Clubhouse neden +18?
Bir haftadır dillerden düşmüyor Clubhouse. Kimi çoktan keşfetti, kimi davetiye bekliyor kimiyse eşinden dostundan duyuyor. Uygulama kullanım olarak çok sevilmiş olabilir fakat gizlilik politikasındaki bazı maddeler akıllara WhatsApp’ı getiriyor. Belli koşullarda odadaki seslerin kaydını alan uygulama, verilerinizi ABD’ye aktarıyoruz diyor…
Sadece ses… Bas konuş… Ya da kenardan dinle…
Kullanıcıların belirli bir konu başlığı altında açtıkları sanal odalarda (room) konuşarak paylaşım yaptıkları Clubhouse, ses temelli bir sosyal ağ. Görüntü, ses, yazılı mesaj ve hatta emoji gibi araçlar platformda bulunmuyor, kullanıcılar sadece ‘ses’ ile iletişim kuruyor. İnsanların sesli sohbet odaları oluşturabildiği veya bunlara katılabildiği ses tabanlı uygulamadaki sohbet odaları, kullanıcıların kimi takip ettiğine bağlı olarak farklılaşıyor. Kullanıcılar, bir sesli sohbet odasındayken, bir konuşmayı dinleyebiliyor veya “el kaldırma” özelliği ile konuşmaya katılabiliyorlar. Bu özelliğiyle Clubhouse’u, “sosyal ağların bas konuşu” olarak adlandırmak da mümkün. Odayı oluşturan kişi, daha aktif bir şekilde katılmasına izin vermek için bir kişiye dokunabiliyor.
Davet ve Iphone şart…
Şu anda sadece iOS platformundan erişilebilen bir uygulama olan Clubhouse’u kullanabilmek için bir iPhone ve bir de halihazırda Clubhouse’ta olan bir kullanıcıdan gelen davet gerekiyor. Bu şekilde hesabını aktif edenlere, arkadaşları veya çevreleriyle paylaşabileceği 5 adet davet hakkı veriliyor. Uygulama, Web, Windows, Mac veya Android bir cihaz üzerinden henüz kullanılamıyor. Ancak şirket, geçen hafta yaptığı duyuruda Android uygulama üzerinde çalışmaya başlandığını, yakında Clubhouse’un Android cihazlara da geleceğini açıkladı.
Silikon Vadisi’nin en genç Unicorn’u
Ocak 2021 itibariyle Clubhouse’un yatırımcılarının sayısı 180’i aştı. Aralık 2020 itibarıyla 600 bin kayıtlı kullanıcısı olan Clubhouse, geçen ayı ortası itibariyle haftalık 2 milyonluk aktif kullanıcı sayısını geçti. Son olarak yine Andreessen Horowitz liderliğinde 100 milyon dolarlık yatırım alan Clubhouse’un değerlemesi de 1 milyar doları aştı. Bu değerle Clubhouse, Silikon Vadisi’nin en genç unicon’u oldu. Türkiye dahil pek çok ülkede App Store’da en çok indirilen uygulamalar listesinde birinci sıraya yerleşen Clubhouse’un milyar dolarlık değere ulaşması sadece 9 ay sürdü.
+18 kısıtlaması var
Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat başta olmak üzere çoğu sosyal paylaşım platformunda 13 olan yaş kısıtlaması, Clubhouse’ta 18 olarak belirtiliyor. Clubhouse’un Gizlilik Politikası’nda bu sınır şöyle ifade ediliyor:
“Hizmetimiz, 18 yaşın altındaki bireylere yönelik değildir.”
Odadaki konuşmaları “geçici” olarak kaydediyor
Bir diğer kritik unsur ise, “Bu odalardaki konuşmalar kaydediliyor mu?” endişesi… Zoom ve Teams gibi platformlardaki oturumlarda kayıt yapılabilirken, Clubhouse’ta kullanıcılar sohbet/paylaşım/ses kayıtlarını tutamıyor. Sohbetler sadece yapıldığı sırada, odada olanlar tarafından dinlenebiliyor. Ancak Clubhouse açısından bu durumun bir istisnası var. O da yine gizlilik politikasında şu ifadelerle yer alıyor:
“Yalnızca olay incelemelerini desteklemek amacıyla, oda canlıyken bir odadaki sesi geçici olarak kaydederiz. Bir kullanıcı oda aktifken bir güvenlik ihlali bildirirse, olayı araştırmak amacıyla sesi saklarız ve ardından araştırma tamamlandığında sileriz. Bir odada herhangi bir olay bildirilmezse, oda bittiğinde geçici ses kaydını sileriz. Sessiz konuşmacılardan ve dinleyici üyelerinden gelen ses, hiçbir zaman yakalanmaz ve tüm geçici ses kayıtları şifrelenir.”
