Pazarlamacılar MAC Summit’te güncellendi
Marketing Türkiye ve Deloitte iş birliğinde, “Shift Your Mind” ana temasıyla gerçekleştirilen “Marketing Analytics & Cognitive (MAC)” zirvesi, pazarlama sektörünü güncelledi! Pazarlama analitiği ve bilişsel teknolojilerin pazarlama sektöründeki dönüştürücü gücünün gerçek veriler ve trendler üzerinden konuşulduğu zirve bu alanda yapılan ilk ve tek etkinlik olma özelliğiyle de öne çıktı. Algoritmalar ve ileri teknolojik araçların nasıl birer pazarlama aracına dönüştüğüne de ışık tutan Marketing Analytics & Cognitive (MAC), 27 Nisan’da tüm izleyicilere açık olarak Marketing Türkiye web sitesiyle YouTube, Twitter ve Facebook hesaplarından canlı olarak yayınladı.
Pazarlama her zaman dayanağını rakamlardan alır. Her ne kadar vitrindeki haliyle iletişimin romantik söylemleri reklamlar olsa da onun da bir matematiği var. Bu nedenledir ki CMO’lar yeni dünyanın dayattığı veri temelli iletişim modellerini ve onu yaratan teknolojileri anlamakta pek zorlanmadı. Biteviye değişen bir düzen içinde olmakta olanı yazıya dökmek için bir araya gelen Marketing Türkiye ve Deloitte sürece ivme kazandırmak amacıyla Marketing Analytics & Cognitive (MAC) zirvesini, “Shift Your Mind” mottosuyla gerçekleştirdi.
Son dönemde öne çıkan çevik yönetim şekli şirketlerde sadece organizasyonları değil, pazarlama operasyonlarını da etkiledi. Bu sebeple zirvede tüketicinin değişen beklentilerine cevap verecek uzun vadeli pazarlama planlarında dinamizmi yakalamak için uygulanması gereken yöntemler de masaya yaatırıldı. Marketing Analytics & Cognitive (MAC) zirvesinde, verimli kanal yönetimiyle müşteri etkileşimini mümkün kılan ve veri analitiğiyle beslenen pazarlama stratejileri keşfedildi.
Etkinlik ayrıca, başta CMO’lar olmak üzere tüm pazarlama profesyonelleri, veri analitiği uzmanları, akademisyenler ve öğrenciler için kapsamlı bir içgörü dünyasının kapısını araladı.
Marketing Türkiye ve Deloitte Türkiye iş birliğiyle hazırlanan Marketing Analytics & Cognitive (MAC) zirvesi Google Ana Sponsorluğunda gerçekleşti. SAS’ın Resmi Sponsor olarak yer aldığı zirvenin destekçileri arasında Akbank, Turkcell, Arçelik, AXA Sigorta, Fiat, Adform, INFLOW, REM People, TVekstra, Edenred, Hero Baby ve FutureBright Group yer aldı…
MAC’de neler konuşuldu?
Sektör paydaşları kendilerini yenilemeye davet ediyorum
Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen:
“Yapılan araştırmalar kendini günün koşullarına göre tasarlamayan her bir mesleğin yok olacağına işaret ediyor. Bu bizim sektörümüz ve mesleğimiz için de geçerli. Bu nedenle Deloitte iş birliğiyle MAC’i gerçekleştiriyoruz. Zirvede ‘Shift Your Mind’ mottosuyla sektör paydaşlarını kendilerini güncellemeye davet ediyor”
Şirketler medya ajanslarının şeffaflığı konusunda endişeli!
