Oyun Sektöründe Pazarlamanın Büyük Sınavı: Cyberpunk 2077
Sevilen rol yapma oyunu (RPG) “Witcher” serisinin Polonyalı geliştiricisi CD PROJEKT RED’in merakla beklenen yeni oyunu Cyberpunk 2077, 8 yıldır devam eden iletişim çalışmalarının ardından oyuncularla buluştu. Ancak, gelmiş geçmiş en iyi rol yapma oyunu olması beklenen Cyberpunk 2077’a; teknik hatalar, uyumluluk sorunları ve oynanışa dair çeşitli sıkıntılar sebebiyle oyun dünyasından tepkiler gelmeye devam ediyor. Son olarak, eleştirilerin ardından Sony, müşteri memnuniyetine dair kaygıları göz önünde bulundurarak, oyunun PlayStation Store üzerinde satışının durdurulduğunu açıkladı.
İlk duyurusu 2012 yılının Mayıs ayında gerçekleşen ve 8 yıldır merakla beklenen Cyberpunk 2077, oyunculara haritanın tamamıyla etkileşim kurabilecekleri fütüristik bir açık dünya (open world) deneyimi sunan, oyun içinde çeşitli karakterlerle farklı senaryolarda iletişim kurulabilen bir rol yapma oyunu olarak 10 Aralık tarihinde piyasaya sürüldü. Microsoft Windows, PlayStation ve Xbox platformları üzerinden oynanabilen Cyberpunk 2077’ın çıkış tarihi, 2019 yılında gerçekleşen E3 Fuarı’nda (Electronic Entertainment Expo) 16 Nisan 2020 olarak belirlenmiş, ancak oyunun geliştirme aşamasında çeşitli gecikmeler sebebiyle üç defa ertelenmişti.
Ürünsüz Pazarlama Deneyimi
Uzun süredir iletişim kampanyaları devam eden ve oyunun yüzü olarak aksiyon filmlerinin ünlü aktörü Keanu Reeves’in seçildiği Cyberpunk 2077, 2018 yılından itibaren, henüz piyasaya çıkmadan toplamda 12 ödüle layık görüldü. Çeşitli trailer’lar, deneyim videoları ve 2019 yılında gerçekleşen E3 Fuarı’nda sahneye çıkan Keanu Reeves’in konuşmasıyla Cyberpunk 2077 en çok merak edilen oyunlardan biri haline gelmeyi başardı. Oyun tarihinin en dikkat çeken iletişim çalışmalarından birine imza atarak sosyal medyada ve Steam, GOG, Epic Games Store gibi oyun platformlarında reklam kampanyaları yürüten CD PROJEKT RED, toplamda 8 milyon kopyanın üzerinde ön sipariş rakamına ulaşarak rekor kırmayı başardı.
Pek çok sektörde pazarlama stratejilerinin merkezinde ürünün kendisi bulunurken, oyun sektöründe geliştirme aşamasında olan projelerin yalnızca çeşitli oynanış videolarının yayınlanarak “beklentinin” pazarlanması yeni bir durum değil. Buna karşın, daha önce Anthem, Fallout 76 ve No Man’s Sky gibi pek çok merakla beklenen yapım, tamamen bitirilmeden piyasaya sürülmüş ve oyuncular tarafından beklentileri karşılayamadığı gerekçesiyle eleştiri yağmuruna tutulmuştu. Bu gibi durumlara karşın oyuncuların beklentileri ve geliştirme sürecinin tamamlanması için gereken süre arasındaki dengeyi sağlamak adına zaman içinde pek çok yapım “Erken Erişim” (Early Access) versiyonuyla piyasaya çıkmaya başlamış ve oyuncuların geliştirme sürecine geri bildirimleriyle katkı sağlaması amaçlanmıştı. Oyuncuların, henüz tamamlanmamış bir oyuna sahip olduklarının bilincinde olduğu “Erken Erişim” versiyonları, oyunun potansiyeli hakkında ciddi fikirler verirken, oyundaki çeşitli eksikliklerin ise eleştiriye dönüşmemesi adına özellikle bağımsız yapımcılar tarafından sıkça benimsenen bir yöntem haline geldi.
