tüketiciyi odağımıza alarak sunduğumuz kimyasal kaplama malzeme çözümleriyle bireysel ve toplumsal sağlığı ileriye götürmek bizim en temel amacımız. Bu kapsamda bir B2B şirket olarak ürün değer zincirinin tüm basamaklarında tedarikçimizden, çalışanımıza ve tüm iş ortaklarımızla bu vizyonda çözümler sunmaya çalışıyoruz. Tüketicinin sesine odaklanarak, ürün ve hizmet sunduğumuz tüm değer zincirinde öncü ve fark yaratacak çözümler ortaya koyuyoruz. Ar-Ge çalışmalarımızla sunduğumuz bu çözümlerde en temel amacımız en sağlıklı ve güvenilir kimyasal kaplama malzemeleri ürünlerini ortaya çıkarmak.
Sorunuzun ikinci kısmına gelecek olursak, pazarlamada öne çıkan yeni eğilimlerin başında, modern dünyada dijitalleşme çağıyla hız kazanan bireyselleşme ve bunun da sonucu olarak müşteri deneyiminin önemini artmasını gösterebiliriz. Organizasyonlardaki dijital iletişim birimlerinin de gelişmesiyle tüketici ve markalar arasındaki iletişim daha önce hiç olmadığı kadar yoğun hale geldi. Üründen beklenilen rasyonel faydanın yanı sıra, müşteriyle etkileşimin ilk kurulduğu noktadan satış sonrası süreçlere ve sosyal medya aktivitelerine kadar müşteri deneyimini yönetmek büyük önem arz ediyor. Bir B2B firması olarak bu anlayışla pazarlama iletişimimizde de tüm iş ortaklarımız ve tüketicileri kapsayan bütünsel bir bakış geliştiriyoruz. Akcoat’un ana felsefesini, bütün iş ortakları ve tüketicilerin marka vademize uygun beklentilerini karşılayarak, sürdürülebilir şekilde değer yaratmak olarak tarif edebiliriz.
Akcoat’un ürün yelpazesinden söz eder misiniz? Nasıl bir ürün çeşitliliğiyle kimlere hitap ediyor Akcoat?
M.B.: Akcoat, neredeyse tüm evlerde bulunabilecek kadar geniş bir ürün yelpazesine sahip. Gündelik hayatta işlerimizi kolaylaştıran pek çok malzemenin hammaddesinde Akcoat imzasını görebiliriz. Beyaz eşya, seramik, cam, fırın gibi ev ve mutfak eşyalarını üretip dünyanın hemen hemen her yerinde hizmete sunan global markalara kimyasal kaplama malzeme çözümleri sunuyoruz. Ürün çeşitliliğimizin ana eksenini ise 5 grup oluşturuyor; emaye, seramik, yapışmaz ve dekoratif kaplamalar, pigment ve cam. Çok çeşitli ürünlerimizle her ihtiyaca kolaylıkla ve güvenilir yanıtlar veriyoruz. Bahsettiğim alanlarda üretim faaliyetleri bulunan şirketler ve bütün bu ürünleri evlerinde kullanan herkese hitap ediyoruz.
Marka isminden logosuna kadar kapsamlı bir değişim sürecinden geçti Akcoat. Sizi bu değişime götüren sebepler neler oldu?
M.B: Dönüşüm sürecimiz yaklaşık 2 ay önce tamamlanmış olsa da öncesinde hayli kapsamlı ve derinlemesine bir süreç yaşadık. 41 yıllık geçmişinde büyük başarılara ulaşmış markamız, frit üretimiyle başladığı yolculuğunda iş alanlarını her geçen gün biraz daha büyüttü. Bugün geldiğimiz noktada İspanya’da üretim tesisi, Amerika ve Çin’de ise satış ofislerimiz bulunuyor. Bu denli genişlemekte olan faaliyetlerimizi Akcoat adı altında yeni bir çatı markayla bir araya getirmemiz kaçınılmazdı. Akcoat markasını yaratırken bizler için en büyük gerekçe küresel pazarda çok çeşitli sektörlerde yarattığımız değerlerle vardığımız konum ve gelecek hedeflerimize en uygun kurumsal kimlik arayışımız oldu.