Deloitte Danışmanlık Lideri Hakan Göl:
“Yaptığımız araştırmalarda dataya sahip olanın deneyime de sahip olacağını görüyoruz. Şirketlerin yüzde 95’i rekabet gücünü arttırabilmek için müşteri datasını daha fazla kontrol etmeye çalışıyor. Şirketlerin yüzde 96’sı medya ajanslarının şeffaflığı konusunda endişeli. Bu çok çarpıcı bir sonuç. Yine şirketlerin yüzde 91’inin pazarlama operasyonlarının bir kısmını kendi bünyesine aldığını görüyoruz. Tüketici perspektifinde ise yüzde 79’luk bir kesim markaların tüketici verilerini nasıl ve hangi amaçla kullandığı konusunda endişeli. Bu da bize günün en önemli gündem maddelerinden birinin ‘güven’ olduğunu bir kez daha gösteriyor…”
Dağınık veriler müşteri haritası çıkarmayı engelliyor
Google Cloud Platform Head of Partner Management and Channels İbrahim Çınar:
“Tüketici verileri birçok kanala dağılmış durumda. Bu durum müşteri haritası çıkarmayı engelliyor. Verilere tek bir yerden ulaşılamadığı için de müşterilere bekledikleri servis sunulamıyor. Datasını buluta taşıyan şirketler tüm temas noktalarındaki müşterileri verilerini daha iyi okuyabilir, müşteri deneyimini ve kampanyalarını kişiselleştirebilirler. Üstelik bunu yapmak için bugün işlerine yarayan şeylerden vazgeçmek zorunda da değiller.”
Yapay zekanın bilgi birikimiyle harmanlanması gerekiyor
Akbank Strateji, Dijital Bankacılık ve Ödeme Sistemleri Genel Müdür Yardımcısı Burcu Civelek Yüce:
“Dijital dönüşümü yapay zeka ile birleştirmeden gerçekleştirmeye çalışmak herkese uyması beklenen tek tip bir elbise dikmeye benziyor. Yapay zekanın başarılı uygulanabilmesi için yapay zekadaki uzmanlığın aynı zamanda o sektördeki bilgi birikimiyle harmanlanması gerekiyor.”
Müşteri deneyimine odaklanıyoruz
Turkcell Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Fatih Alper Ergenekon:
“Müşteri deneyimi pazarlamanın en önemli konularından biri. Biz de Turkcell olarak bu konuya odaklanıyoruz. Müşteri yolculuğunu tek tek adreslediğimiz bir sürecimiz var. Chat bot, sesli asistan servisi ve omnichannel’da kanallar arası datanın kullanımı en çok odaklandığımız projeler.”
Datayı kikayeleştiriyoruz
REM People Customer Success Director Ali Dedei:
“Datayı bir pazarlama stratejisi olarak kullanmak istediğimizde, hikâyeleştirmeye başvuruyoruz. 5 bin kişi üzerinden toplanan veriyi tek bir potada eritip sanki tek bir kişiymiş gibi iletişimimizi onun üzerinden yapıyoruz. Datayı toplamak ve yaratmak elbette önemli ancak işin alametifarikası datayı raporlama, içgörü yaratma, aksiyon çıkartma ve yönlendirme…”
Avantaj günlük veriyle karar verenlerde
TVekstra CEO Merve Eraslanoğlu:
“Pazarlama zekası pazarlamanın ilerlemesi için yeni standarttır. Tek başına müşteri yolculuğu akışları çok da anlamlı değil. Gerçek pazarlama zekasını kullanabilmek için yeterli teknolojinin olduğu bir veri çağındayız. Yeni insanlar, yeni cihazlar, yeni ticaret araçları ve elbette yeni yöntemler markalara sürekli rekabet avantajı sağladığından hedefli reklam ön plana çıkıyor. Veriye dayalı hiper-rekabetçi bir pazarda avantaj, daha farklı veri setlerini başarılı bir şekilde sentezleyebilen ve günlük veriye dayalı karar verme süreçlerine entegre edebilen pazarlamacılara aittir.”
