Pandemi “harçlık pazarını” nasıl değiştirdi?
Önceliklerimizin ve ihtiyaçlarımızın değiştiği pandemi döneminde, çocukların harcama alışkanlıkları da değişti. manibux tarafından, 2020 yılı pandemi dönemi harcama alışkanlıklarını gösteren “manibux 2020 Harçlık Raporu” işte bu değişimi rakamlarla ortaya koyuyor.
Türkiye genelinde 50 bin aile ve 90 bin çocuk ile oluşturulan “manibux 2020 Harçlık Raporu”na göre kızlar, erkeklerden daha fazla harçlık almaya devam ediyor. Ancak 2020’nin en önemli farklılığı pandemi döneminde değişen harcama alışkanlıkları oldu. Zaman zaman yüzde 80’lere ulaşan online harcamalar, bu dönem klasik harçlık verme yöntemlerinin yetersiz kaldığını ve yerini dijital harçlığa bıraktığını gözler önüne seriyor. Kız çocuklar kıyafet ve aksesuar alırken, erkek çocuklar oyun ve eğlenceyi tercih etti.
2020 yılında daha çok para biriktirildi
Pandemi döneminde harçlıkların biriktirme oranı yüzde 35’e yükseldi. Çocuklar bu dönemi pandemi sonrası yapacakları için para biriktirme dönemi olarak gördüler. Yine bu dönemde düzenli harçlık ödemeleri artarken anlık olarak gönderilen harçlık miktarı düştü. Ancak uzak akrabalardan alınan dijital harçlık miktarı da arttı. Bu dönemde özellikle doğum günü, yılbaşı ve bayram gibi zamanlarda WhatsApp ile harçlık isteme ve uzak akrabalardan harçlık yüklenmesi yüzde 50 arttı.
Online harcamalar arttı
Gelişen teknolojiyle birlikte değişen harcama alışkanlıkları pandemi döneminde zirve yaptı. Kısıtlamalar nedeniyle 18 yaş altı çocukların evden çıkamaması harçlıkların daha çok online olarak harcanmasına neden oldu. Rapora göre 2019 yılında tüm harcamaların yüzde 32’si online olarak yapılıyorken bu oran 2020 yılı itibariyle yüzde 55 oranına yükseldi. Özellikle sokağa çıkma yasağı dönemlerinde bu oran yüzde 85’lere kadar yükseldi. Evde zaman geçirmek zorunda kalan çocuklar; Steam, Google Play, Spotify, Play Station Store, ve Netflix gibi oyun ve eğlence platformlarında harcama yapmayı tercih ettiler.
Ayrıca bu dönemde e-ticaret kullanımı da 18 yaş altı çocuklarda 4 kat arttı. Önceki yıllarda alışveriş merkezleri harcama yapılan yerler listesinde ilk sırada gelirken, 2020 yılında kısıtlamaların da etkisi ile Trendyol, Hepsiburada.com gibi e-ticaret platformları alışverişlerde önde yer aldı.
2019 yılında gençler, harçlıklarını sosyalleşmek için gittikleri kafe ve restoranlarda yoğun olarak harcarlarken, 2020 yılında ise yine kısıtlamalar yüzünden bu sektörlerdeki harcamalar iyice azaldı.