Kurum kimliği değişimini nasıl bir içgörüyle gerçekleştirdiniz?
Batuhan Basalak: İçinde bulunduğumuz dönüşüm sürecini “bir isim değişikliğinden çok daha fazlası” olarak tarif ediyoruz. 41. yılını yaşadığımız öykümüzde yazacağımız yepyeni başarı hikayelerini tüm dünyaya en etkili biçimde anlatabilmek adına isim ve logo değişikliğinden daha derin bir kurumsal kimlik dönüşümünü hayata geçirdik. Faaliyet gösterdiğimiz pazarlarda marka bilinirliğini artırma amacıyla geniş kapsamlı birtakım marka algı araştırmaları yaptık. Bu araştırmalarımızın sonuçlarını bilimsel ölçekte titizlikle değerlendirdik ve uzun çalışmalarımız sonucu Akcoat markamızı yarattık. Akcoat’un odağında Ar-Ge, inovasyon ve pazarlamanın en güncel eğilimleri bulunuyor. Bütün dünyadaki trendleri yakından takip edip iş süreçlerine adapte eden, modern, değişime açık, müşterilerinin ihtiyaçlarına en özel ve hızlı biçimde yanıtlar verebilen, dinamik bir küresel marka yaratma düşüncemizi Akcoat ile somutlaştırdık.
Kimlik değişimi kararının ardından ilk etapta atılan adımlar neler oldu? Bu süreçte ortaya çıkan en önemli zorluklar nelerdi?
B.B.: Akcoat ile hayata geçen böylesi kapsamlı bir dönüşüm sürecinin, B2B şirketler arasında yakın zamanlarda dünya genelinde başka bir örneği bulunmuyor. Bu ölçüde köklü bir kararın altına imza atmak büyük bir inanç, stratejik bakış ve geleceğe dair güçlü bir vizyon gerektiriyordu. Değişim sürecimiz asıl olarak çok daha önceleri başladı. İş alanlarımız genişleyip, şu anda ürünlerini dünyanın 65 ülkesinde iş ortaklarının hizmetine sunan bir markaya doğru attığımız her adım bizleri bu değişime her an biraz daha yaklaştırdı. Bugün itibarıyla geldiğimiz noktadaysa doğal akışında yaşadığımız dönüşüme kurumsal perspektifimizi katarak yeni bir boyuta taşıdık. Elbette ki 41 yıllık geçmişe sahip bir marka için bu denli kapsamlı bir değişimin birtakım zorlukları oldu. Asıl gücümüzün yattığı köklerimizden ve değişime olan inancımızdan daha fazla beslenerek, gelecek vizyonumuzu geçmişimizden aldığımız ilhamla harmanladık ve Akcoat’u böylelikle dünya arenasına sunduk.
Akcoat ismi ve logosuna nasıl bir süreçle karar verdiniz? Yeni kimlik hedef kitleye ne mesajlar veriyor?
M.B.: Yeni isim ve logomuzu uzun ve ayrıntılı çalışmaların sonucunda çok farklı fikir ve görüşleri ortak paydada buluşturarak belirledik. Akcoat’un hedefleri, gelecek perspektifleri ve aynı zamanda zengin kökleriyle olan bağını en iyi ifade edecek isim ve logoyu bulabilmek için en ince ayrıntısına kadar fikir alışverişlerinde bulunduk. Uzun süren çalışmalarımızın ardından ortaya çıkan alternatifler arasından her şeyiyle bizi temsil eden ve akılda kalan şu anki logomuzla adımızı belirledik.
B.B.: Akcoat ismi, bağlı bulunduğumuz Akkök Holding ve faaliyet gösterdiğimiz sektöre vurgu yapıyor. Logomuzdaysa geçmiş ve gelecek bir araya geldi. Modern çizgiler kullanarak trendleri takip ettiğimizi anlattık ve çağı yakalayan görsel bir bütünlüğe işaret ettik. Koyu ve açık maviyle turuncu renklerin hakimiyetindeki logomuzda, şirketimizin köklerinden ve yapı taşlarından kopmadığı, attığımız her bir adımın uyum için bir sonrakini takip ettiğini anlatıyoruz.
B2B alanda iş ortaklarının beklentilerini karşılamanın yolları sizce nelerdir?