Koşmak isteyen bir markanın bacakları: MarTech ve AdTech
SAS Türkiye ve Orta Asya Müşteri Danışmanlığı Ülke Müdürü Altan Atabarut:
“CRM sisteminiz yoksa eğer kendinize 2000 yılının gerisinde kalmış olduğunuzu itiraf etmelisiniz. Eğer sahipseniz teknolojik olarak 2010’ların başına kadar gelmeyi başarmışsınızdır! Bugün dünyada tüketicilerin yüzde 71’i markaların önyüz mesajlaşma metotları kullanmasını talep ediyor. Türkiye’de henüz markalar arasında yaygın olmasa da dünyada giderek popülaritesini artırıyor. Nasıl ki koşmak isteyen bir insanın iki bacağa ihtiyaca varsa, bugün koşmak isteyen bir markanın da iki bacağı Martech ve Adtech. Yalnızca birine sahip bir markaysanız ancak sekebilirsiniz!”
MarTech ve AdTech’in kusursuz birleşimi: MadTech
Adform Türkiye Genel Müdürü Cem Eroğlu:
“Geleneksel pazarlamanın temelinde kurumun yetenekleri, rengi, ses tonu gibi kitlelerle iletişimi ifade eden konular varken modern pazarlamanın temelinde tüketicinin davranışı, ihtiyacı ya da ilgisini çeken konular var. MarTech ve AdTech benim gözümde doğduğu günden itibaren birbirine kavuşmayı bekleyen ruh ikizleri. Kimi zaman reklam teknolojilerinin gelişmesinden dolayı rekabet olsa da aslında kusursuz bir ortamda iki güzel resmin birleşiminde MadTech ortaya çıkıyor. Sizin datanızdan ve yatırımınızdan beslenip, bunu size başarı olarak raporlayan platformlarla limitli kalacağımıza artık birinci dünyamıza daha çok odaklanıp kanallar arası bütçe alokasyona adım atmanın zamanı geldi.”
Üretilen verilerin çoğu analiz edilemiyor
Google Cloud Platform Customer Sales Engineer Bahar Üzan:
“Dünya üzerindeki verinin yüzde 90’ı son 10 yılda yaratıldı. Öte yandan üretilen verilen üçte ikisinden fazlası analiz edilemiyor ve şirketlerin neredeyse yüzde 70’i verilerinden somut-ölçülebilir değer elde edemiyor.”
Influencer marketing pazar büyüklüğü Türkiye’de yaklaşık 50 milyon dolar
Inflow Network Kurucu Ortağı Afşın Avcı:
“Influencer marketing’in çoğu zaman pazarlamadan uzağa konumlandırıldığını görüyoruz. Bu doğru bir yaklaşım değil çünkü aslında influencer marketing pazarlamanın temeli olan 4P terminolojisinin bir yansıması. Influencer marketing pazarının büyüklüğü 2021 yılı itibariyle global olarak yaklaşık 10 milyon dolar, Türkiye’de ise yaklaşık 50 milyon dolara ulaşmış durumda.”
Yeni değer birimleri; Veri, inovasyon, çeviklik ve kişiselleştirme
AXA Sigorta Chief Sales and Marketing Officer Firuzan Aşcı:
“Yeni değer birimleri dört ana bileşenden oluşuyor; Veri, inovasyon, çeviklik ve kişiselleştirme… Müşteri değer yönetimi dediğimiz alanda, müşterinin bizimle yaşadığı deneyimi hızla ölçümleyip en zayıf olduğumuz noktaları saptamalı ve yine hızla bu sorunları gidermemiz gerekiyor.”
“Çevre dostu” söylemleri samimi bulunmuyor!
Arçelik Türkiye Pazarlama Direktörü Mehmet Tüfekçi:
“Gerçekleştirdiğimiz ‘İyi Marka Algısı Araştırması’nın sonuçlarına göre katılımcıların yüzde 92’si gezegenin varlıklarının israf edilmesi konusunda endişeli. Yüzde 42’lik bir kesim ise markaların çevre dostu söylemlerini samimi bulmuyor.”
