Tüketici davranışlarındaki hangi değişiklikler kalıcı olacak?
Hızla değişen bu dönemde pazarlamacıların aklındaki en önemli sorulardan biri şu: “Hangi değişiklikler kalıcı olacak?” Günümüz koşullarında başarılı olmanın yolunu ararken bu soruyu görmezden gelmek mümkün değil. İşletmelerin geleceğe dair planlar yaparken göz önünde tutmaları gereken üç tüketici eğilimi var. Gelin birlikte bakalım…
Pandemi sırasında tüketici davranışları daha dinamik ve tahmin edilmesi zor bir hâle geldi. Covid-19 salgınının başlangıcından bir yıl sonra, işletmelerin geleceğe dair planlar yaparken göz önünde tutmaları gereken üç tüketici eğiliminin ortaya çıktığını görüyoruz:
- Tüketici davranışlarında pandemiden önce başlayan değişimler, bu süreçte hız kazandı.
- İnsanlar, seçim yapma zorluklarıyla başa çıkma konusunda daha çok yardıma ihtiyaç duyuyor.
- İnsanlar, dijital dünyanın hem kısıtlanmamış hem uygun maliyetli olmasını istiyor. Bunun için, reklamların amaca uygun olmasını ve gizliliklerine saygı gösterilmesini bekliyorlar.
Bu eğilimler uzun süre aynı kalacak gibi gözüküyor.
Hızlanmaya ayak uydurma
Her şey hızlanıyor. Pandemi, zaten büyük oranda başlamış olan müşteri davranışı değişikliklerini hızlandırdı. Bu hızlanmayı arama hacimlerine bakarak görebiliyoruz. Örneğin, “ideas” (“fikirler”) terimine yönelik arama ilgisi 2020’de önemli bir oranda arttı ve 2021’de artmaya devam ediyor. Bu eğilim, insanların alışveriş, yemek yapma ve daha birçok konuda ilham almak için internete yöneldiğini gösteriyor.
İnsanlar eski alışkanlıklarından vazgeçtikçe talepler de ciddi şekilde değişti. Örneğin, “smart casual” (“şık rahat giyim”) terimine yönelik arama ilgisi azalırken “lounge wear” (“ev giysileri”) terimine yönelik arama ilgisinin arttığı görülüyor.
Şimdi bile müşteri davranışlarını tahmin etmek zor. Örneğin, “grocery stores” (“marketler”) ve “takeaways” (“gel al”) terimlerine yönelik ilgi beklenmedik bir şekilde hafta içine kayıyor. “Değişmeyen tek şey değişimdir” sözü, bu duruma son derece uygun.
Hızlı ve yardımsever olma
Hızlı ve yardımsever olmanın değerini hepimiz gördük. Karar verme süreçleri giderek karmaşıklaştığı için müşteriler, satın alma yolculukları sırasında daha çok yardıma ihtiyaç duyuyor. Bu durum işletmelere, tüketicilere doğru zamanda yardımcı olmaları ve kendilerini göstermeleri için büyük bir fırsat sunuyor. İşletmeler, tüketicilerin satın alma kararı verirken ihtiyaç duyduğu bilgiyi ve güvenceyi sunabilir. Otomasyondan yararlanarak, müşterileriniz size ihtiyaç duyduğunda kendinizi göstermeniz ve müşterilerinize yardım etme fırsatını yakalamanız için gereken çevikliği elde edebilirsiniz.
Her zaman güven kazanma
İnsanların davranışlarındaki değişim ve online gizlilik beklentilerindeki artış birbirine paralel olarak meydana geliyor. Markalar, her zaman müşterilerin güvenini kazanmalı.
Google ve Euroconsumers tarafından yapılan bir araştırmaya göre katılımcıların neredeyse yüzde 70’i internette toplanan kişisel veri miktarının gizliliklerini korumalarına engel olduğunu belirtiyor. 2020 yılındaki diğer araştırmalar, müşterilerin yüzde 86’sının kişisel bilgilerinin nasıl kullanıldığı konusunda daha şeffaf olunmasını istediğini gösteriyor.
İnsanlar daha bilinçli bir şekilde onay verebilmeyi ve verilerinin nasıl işlendiğini bilmeyi hak ediyor. Konu online reklamlara gelince de tüketiciler reklam deneyimlerinin rastgele değil, alakalı olmasını istiyor. Reklamların sunulması konusunda gizliliklerine saygı duyulmasını ve kontrol sahibi olmayı istiyorlar.
Gelecek için doğru yolu ararken
Bu değişen ortamda gelecek için doğru yolu ararken, tüketicilerin gösterdiği üç eğilimi ve bu eğilimlerin işletmelere sağladığı fırsatları göz önünde bulunduran markalar, karar verme sürecine daha sağduyulu ve kendinden emin bir şekilde yaklaşabilir. İşte öne çıkan 3 fırsat:
- Hızlanmaya ayak uydurma
- Hızlı ve yardımsever olma
- Her zaman güven kazanma
İşletmeler, yeni analizlerden ve otomasyondan yararlanarak doğru anda kendilerini gösterip tüketicilerin satın alma kararı verirken ihtiyaç duyduğu bilgiyi ve güvenceyi sunabilir. Birinci taraf verileriyle ilgili iyi bir stratejisi olan şirketler, hem müşterilerine değer ve alaka sunma konusunda daha yetkin olacak hem de 2021 yılında karşılaşacakları işletme zorlukları ve değişikliklerle kendilerinden emin şekilde baş edebilecek.
Kaynak: Think with Google