M.B.: Akcoat’un dünyanın dört bir tarafındaki iş ortaklarının her biri kendi alanında lider markalar. Sahip oldukları bu denli önemli katma değer nedeniyle, beklentileri de aynı ölçüde büyük ve çeşitli. Bir örnek vermem gerekirse, beyaz eşya ve mutfak ekipmanları sektöründeki iş ortaklarımız, tüketici beklentisi ve trendlere göre meydana gelen değişim süreçleri esnasında, yanlarında Akcoat gibi esnek çözümler getirecek tedarikçilere gereksinim duyar. Bu nedenle, çözüm ortağı olduğumuz tüm sektörler için, üretimde kalite sürekliliğini sağlamak olmazsa olmaz bir koşul. Bunun yanında partnerlerimizin bir diğer önemli beklentileri arasında, sektörel rekabette öne çıkacak üretimsel verimliliklerini daima ileriye taşımamız bulunuyor. Akcoat olarak, iş ortaklarımızın her bir fonksiyonuna ait beklenti ve hedeflere göre çözümler sunmak için kapsamlı çalışmalar yapıyoruz. Çok çeşitlilik gösterebilen beklentilerini karşılayabilmek adına, öncülük ve yenilikçiliği prensip ediniyoruz.
Modern B2B pazarlamada başarıya giden adımlar arasında müşterilerin satın alma kararlarının iyi analiz edilmesi gösteriliyor. Size göre başarılı bir satın alma süreci nasıl yönetilebilir?
M.B.: Biraz önce de söz ettiğimiz gibi dijitalleşme çağı her geçen gün hızlanmakta ve yeni alışkanlıklara yol açmakta. Teknolojik gelişmeler sayesinde, müşterilerimiz satın alma kararlarını alırken birbirine benzer ürünleri ve hizmetleri kolaylıkla karşılaştırma şansına sahip. Bu durum ise doğal olarak, yoğun bir rekabet ortamını yanında getiriyor. Böylesi zorlu bir yarışta daima önde olabilmek adına, firmamızla iş ortaklarımız arasında geliştirdiğimiz tüm etkileşimlerde beklenti analizi yapıyoruz. Örnek verecek olursam; iş ortaklarımızın her bir bölümü, tedarikçisinden yani Akcoat’tan ne gibi beklentiler içerisinde olabilir, 360 derece inceliyor ve değerlendiriyoruz. Bu beklentileri ortaya çıkardıktan sonraysa, her bir iş ortağımıza çepeçevre sunduğumuz değerler ve çözümler ile yaklaşıyoruz. Sözünü ettiğim bu gibi değer ve çözümlerde kaliteye sürekliliğin başı çektiğini söyleyebilirim. Ayrıca, Akcoat olarak, iş ortaklarımızın müşterileri olan son tüketicideki beklentileri de analiz ederek tedarikçisi olduğumuz markaların tercih edilmesini sağlayacak çözümlere odaklanıyoruz. Akcoat’u farklı kılan bu özel yaklaşım, daima başarılı satın alma süreçleri yönetmemizin püf noktalarından bir tanesi.
Son olarak Akcoat’un gelecek hedefleri ve stratejilerinden bahsedebilir miyiz?
M.B.: Akcoat’un geleceğe dair en temel hedefi, hayata değer katan inovatif ürünlerimizle önümüzdeki 5 yıl içinde dünya liderliğine ulaşmak. Kurumsal kimlik değişimi de dahil olmak üzere belirlediğimiz tüm stratejileri bu hedefe yönelik devreye alıyoruz. Her ülkede Akcoat’un sunduğu değerlerle var olmasını hedefliyoruz ve bütün dünyayı kendi pazarımız olarak kabul ediyoruz. Çalıştığımız ülkelerdeki yerel organizasyon ağımızı geliştirmeye ve değişen koşullara tam entegrasyon sağlamaya da öncelik veriyoruz. Ar-Ge merkezimizde üreteceğimiz projeler sayesinde, son kullanıcının ve iş ortaklarımızın yaşamlarını kolaylaştıran ihtiyaca yönelik çözümler geliştirmeyi sürdürecek ve küresel pazarda yenilikçi teknolojilerin öncülüğünü yaparak Akcoat’un adından tüm dünyada söz ettireceğiz.