Elektrikli otomobillerle ilgili en büyük korku: Şarj istasyonu bulamamak
Günümüzde tüm dünyadaki otomobil üreticilerinin ana gündem maddesi elektrikli otomobil rekabetine dahil olmak. Peki sektörde rekabet bu kadar kızışmışken acaba tüketici bu geçişe hazır mı? Elektrikli otomobille ilgili hangi konularda kafalar karışık? Hangi modellerin yolu gözleniyor? Cevaplar arabam.com’un 6 bin 912 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği araştırmada…
2030 yılına gelindiğinde elektrikli araçların, sektörün yüzde 5’ini oluşturacağı tahmin ediliyor. Otomobil markaları yavaş yavaş dizel ve benzinli araçlardan vazgeçerek elektrikli ve hibrit modellere yatırım yapmaya başladı. Bunda hükümetlerin izlediği çevreci politikalar ve vergi indirimlerinin de etkileri büyük. Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) Şubat 2021 satış verilerinin yakıt tiplerine göre bakıldığında da benzinli otomobillerin, satışların yüzde 57,7’sini kapsadığını, dizel modellerin yüzde 27,5 pay ile ikinci sırada olduğunu, üçüncü sıraya ilk kez 3292 adet ile hibrit otomobillerin yerleştiğini ve 83 adet ise elektrikli otomobil satışı gerçekleştiğini açıkladı. Bu verilerden sonra elektrikli araçlara yapılan ÖTV artışı sonrası tüketicilerin elektrikli araç konusundaki düşünceleri ve TOGG tarafından üretilecek yerli elektrikli otomobil için belirlenecek fiyat merak konusu oldu. Elektrikli araçlar oldukça gündemdeyken arabam.com, ürüne yönelik toplumdaki genel algıyı gözler önüne serecek bir araştırmaya imza attı.
“Elektrikli otomobili tercih ederim çünkü çevre dostu”
Türkiye’nin önde gelen 2.el otomobil ilan platformlarından arabam.com, Şubat ayında elektrikli araçların kullanımı ile ilgili 6912 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği araştırma sonuçlarını derleyerek, otomotiv pazarına ışık tutacak istatistikleri paylaştı. Araştırmaya göre elektrikli araçları tercih etmek isteyen tüketicilerin oranı yüzde 66,2 iken tercih etmek istemeyenlerin oranı ise yüzde 33,8 oldu. Olumsuz düşünenlerin bu kararlarındaki en büyük etken olarak şarj ünitelerinin yaygın olmaması gerekçe gösterilirken, elektrikli araç tercih etmek isteyenlerin seçimlerindeki en büyük etkenler sırasıyla çevre dostu olması, ekonomik olması ve sessiz çalışıyor olması gerekçe gösterildi.
Tüketici şarj ünitelerinin yaygın olmamasından endişeli
arabam.com’un gerçekleştirdiği araştırma sonuçlarına göre elektrikli araç tercih etmeyenlerin oranı yüzde 33,8 oldu ve bu kişilerin yüzde 36,8’i bu kararlarındaki en büyük etkenin şarj ünitelerinin yaygın olmamasını gerekçe gösteriyor. yüzde 18,1’i ise TOGG’un üretilmesini ve piyasa fiyatının belirlenmesini bekliyor. Buna göre yerli ve milli otomobilin merakla beklendiğini söylemek mümkün. Katılımcıların yüzde 16,9’u ise yeterli vergi teşviki olmamasından dolayı elektrikli araç tercih etmek istemediğini söylüyor. Burada elde edilen verilerde ÖTV artışının etkileri görülüyor. Elektrikli araç tercih etmek istemeyen tüketicilerin 16,8’i ise servis / yedek parça tedarikini dert edinirken, yüzde 12,1’i ise marka / model alternatifinin azlığından şikayetçi.
Daha ekonomik bir seçenek olarak görülüyor
Anket sorularında “elektrikli otomobiller diğerlerine göre daha ekonomiktir” ifadesine katılımcıların yüzde 40,1’i kesinlikle katıldığını söylüyor, yüzde 16,3’ü ise hiç katılmıyor.
Elektrikli otomobille uzun yola çıkma fikri hala gelişmedi
“Elektrikli otomobiller uzun yol için uygun değildir” ifadesine ise katılımcıların yüzde 26,6’sı kesinlikle katıldığını söylüyor. Buradaki görüşün, şarj ünitelerinin ülkemizde çok yaygın olmadığı için oluşan bir düşünce olduğu söylenebilir. Yüzde 23,1’i ise bu ifadeye hiç katılmıyor, yüzde 23,6’sı ise kısmen katılıyor.
Bakım ücretleri kafa karıştırıyor
“Elektrikli otomobiller tehlikelidir” ifadesine kesinlikle katılanların oranı yüzde 13,3 ve hiç katılmayanların oranı yüzde 50,4 oldu.
“Elektrikli otomobillerin bakımı pahalıdır” ifadesine katılımcıların yüzde 25,3’ü kesinlikle katılıyor, yüzde 23,9’u ise hiç katılmıyor ve yüzde 26,6’sı kısmen katılıyor. İnsanların elektrikli otomobillerin bakım ücretleri konusunda emin olmadıklarını söyleyebiliriz.
TOGG şimdiden heyecan yarattı
Katılımcılara elektrikli araç alacak olsalar, hangi aracı alacakları sorulduğunda yüzde 37,5’i TOGG’u tercih edeceğini söylüyor, yüzde 15,9’u ise Mercedes EQC’yi seçiyor. Bunu sırasıyla BMW 13, Hyundai Ioniq, Renault Zoe takip ediyor.
arabam.com’un 6912 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği araştırma sonuçlarına göre elektrikli araçları tercih etmek isteyen tüketicilerin oranı yüzde 66,2 iken tercih etmek istemeyen tüketicilerin oranı ise yüzde 33,8 oldu. Elektrikli araçların çevre dostu olması alıcıların gönlünü fethediyor, şarj ünitelerinin ülkemizde yaygın olmaması ise tüketicileri elektrikli araç alma fikrinden uzaklaştırıyor. TOGG satışa sunulacağı zaman ilgi odağı olacak gibi görünüyor. Elektrikli araçlara vergi teşviki olur ise talep daha da artış gösterebilir.