İletişim uzmanları AK Parti’nin tartışma yaratan animasyon filmini yorumladı…
AK Parti 5 Mayıs Çarşamba günü saat 14:00’da resmi Twitter hesabı üzerinden yeni iletişim kampanyasını yayınladı. “Yalan Üretim Merkezi” başlığıyla paylaşılan ve “Cumhuriyet Halk Partisi” tabelasının “CHP Yalan Üretim Merkezi” olarak değiştirildiği animasyon gündeme de bomba gibi düştü. Kimileri devamı da gelecek olan animasyon filmini beğendi kimileri ise kıyasıya eleştirdi. Peki iletişimciler AK Parti’nin bu hamlesini nasıl değerlendiriyor?
Güven Borça: “Senaryo kötü, yapım berbat”
- “Öncelikle bu işin siyasi boyutuna, yani ‘hangi parti daha çok yalan söylüyor’ gibi konulara girmek istemiyorum. Sosyal medyada trol temizliği yapmak vakit alıyor ve sinir bozuyor. Ama bununla ilgili bir kamuoyu araştırması yapmak faydalı olabilir. Özellikle de gençlere.
- İşin teknik tarafına gelince söyleyeceklerim çok net; Yaratıcı fikir ilginç. Yani şimdiye kadar siyasette denenmemiş bir şey yapılmış. Ancak senaryo kötü, yapım berbat. Bu işi yapan ajansı bilmeden yazıyorum ama ülkedeki hemen her şey gibi iletişim sektörü de geriye gidiyor. Özellikle iktidar partisi ve kamu işlerinde her alanda seviye çok düştü. Liyakat değil yakınlık esas oldu.
- Türkiye’de iletişim sektörü reklam ve halkla ilişkiler alanındaki öncü, vizyoner kişilerin emekleri ve sektöre giren nitelikli insanlar sayesinde doksanlardan sonra dünya standartlarında bir yere geldi. Benim kariyerim de bu dönemin yakın şahidi olmamı sağladı. Ancak son yıllarda seviye hızla düşmekte. Bunun iki nedeni var; Birincisi dijitalleşme sonrası ortaya çıkan ve her soruna ‘ucuz bi video çekelim abi’ diye yaklaşan, altyapısı olmayan yeni yetmeler. İkincisi, yine altyapısı olmayan ama iktidara yakın ajanslar. Bu iş de buralardan çıkmış gibi görünüyor. Sanmıyorum ama eğer bu animasyonu yetkin bir ajans çektiyse, oturup ciddi bir değerlendirme yapsınlar.”
Ali Saydam: “Kararsızları ikna edebilir”
- “İletişim, özellikle de siyasi iletişim, sonuç odaklı bir süreçtir. İletişimin bilimsel olarak yönetilebildiği ülkelerde, bu alandaki her aksiyon ölçümlenir. Hedefe ne kadar yaklaştırdığı tespit edilir. Eğer yaklaştırmıyorsa derhal rota değişikliğine; ton, biçim ve içerik değişikliğine gidilir.
- Ölçümleme işini her zaman ciddiye almış olan AK Parti de hatırladığımız kadarıyla ilk kez kullandığı, animasyon filmle ifade yönteminin etkisini mutlaka değerlendirecektir. Siyasi retorik (sözün büyüsü), siyasi iletişimde sık kullanılan yöntemlerdendir. Buna zaman zaman dava konusu olamayacak ‘ince tahrik’, ‘yalan’ ve/veya ‘abartı’ denebilecek unsurların katıldığı da bilinir.
- CHP bu üslubu, bu tarz-ı siyaseti yıllardır uygulamakta. Özellikle sosyal medyada kendi destekçileri tarafından onay gören bu agresif tarz, seçmen nezdindeki oylarını yüzde 25’in üzerine pek çıkaramasa da kendileri çok başarıları olmalılar ki bu üslubu sürdürüyorlar.
- AK Parti’nin animasyon filmi, hangi hedef kitleye hitap ediyor diye sormakta yarar var. Bizce, öncelikli olarak, AK Parti tabanını konsolide etmeye ve kararsızları kısmen ikna etmeye yarayabilir.”
Ahmet Hakan: “Siyasi Şekerlikler“
AK Parti’nin yayınladığı animasyon filmini “Siyasi şekerlikler” olarak tanımlayan Hürriyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ahmet Hakan ise konuyu köşesine şu sözlerle taşıdı: “AK PARTİ’NİN ÇİZGİ FİLMİ: Muhalefetin yalanlar üzerine siyaset yaptığı iddiasıyla bir çizgi film yapmışlar. İzledim. Devamı da gelecekmiş. Biraz daha eli yüzü düzgün bir sonuç çıkarabilirlerdi. Biraz daha profesyonel bir iş olabilirdi. Bir de şu var: CHP, bu kadar etkili bir parti mi, sorusunu sorduruyor çizgi film. Filmde Kılıçdaroğlu ve Öztrak ikilisine biraz fazla paye verilmiş gibi geldi bana. Bu açıdan zorlama var gibi. Ama yine de siyasete şekerlik katması açısından olumlu.”
CHP’den karşı hamle
AK Parti’nin animasyon filmiyle ilgili CHP’den de bir karşı hamle geldi. Partinin resmi Twitter hesabından yapılan paylaşımda “Sizi gidi filmciler sizi! Cuma günü saat 15.00’te gerçekleri açıklıyoruz!” sözlerine yer verildi.