2020 fragmandı, işte 2021’de hakimiyetini ilan edecek trendler
Her ne kadar 2021’in ne sürprizler getireceğini bilemesek de 2020’de değişen bazı tüketici davranışları, pazarlama dünyasında neler gelişeceğinin sinyallerini veriyor. Design Research & Cevapla Kazan’ın “2020’nin EN’leri” araştırması 2021’de gelişmesi beklenen alanlarla birlikte, tüketicinin motivasyonlarına da işaret ediyor.
2020’de başlayan birçok akımın bu yıl güçlenerek hakimiyetini arttırması bekleniyor. Tabii bunların başında sağlıklı beslenme trendi geliyor. Artık dünyanın en önemli gündeminin sağlık olmasıyla birlikte ek gıda takviyeleri ve sağlıklı besinlere olan yönelim arttı. Bunun yanında insanlar yalnızlıktan sıkıldı ve artık tüylü dostlarımızı daha çok sahiplenmeye başladı. Bu da evcil hayvan bakımı ve beslenmesine yönelik bir talep artışına sebep oldu. Çok uzun bir yıldı ve değişen çok şey var, gelin detaylara bakalım.
Sağlıklı beslenme trendi önem kazanıyor
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de artan sağlıklı beslenme trendi, sağlık endişeleri ile birlikte daha da öne çıkacak. Daha güçlü bağışıklık sistemi için daha sağlıklı besinler tüketenler ve gıda takviyesi kullananlar artıyor. Her 10 kişiden 4’ü artık daha sağlıklı beslendiğini belirtiyor. Bu davranış değişikliği OTC firmaları için de büyük bir fırsat oluşturacak. Yeni ürünler piyasaya çıkarabilecekleri gibi, paketli yiyeceklerle birlikte içerikleri geliştirmek de gündemde olacak.
Ancak insanlar bu bunalımlı dönemde kendini küçük kaçamaklar yapmaktan da alıkoyamıyor. Kuruyemiş (yüzde 30) ve çikolata (yüzde 28) yiyip; çay (yüzde 24), kahve (yüzde 24) eşliğinde online sohbetlerin tatlandırıldığı görülüyor. Bu durum atıştırmalık ürün markalarını leziz sağlıklı alternatifler üretmeye teşvik edebilir. Züber-Lokma Sağlıklı Meyve Topu gibi örneklerini görmeye başladık bile. Bu noktada markalar “sağlık” konusunu bütünsel olarak değerlendirmeli ve tüketicilerin hem duygusal, hem bedensel motivasyonlarına hitap eden ürünler üretmeli. Çünkü tüketiciler artık hem ruhuna, hem bedenine iyi gelen ürünleri talep ediyor.
Evcil hayvan bakımı ve beslenmesine yönelik ürünler yeni bir fırsat kapısı olabilir
Bir başka yükselen kategori de evcil hayvan bakımı ve beslenmesine yönelik ürünlerde olacak gibi gözüküyor. Evde daha çok vakit geçirilen bu dönemlerde insanların yüzde 15’i eve yeni bir evcil dost edinme planı içindeyken, yüzde 30’unun hali hazırda bir evcil hayvanı bulunuyor. Bu nerede ise her 2 haneden 1’inde evcil bir hayvan olacağını gösteriyor. Bu da evlerindeki tüylü dostlarına en iyisini vermeyi isteyen hayvan severlere en kaliteli ürünleri sunan markalar için fırsat yaratacaktır.
Yenilikçi hijyen ürünlerine rağbet var
Virüsle mücadele edilen bu dönemde hijyenik ürünler yaşamın önemli bir parçası haline geldi. Temizlik davranışı değişti. Artık dışarıdan alınan ürünlerin hijyenine daha çok dikkat ediliyor. Araştırma gösteriyor ki tüketicilerin yüzde 58’i virüse karşı etkili çamaşır deterjanı fikrine sıcak bakıyor. Reckitt Benckiser’in ürettiği “Lysol Dezenfektan Sprey” gibi bu alanda yenilikçi ürünler çıkaran markalar görmeye başladık.
En çok tercih edilen e-ticaret uygulaması açık ara farkla “Trendyol”
Alışverişlerin büyük oranda dijitale geçmesiyle birlikte e-ticaret büyük bir ivme kazandı. En çok tercih edilen e-ticaret uygulaması yüzde 53 oranla Trendyol olurken, bunu yüzde 12 ile Hepsiburada, yüzde 6’yla ise N11 takip ediyor. Sonuçlara göre Trendyol’un makası açarak zirveye oturduğu görülüyor.
İnsanlar daha kaliteli video içerikleri izlemek istiyor
Ve itiraf edelim vaktimizin çoğu da ekran karşısında geçiyor. Ya sosyal medya ya da TV olsun, sürekli olarak görsel içerik tüketiliyor. Netflix, BluTv. PuhuTv gibi platformların hayatımıza girmesiyle seçimleri konusunda daha bilinçli olan bir grup tüketici, her geçen gün daha kaliteli içerikler görmeyi istiyor. Yayından hızla kaldırılan ya da ağır eleştirilere maruz kalan yapımlar olmaması için yayınlanacak içeriklerin hedef kitle odaklı ve incelikli bir şekilde seçilmesi ise önem kazanıyor.
En sevilen gazeteci “Uğur Dündar” en sevilen gazete ise “Sabah”
Sonuçlara göre yüzde 13 oranla en sevilen gazetecinin Uğur Dündar olduğu görülüyor. Son yıllarda çok konuşulan Müge Anlı ise yüzde 8 ile ikinci sırada yer alıyor. Yılmaz Özdil (yüzde 7) ve Fatih Portakal’da (yüzde 5) ilk dörtte yerini alırken katılımcıların yüzde 14’ünün “beğendiğim gazeteci yok” dediği göze çarpıyor.
En beğenilen gazetelerin de yakın oranlar seyrettiği görülüyor. İlk dört sırasıyla şöyle; Sabah (yüzde 19), Sözcü (yüzde 17), Hürriyet (yüzde 16), Posta (yüzde 14). Katılımcıların yüzde 6’sı ise gazete okumuyor.
Spikerliği bıraktığını açıklayan “Fatih Portakal” hala zirvede
Ağustos 2020’de Fox TV Ana Haber Sunuculuğundan istifa ettiğini açıklayan Fatih Portakal (yüzde 25) hala insanların en sevdiği haber spikeri konumunda. Ünlü sunucuyu kendine has yorumlarıyla Ece Üner (yüzde 10), Nazlı Çelik (yüzde 8) ve İsmail Küçükkaya (yüzde 5) takip ediyor.
Sigara ve alkol tüketiminde azalma var
Sigara tüketimini azaltanlar (yüzde 19) ile arttıranlar (yüzde 24) polarize olmakla birlikte; hem sigara, hem alkol tüketiminde azalma olduğu görülüyor. Buna karşın alkollü içecek fiyatlarındaki artış, bir grup tüketici için her geçen gün daha popüler hale gelen “evde üretme” davranışını da pekiştireceğe benziyor. Araştırmaya göre tüketicilerin yüzde 12’sinin evde alkollü içecek üretme eğilimde olduğu dikkat çekiyor.
Gelecekten en büyük beklenti “sağlık”
2021’den en büyük dileğimiz de elbette “sağlık”. İnsanlar bireysel önlemlerle sağlığını korumak için çaba sarf ediyor, ancak henüz aşıya güven yok (yüzde 52 aşı yaptırmakta kararsız). Aşı ile ilgili bilgiler çoğaldıkça, bu oranın da değişeceği gözüküyor.