Klimanın kumandası kimde?
Yaz aylarının gelmesiyle birlikte klima sektöründeki rekabet de kızışmaya başladı. Bu yıl klima sektöründeki rekabetin merkezinde ise enerji tasarruflu, farklı zevklere hitap eden tasarımlar ve yüksek konforlu klimalar var. İddialı söylemlerle ısınan pazarda bu yaz hangi markanın üstünlüğünü ilan edeceği ise merak konusu.
Haber: Mehlika Akgün [email protected]
İster konfor arayışıyla olsun ister bir gereklilik nedeniyle, bugün artık klimalar hem sıcak havaların hem de soğuk havaların olmazsa olmazları arasında yer alıyor. Küresel ısınma nedeniyle, yaz aylarının adeta çöl sıcaklarını andırdığı günümüzde özellikle enerji verimliliği yüksek, konforlu ve standartlara uygun ürünlere yöneliş yaşanıyor.
İnsanların yaşam kalitelerinin yükselmesi, çevre bilincinin artması, gelir seviyelerinin yükselmesi ve inşaat sektörünün gelişmesine paralel olarak klima, havalandırma, ısıtma, soğutma gibi alanları kapsayan iklimlendirme sektörü özellikle son yıllarda büyük bir yükseliş yaşıyor. Dünya genelinde 89,9 milyar dolar olan klima pazarının ilk üç sıralamasında Çin, ABD ve Japonya bulunurken, Türkiye ise 1.2 milyar dolarla büyüyen bir pazar olarak dikkatleri üzerine çekiyor. Isıtma, soğutma, klima, havalandırma, pompa, tesisat, yalıtım gibi sistemler dâhil edildiğinde ise Türkiye iklimlendirme sektörünün tamamının bugün 11 milyar dolar olduğu görülüyor.
Türkiye, bireysel klima pazarında ikinci
Klima sektörünün en önemli ayaklarından biri olan “bireysel klima” ile “merkezi klima” sektöründe, Türkiye’nin Avrupa’daki pazar payı yüzde 13… Son 10 yılda bu sektörde 6-7 kat büyüyen Türkiye, bugün Avrupa’da “bireysel klima” pazarında Rusya’dan sonra ikinci sırada yer alıyor. Almanya, İtalya ile Fransa’nın, merkezi ve ticari iklimlendirme ve soğutmada büyük üreticiler olarak öne çıktığı pazarda, Türkiye ise split (bireysel) klima alanında Avrupa’daki en büyük üretim merkezi olarak kendini gösteriyor.
Isıtma, soğutma ve havalandırma cihazlarına olan talebin her geçen gün arttığı günümüzde Türkiye iklimlendirme sektörünün 2023 hedefi ise büyük! Türkiye iklimlendirme sektörü 25 milyar dolar ihracat hacmi ve 35 milyar dolarlık iç piyasa büyüklüğüyle toplam 60 milyar dolarlık bir hacme ulaşmayı amaçlıyor… İklimlendirme sektörünün en önemli aktörlerinden biri olan Türkiye’nin ihracat alanında da aktif olduğu görülüyor. İklimlendirme Soğutma Klima İmalatçıları Derneği’nin (İSKİD) rakamlarına göre; Türkiye’nin sektör genelindeki ihracat artış hızı yüzde 9. 2012 yılında 3,8 milyar dolar olan ihracat rakamının 2013 yılında 4,2 milyar dolara yükseldiği görülüyor. Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı ülkelerin başında Almanya, Irak, Rusya ve İngiltere gelirken, bunların dışında komşu ülkeler olmak üzere Avrupa ülkeleri ile Afrika ülkelerine ihracat yapılıyor.
Yüksek konforlu yeni nesil klimalar
Özellikle son dönemde Klimalarda Enerji Etiketi Tebliği’nin devreye girmesiyle enerji verimli, yüksek konforlu ve en yeni standartlara uygun ürünlerin satışı yükselişe geçti. Buna ek olarak, yeşil bina trendi artıyor ve yeni projelerde yeşil bina sertifikasına sahip binaların yarattığı katma değer iklimlendirme sektöründe faaliyet gösteren firmaları da bu doğrultuda ürünleri pazara sunmak adına teşvik ediyor. Yaz aylarının gelmesiyle reklam kuşaklarında sıklıkla karşımıza çıkan klima reklamlarında en çok vurgulanan mesaj ise klimaların yüksek verimli olup, az enerji harcaması yönünde. Enerji verimliliği ve enerji tasarrufunun yanı sıra klimaların ev, otel, hastane, işyeri gibi alanların dekorasyonuna göre faklı modelleri ve tasarımı olması, ses çıkarmaması, nem alması, anti-bakteriyel filtre bulundurması gibi özellikleri de reklamlarda dile getirilen diğer konular olurken yeni nesil klimalara da reklamlarda dikkat çekiliyor. Son dönem yapılan akıllı binalarında bulunan iklimlendirme sistemlerinde de oldukça kullanılan yeni nesil klimalar başta akıllı telefonlar ve tabletler gibi akıllı cihazlarla uyumlu olarak çalışıyor. Kullanıcıların herhangi bir yerden internet erişimiyle kontrol edebildiği yeni nesil klimalar bir yandan hayatı kolaylaştırırken bir yandan da hem yüksek konfor hem de zamandan da tasarruf sağlıyor…
Devamı 1 Temmuz tarihli Marketing Türkiye’de…