Bu haber ürün yerleştirme içermektedir!
Yerli diziler hem TV’de hem de dijital platformlarda milyonları ekran başına kitlerken pazarlamacıların gizli silahı “ürün yerleştirme” de her geçen gün daha da hayati bir araca dönüşüyor. Senaryoya maharetle entegre edilen ürünler bir anda internet aramalarının zirvesine yerleşiyor, sosyal medyada en çok konuşulanlar arasına giriyor. Peki, ama ürün yerleştirmenin bu güçlü etkisi tüketicilerin satın alama kararına ne denli yansıyor? Toplumun yüzde kaçı ürün yerleştirmeden haberdar? Yanıtlar ve daha fazlası “Ürün Yerleştirme Algısı ve Satın Alma Davranışına Etkisi” araştırmasında…
Eve kapanma süreciyle birlikte TV ve dijital platformlarda dizi- film izleme süreleri katlanarak artarken ürün yerleştirme de markaların yoğunlukla başvurduğu bir yönteme dönüştü. Neredeyse artık her dizide ana karakterlerin hayranlıkla kullanmaya başladığı yeni ürün ve markaları görür oldu izleyiciler. Ürün yerleştirme uygulamalarındaki artışın tek nedeni uzayan izleme süreleri değil elbette. Geleneksel reklamların tüketicilerin dikkatini çekme ve satın alım kararları üzerindeki etkisinin günbegün azalması ürün yerleştirme uygulamalarını markalar ve firmalar için hedef kitleye ulaşmada daha da önemlisi hedef kitleyi genişletmede güçlenen bir alternatife dönüştürüyor. Akademetre tarafından gerçekleştirilen “Ürün Yerleştirme Algısı ve Satın Alma Davranışına Etkisi” araştırması giderek artan ürün yerleştirmeye uygulamalarına yönelik izleyici tutumlarını mercek altına alıyor. Gelin bu kapsamlı araştırmanın öne çıkan tespitlerine birlikte bakalım…
En fazla dizilerde yapılıyor oyunlarda ise gözden kaçmıyor
Katılımcılar daha çok “dizi ve filmlerde ürün yerleştirmeyle” karşılaştıklarını ifade ediyor. İkinci sırada ise “sosyal medyada ürün yerleştirme” yer alıyor. Dizi ve filmler hariç TV programlarında ürün yerleştirmeye yönelik farkındalık oldukça düşük düzeylerde. Bilgisayar oyunları oynayanlarda “bilgisayar oyunlarında ürün yerleştirmeyle” karşılaşma durumu yüzde 90’lara varıyor.
İzleyicilerin yüzde 89’u ürün yerleştirmelerin farkında
“Ürün Yerleştirme: Algısı ve Satın Alma Davranışına Etkisi” araştırmasında spontan olarak katılımcıların ürün yerleştirmeden haberdar olup olmadıkları sorulduğunda yalnızca yüzde 16’sının “ürün yerleştirme” kavramından haberdar olduğu görülüyor. Ancak ürün yerleştirmeye yönelik açıklama okunduktan sonra konuyla ilgili farkındalığın yüzde 89’lar civarında olduğu görülüyor.
Moda markalarının vazgeçilmezi!
Araştırma sonuçlarına göre ürün yerleştirme, birden fazla kategoride hayatımıza nüfuz etmiş durumda. Katılımcılar ürün yerleştirmeyle en fazla “moda/giyim” ile “otomobil” kategorilerini örtüştürüyor. Araştırmaya katılanlar söz konusu ürün yerleştirme olduğunda ortalama 3,6 kategoride bu uygulamaya rastladığını dile getiriyor.
Ürüne yönelik tutumu olumlu olarak etkiliyor
Araştırmaya göre her 2 kişiden 1’i, ürün yerleştirme aracılığıyla gösterilen markaları fark ediyor. Toplumun yüzde 55’i ise ürün yerleştirmenin ürüne ilişkin tutumlarını olumlu etkilediğini ifade ediyor. “Moda/giyim”, “aksesuar”, “ayakkabı” ve “cep telefonu” ürün yerleştirmeye en uygun bulunan kategoriler olarak öne çıkıyor. “Hazır gıda” ve “aksesuar” kategorileri için “çok uygun” bulma oranının, diğer kategorilere göre daha yüksek olduğu da araştırmanın tespitleri arasında.
En etkili ürün yerleştirme bilgisayar oyunlarında
Erişimi düşük olmasına rağmen, ürün yerleştirme konusunda bilgisayar oyunlarının tüketicileri etkileme gücü diğer mecraların üzerinde. “Sosyal medya” bilgisayar oyunlarından sonra tüketiciyi etkileme gücü en yüksek ikinci mecra oluyor. “Sosyal medyada takip edilen kişilerin kullandığı/tavsiye ettiği ürünler”, ürünlere yönelik ilgiyi arttıran önemli motivasyonlardan biri.
Ürün yerleştirmeler satın almaya nasıl yansıyor?
Gelelim asıl soruya: Hepsi iyi güzel ama ürün yerleştirmeler satın alamaya yansıyor mu? Araştırmaya her 5 kişiden yaklaşık 1’inin son 1 yılda ürün yerleştirme yoluyla gördükleri marka veya ürünleri satın aldığını gösteriyor. Ürün yerleştirmenin satın alma davranışına etkisi kadınlarda erkeklere göre daha yüksek. Ürün yerleştirmenin davranışa etkisinin, C1 ve C2 sosyo-ekonomik statüde diğer sosyo-ekonomik statü gruplarına göre daha yüksek olduğu da araştırmanın önemli tespitleri arasında.
Araştırmanın metodolojisi
Akademetre’nin, Ali Saydam’ın Şubat ayında Remzi Kitabevi tarafından yayınlanacak kitabı Algılama Yönetimi’nin genişletilmiş ve güncellenmiş yeni baskısı için yaptığı “Ürün Yerleştirme: Algısı ve Satın Alma Davranışına Etkisi” araştırması, Türkiye genelini temsilen İBBS-2 düzeyinde (NUTS2) 26 alt bölgede yer alan illerde ikamet eden toplam 1.435 kişi ile yüz yüze soru formu doldurularak gerçekleştirildi. Çalışma kapsamında ilk aşamada ürün yerleştirmeye yönelik farkındalık ortaya konuldu. İkinci aşamada ürün yerleştirmeye yönelik bir tanım okunarak tanımdan sonra farkındalık düzeyi ortaya konuldu. Üçüncü aşamada ürün yerleştirmeye yönelik tutumlar ve ürün yerleştirmenin satın almaya etkisi incelendi. Araştırmanın saha süreci 3 Kasım-11 Kasım 2020 tarihleri arasında gerçekleştirildi.