WhatsApp’ta çok tartışılmıştı…
Bir diğer nokta ise Türkiye’de geçen ay oldukça çok tartışılan ve WhatsApp’ın gizlilik ilkeleri ile gündemin en sıcak konusu olan toplanan kullanıcı verileriyle ilgili… Clubhouse’un kullanıcılardan topladığı bazı kişisel bilgiler şunlar: Ad, soyad, e-posta adresi, telefon numarası, kullanıcı kimliği, aygıt kimliği, kişiler (telefon rehberi),ses verileri, kullanım verileri, ağ ve bağlantılar, konum verisi…
“Verilerinizi ABD’ye aktarıyoruz”
Clubhouse’un Gizlilik Politikası’da, Türkiye’deki kullanıcıları da yakından ilgilendiren özel bir bölüm bulunuyor. Uygulamanın özellikle ABD dışındaki kullanıcılarını ilgilendiren “Uluslararası Kullanıcılar” başlıklı maddesi aynen şu şekilde: “Hizmetimizi kullanarak, kişisel verilerinizin bulunduğunuz yerden Amerika Birleşik Devletleri’ndeki tesislerimize ve sunucularımıza ve uygun olduğu durumlarda hizmetimizi sağlamak için kullandığımız teknoloji ortaklarının sunucularına aktarılacağını anlıyor ve kabul ediyorsunuz.”
Kaynak: Habertürk
ClubHouse Nedir?
Avrupa Koçluk ve Mentorluk Konseyi Dünya Başkanı Dr. Rıza Kadılar “rizakadilar.net” adlı internet sitesinde Clubhouse ile ilgili çarpıcı tespitlerde bulundu:
“Yeni bir Unicorn şirketle tanışıyoruz. Pandemi nedeni ile hayatımıza giren birçok psikolojik sıkıntının adeta panzehiri olarak çıkıyor karşımıza Clubhouse… Virüse karşı geliştirilen önlemler psikolojimizi bozuyor. Hadi bir nebze bunları değişik uygulamalar ile çözmeye gayret ediyoruz. Zoom üzerinde yapılan meze sohbetleri, doğum günü partileri, hatta kına geceleri ne kadar yaratıcı olduğumuza bir kanıt.
Ancak bu yaşam tarzının bence bizde yarattığı en büyük eksiklik, İngilizce “serendipity” diye geçen, hoş sürprizler, rastlantılar… Hani bir topluluk içine girip, yeni insanlarla tanışmak, karşımıza çıkan insanlardan duygusal ve bilgi anlamında beslenmek maalesef nerdeyse çıktı hayatımızdan. En son ne zaman tanımadığınız insanlarla dolu bir kalabalığa karışmıştınız? O kalabalık içinde birisi ile tanışmıştınız? Sadece tanışmak değil yeni bir insanı keşfetmenin zevkini en son ne zaman tatmıştınız?
Clubhouse bütün üyelerinden gerçek isimlerini kullanmalarını istiyor. Twitter ve Instagram hesabınıza link verip, kısa da bir bio bilgisi ekleyebiliyorsunuz fotoğrafınızın yanına. Sizi kim üyeliğe kabul etti ise profilinizin altında kalıyor. Yani bir anlamda kimi içeri aldığınıza dikkat etmek gerekiyor. Bir odada moderatörler oluyor, moderatörler katılımcılar arasından istediklerini konuşmacı yapabiliyorlar. Konuşmak isteyen elini kaldırıp moderatörlere kendisini belli ediyor, isteyen arzu ettiği anda sessizce odayı terk ediyor. En önemli özelliklerinden birisi de ekran kaydı almak yasak. Yaparsanız önce uyarı sonra da dediklerine göre ihraç söz konusu… Yani orada konuşulan Clubhouse’da kalıyor.
Her şey bedava kullanıcıya. Şirket geçen gün yayınlanan bir makalede nereden para kazanacağına henüz karar vermediğini açıklıyor. Adeta daha fatura kesmeden piyasa değeri milyar doları bulmuş bir uygulama. Piyasaların mantığını ve yatırımcı tercihlerini gözlemlemek için çok güzel bir örnek Clubhouse.
Kaynak: rizakadilar.net