Gerçek zamanlı veri hala gelişiyor
MediaMarkt Türkiye İcra Komitesi Üyesi, Pazarlama,Kurumsal İletişim ve e-Ticaret Direktörü ve MediaMarkt İsveç Pazarlama ve Kurumsal İletişim Direktörü Çağanur Atay Uçtu:
“Verinin sürekliliği, güvenilirliği ve aksiyon alınabilir olması çok önemli. Gerçek zamanlı verinin hâlen gelişmekte olduğunu düşünüyorum. Tüm kanallarda eş ve gerçek zamanlı veri elde edebilmenin önümüzdeki dönemlerde gelişim yaşayacağını öngörüyoruz.”
IT konusunda yetkin pazarlamacılar bir adım önde
Edenred Türkiye Pazarlama Direktörü Zeynep Dura:
“Pazarlamacıların IT sektörüyle yakın temasta olması gerekiyor. Pazarlamacılar genel olarak ajansla çalışmaya alışkınlar fakat teknolojik olarak neleri isteyebileceklerini bilmek ve ona göre yönlendirmek durumundalar. Günümüz pazarlamacısının bu sebeple teknolojiyi çok iyi bilmesi gerekiyor. Mesela bir pazarlama yöneticisinin HTML bilmesi pozitif bir fark yaratacaktır.”
“Mükemmel kampanya” diye bir şey yoktur!
Fiat Pazarlama İletişimi Müdürü Burak Umur Çelik:
“Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google gibi yazılım devleri yazılım geliştirme işlerinde çevik metotlar uygulayarak çok hızlı bir gelişim sergilediler. Çözüm üretebilme kasları da bu metot sayesinde güçlendi. Bir kampanyanın hiçbir zaman mükemmel olmayacağını biliyoruz, her zaman iyileştirme ve dönüştürme için bir alan kalacak. Bu da bizim çevik dönüşüm içerisinde gündemimize aldığımız konulardan biri…”
Statükoyu korumaya çalışmak doğru değil
FutureBright Group Kurucu Ortağı Akan Abdula:
“Yaşadığımız dönemi sonuçlar çağı olarak adlandırıyorum ve bu dönemde en çok “güven” kavramı öne çıkıyor. Türkiye’nin tüketici güven endeksi çok düşük… Tedarik zincirinde kırılmalar var. Bu güveni daha da çok düşürüyor. Güvensizliği etkileyen başka bir konu da tüm ülkelerin para basıyor olması. Bir gün pandemi bitecek ve maalesef enflasyona teslim olacağız. Gayet ayağı yere basan bir güven ihtiyacı var ve biz bunu sadece sürdürülebilirlik gibi süslü kavramlar üzerinden konuşuyoruz. Türk tüketiciler anksiyete içinde ve bunun tek ilacı kontrolü tüketiciye geri vermek. Covid bütün dünyada yaşandı ancak bizde daha dramatik sonuçlar gösterdi. Statükoyu korumaya çalışmak doğru değil, markaların tüketiciyi yeniden anlamaya çalışması gerekiyor.”
Tekno müzik türü nasıl doğdu?
Yeni Medya Sanatçısı Arda Yalkın:
“Müzik ilk kez elektronikleşmeye başladığında insanların önünde iki yol belirdi önce teknolojiyle enstrümanları taklit ettiler, ardından da teknolojiyle bir insanın enstrümanla üretemeyeceği bir müzik keşfettiler ve tekno müzik türü doğdu.”
Sanatçılar tüm gelişmelere ön ayak olmalı!
Heykeltıraş Hande Şekerciler:
“Sanatçının zaten çağının ilerisinde giderek tüm gelişmelere de ön ayak olması gerektiğini düşünüyorum. Bu nedenle bir sanatçının yeni bir aracı (teknoloji) kullanmaya karşı olmasını anlamlandıramıyorum.”