Cyberpunk 2077 ise “Erken Erişim” metodunu tercih eden oyunlar arasında yer almazken, resmi çıkış tarihinden önce oyun yalnızca geliştiriciler, test görevlileri ve sektör otoritelerinin erişimine açıldı. IGN ve Game Informer gibi kuruluşların erken erişimle gerçekleştirdiği değerlendirmeler sonucunda Cyberpunk 2077 PC versiyonuyla yüksek skorlar elde etmeyi başardı. Böylece, üç defa ertelenen Cyberpunk 2077’ın minimum düzeyde teknik hatayla kararlı bir sürümünün yayınlanacağına dair beklentiler en üst düzeye ulaştı.
Kampanya Gerçeklikle Buluşunca
10 Aralık tarihinde oyunun piyasaya sürülmesinin ardından, heyecanlı bekleyiş sona erdi. Cyberpunk 2077, henüz ilk haftadan ön siparişlerle beraber 15 milyonun üzerinde satış rakamına ulaşırken, oyuncular da ilk yorumlarını sosyal medya hesaplarından paylaşmaya başladı. Popüler değerlendirme platformu Metacritic üzerinde otoritelerin değerlendirme skorlarına göre 8.7 puan toplamayı başaran Cyberpunk 2077’ın PC versiyonu, kullanıcı değerlendirmesi kısmında 7.1 puanla “ortalama” seviyede kaldı.
Oyunculara devrimsel nitelikte bir görsel deneyim yaşatması beklenen Cyberpunk 2077, yüksek performanslı bilgisayarlarda dahi yaşanan grafik motoru sorunları ve açık dünya deneyimi içerisinde yapay zeka kurgusundaki sıkıntılar sebebiyle beklentileri karşılamayı başaramadı. Oyuncular deneyimlerini değerlendirirken oyunun hikayesine dair olumlu geri bildirimlerde bulunduysa da, yapay zekâ ve grafik motoru konusundaki olumsuzluklar bu yorumlarda da öne çıkıyor.
PC tarafında alınan ortalama sonuçların ardından, Cyberpunk 2077’a asıl darbeyi konsol oyuncuları vurdu. Görüntüde takılma, donma ve grafiklerin geç yüklenmesi gibi pek çok sorunla karşılaşan konsol oyuncuları, CD PROJEKT RED’i eleştiri yağmuruna tuttu. Konsol mağazaları üzerinden alınan iade talepleri üzerine ilk adımı Sony attı ve Cyberpunk 2077’ın PlayStation Store üzerinde satışının durdurulduğunu açıkladı. Müşteri memnuniyetinin yüksek önem taşıdığını ifade eden Sony, oyunu PlayStation Store üzerinden alan tüm oyuncuların iade taleplerini kabul edeceğini duyurdu.
Gelişmelerin ardından oyun dünyasında büyük bir tartışma başlarken, popüler sosyal medya platformu Reddit üzerinde oyuncular Cyberpunk 2077’ın konsol versiyonlarıyla ilgili CD PROJEKT RED’in yanlış yönlendirme yaptığını iddia ediyor. Duruma ilişkin, daha iyi bir oyun deneyimi için düzeltmeleri içeren 2021 yılının Ocak ve Şubat aylarında iki büyük yama paketi (patch) yayınlanacağı açıklandı.
Başarılı bir iletişim kampanyasının ardından beklentileri karşılayamayan Cyberpunk 2077, muhtemelen açıklanan yama paketleriyle istenilen seviyeye ulaşacak. Ancak şimdilik, özellikle konsol tarafında belirsizlik sürüyor. Bu durum geliştirici tarafında da etkilerini gösteriyor. Öyle ki, oyunun çıkış tarihinden itibaren CD PROJEKT RED hisseleri yüzde 38 değer kaybıyla düşüşüne devam ediyor.