Toplumun neredeyse yarısı internetsiz bir hayat düşünemiyor
Ipsos tarafından gerçekleştirilen Koronavirüs Salgını ve Toplum Araştırmasının 44. dönem verileriyle; vatandaşların salgınla beraber İnternet kullanımları, görüntülü görüşmeler, dijital alışverişleri izlendi. Ayrıca; zorunlu olmayan ihtiyaçlar için dışarı çıkma trendine de bakılan araştırmanın sonuçlarına göre normalleşme adımlarıyla birlikte evlerde geçirilen süre kısaldı.
Salgının günlük hayatın birçok alanında davranış değişikliğine yol açtığı görüldü. Henüz toplumsal veya bireysel değerlere ne kadar etkide bulunduğunu söylemek için erken olsa da pandeminin tutumları şekillendirdiği aşikar. Ipsos’un son dönem araştırmasında; internetin vatandaşlar için ne kadar önemli olduğunu anlamaya yönelik sorulan sorunun yanıtına göre toplumun neredeyse yarısı (yüzde 46) internetsiz bir hayatı düşünemiyor. Bu oran yükseköğretim mezunları arasında daha yüksek (yüzde 57). Öte yandan ilköğretim ve altı eğitim seviyesine sahip bireyler arasında da interneti vazgeçilmez olarak görenlerin oranının yüksek olduğunun altını çizmek gerekir (yüzde 45).
Salgın her iki vatandaştan birisinin internet kullanımını ciddi derecede artırdı
Ipsos verilerine bakıldığında; salgın nedeniyle evde geçirilen sürenin ciddi bir şekilde artmasıyla beraber, ev içinde yapılan faaliyetlerin de bundan etkilendiği görülüyor. Hem internet kullanan hanelerin sayısında artış olduğu, hem de bireylerin internet kullanmaya ayırdıkları sürenin arttığı ilgi çekici sonuçlardan… Vatandaşların yarısı salgın başladığından bu yana genel olarak internet kullanımlarının ciddi derecede arttığını ifade ederken (yüzde 50), dörtte birinin ise internet kullanımı kısmen artış göstermiş (yüzde 28).
Çalışanların yarısı iş amaçlı görüntülü görüşmeyi daha fazla yaptıklarını belirtiyor
Aile, akraba ve arkadaşlar ile yüz yüze görüşememek bu döneme damgasını vurdu ancak internet sayesinde bireyler yakınlarıyla görüntülü görüşebildi. Bireylerin dörtte üçü bu dönemde daha fazla kişisel amaçlı görüntülü görüşme yaptıklarını ifade ediyor. Çalışanların yüzde 41’i yine salgın başladığından bu yana iş amaçlı video konferansı daha fazla yapıyor. Önümüzdeki dönemde özellikle büyükşehirlerde yüz yüze toplantı yerine video konferans yapma eğiliminin devam edip etmeyeceği merak konusu.
Bireylerin üçte biri için online alışveriş alışkanlığı ciddi derecede artış gösterdi
Salgın birçok sektörü olumsuz etkilerken online ticaret bu süreçte yıldızı parlayan bir sektör oldu. Vatandaşların yaklaşık üçte biri artık çok daha fazla, dörtte biri ise kısmen daha fazla online kanallardan alışveriş yapıyor. Bu alışkanlıkların ne kadarının salgın sonrasında da devam edip etmeyeceğini önümüzdeki günlerde yapılacak araştırmalarda göreceğiz.
Zorunlu olmayan ihtiyaçlar için dışarı çıkanların oranı arttı
Salgının ilk dönemlerinde uygulanan kamusal tedbirlerle birlikte, kişisel olarak evde karantinada kalma eğiliminin güçlü olması nedeniyle zorunlu olmayan ihtiyaçlar için dışarı çıkanların oranı düşüktü. Normalleşme süreci ile bu eğilim değişti. Toplumun yarısı zorunlu olmayan ihtiyaçlar için dışarı çıkmaya başladı. Artan vaka sayılarının etkisiyle Aralık 2020 döneminde vatandaşların en azından büyük çoğunluğunun tekrar eve kapandıkları görüldü. Şubat 2021 ortasına geldiğimizde ise zorunlu olmayan ihtiyaçlar için dışarı çıkanların oranı, Ocak başından bu yana 7 puanlık bir artışla yüzde 38 olarak gerçekleşti.
Ipsos’un Türkiye CEO’su Sidar Gedik konuyla ilgili değerlendirmesinde: “Genel olarak evde kalmaya dikkat ediyoruz. Dışarı çıkanların çoğunluğu zorunlu nedenler ile çıkıyor. Ancak öte yandan bir süredir zorunlu olmayan nedenler ile evden çıkanların oranında bir artış gözlemliyoruz. Yaz aylarındaki oranlara geri dönmemiş olsak da sonbahardaki seviyesine ulaştık. Sokağa çıkma kısıtlamalarına rağmen gözlemlenen bu artış dikkat çekici. Ağırlıkla evde kaldığımız bu aylar boyunca internet hayatımızda daha fazla yer kaplamaya başladı, neredeyse her iki kişiden biri interneti kendisi için vazgeçilmez olarak görüyor. Yüksek eğitimlilerde bu oran daha da yüksek… Yaklaşık her on kişiden sekizi için salgın döneminde internet kullanımı artmış durumda. Yüz yüze görüşemediğimiz için interneti iletişim amaçlı olarak yoğun bir şekilde kullanıyoruz. Her dört kişiden üçü kişisel amaçlı olarak görüntülü görüşmelerinin, her iki kişiden biri de iş amaçlı görüntülü görüşmelerinin sıklığının arttığını belirtiyor. Yine salgın endişesi ile perakende noktalarına daha seyrek gitme eğilimi alışverişte de bir dönüşüme yol açıyor. Vatandaşların yarıdan fazlası bu dönemde daha fazla online alışveriş yapmışlar. Bunu bizim e-ticaret hacmini takip ettiğimiz ana araştırmamızla da teyit ediyoruz. Büyük yıkımlar arkalarında iz bırakıyorlar, bu yeni durumun salgın sonrasında da genel olarak kalıcılaşması şaşırtıcı olmayacak” dedi.