Tüketicilerin teknoloji talebi, ekonomik dalgalanmalara meydan okuyor
Deloitte, bu yıl on birincisini yayımladığı “Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon Öngörüleri 2012” raporunda, önümüzdeki 12 ila 18 ay içinde teknolojiyi odağına alan trendlerin neler olacağı ile ilgili öngörülerini ortaya koyuyor. Rapora göre, bu yılki öngörüler arasında akıllı telefon ve tablet bilgisayarların satışının artacağı, yeni sabit disk teknolojisi katı-hal sürücülerinin hızla yaygınlaşacağı, internet reklamcılığının daha hızlı büyüyeceği ve sosyal oyun pazarında ise yeni iş modellerinin ortaya çıkacağı yer alıyor. Raporda öne çıkan en çarpıcı noktalardan biri 2012 yılında satılması öngörülen tabletlerin neredeyse yüzde 5’inin, hali hazırda bir tablete sahip olan kişiler tarafından satın alınacak olması. Telekomünikasyon alanında ise düşen akıllı telefon fiyatlarıyla birlikte 100 dolar ve altındaki cihaz sayısının 500 milyona ulaşacağı belirtiliyor. 2012’de bu fiyat seviyesindeki akıllı telefonlardan 300 milyon adet satılacağı ve böylece söz konusu cihazların, tüm cep telefonu sevkiyatlarının yaklaşık %20’sini ve tüm akıllı telefon üretiminin yaklaşık 1/3’ünü oluşturacağı öngörülüyor.
Düzenlenen toplantıda konuşan Deloitte TMT Araştırma Direktörü Duncan Stewart “2012 için küresel ekonomik büyüme öngörüleri 2011’in başındakilerden daha zayıf görünse de, genel görünüm çoğu bölge için olumlu halini sürdürüyor. Ancak gelişmiş pazarlarda büyüme zayıf olacağa benziyor. Bu ülkelerde tüketiciler, tüketici teknolojisi de dahil olmak üzere daha küçük ürünlerdeki harcama miktarını korurken, çok pahalı ürünlere yaptıkları harcamaları erteleyebilirler. Çoğu tüketici teknolojisi türü için kurulu bazın halen kısmen düşük olduğu gelişmekte olan pazarlar, yine nispeten güçlü bir genel büyüme yaşayacak. Bilgisayarlar için düşük giriş seviyesi fiyatlarının yanı sıra gittikçe genişleyen daha az pahalı akıllı telefonlar serisine erişebilirlik, bu ülkelerde bu tür cihazlar için talebi daha da artıracak’’ dedi.
Çevrimiçi reklamcılık yavaş büyüyecek
2012’de, tüm reklamcılık pazarının yüzde 5 büyümesi bekleniyor ve gene 2012 yılı içerisinde, tüm internet reklamcılığının yüzde 11 büyüyeceği öngörülüyor. Yıllık %50’lik bir yükseliş ile 20 milyar dolara çıkması beklenen çevrimiçi reklamcılığın, şirketlerin marka çalışmalarından daha yavaş büyüyeceği de beklentiler arasında yer alıyor.
Raporda, 2012 yılında, hedefe yönelik televizyon reklamının çok ufak bir oranını temsil edeceği öngörülüyor. Bu da toplam 227 milyar dolarlık pazarda 200 milyon dolardan düşük bir rakama denk geliyor.
Sosyal oyun pazarı yavaşlayacak
Raporda öngörülen bir diğer konu ise 2012 yılında sosyal oyunlar pazarı için gelir artışının yüzde 20’den düşük oranlara kadar yavaşlayabileceği. Bu sosyal oyun gelirlerinin 20 kat arttığı 2008 ve 2010 arasındaki dönemle karşılaştırılabilir. Bazı ölçümler, 2011’de sosyal oyunlara eğilimin negatif olduğunu ortaya koyuyor. Her ne kadar kazançlar büyümeye devam etse de sosyal oyunları oynayanların sadece yaklaşık yüzde 1 ila yüzde 3’ünün sanal ürünlere gerçek para harcadığı görülüyor. Rapora göre, sosyal ve gündelik oyunların varlıklarını sürdürmesi olası ama eğer parasallaştırma modeli aynı kalırsa toplam 63 milyar dolarlık küresel video oyunları pazarındaki payını şu anki payı olan yüzde 2’nin ötesine taşıması oldukça güç olabileceği öngörülüyor.
Sabit diskde trend katı-hal
Raporda, 2012 yılında depolama dünyasının bir dönüm noktasına geleceği öngörülüyor. Her ne kadar geleneksel sabit disk sürücüsü (HDD) tükenmekten çok uzak olsa da, bir dizi pazar boyunca katı-hal sürücüsü teknolojisinin (SSD) benimsenmesinde dramatik bir artış olması beklentiler arasında yer alıyor. 2012’nin sonuna gelindiğinde ise MP3 çalarlar, akıllı telefonlar ve tabletler gibi küçük mobil cihazların yüzde 90’ından fazlasının SSD kullanıyor olması bekleniyor.
Güncel Haberler