Güzellik kabuk değiştirdi
“Lipstick effect” kavramı Amerika’nın meşhur ekonomik krizi “Büyük Buhran”ın ekonomiye kazandırdığı tanımlardan. Kısaca kriz dönemlerinde tüketicilerin büyük harcamalardan kısarken kendisini iyi hissettiren, hayatına güzellik katan küçük harcamaları artırdığını ifade ediyor. Dünya şimdi de devasa bir krizin tam ortasında. Peki, “Lipstick effect” bu defa da devreye girip kozmetik sektörünün yüzünü güldürecek mi? Marketing Türkiye için Aksoy Araştırma tarafından gerçekleştirilen “Kozmetik Sektöründe Değişen Alışkanlıklar” araştırması bir yandan sektördeki yeni eğilimleri ortaya koyarken diğer yandan bu sorunun yanıtını arıyor… Çalışma doğaya dönüşün arzulandığı bu günlerde kozmetikte de daha doğal dokunuşlara talep olduğunu gösteriyor. Sezonun hâkim renginin “Toprak tonları” seçilmesinin altında da işte bu istek var. Maske ilgiyi gözlere kaydırırken rimel ve göz kalemleri altın çağını yaşıyor. Z kuşağı ise “lipstick effect” etkisinde… Birçok şeye cesaretimiz var fakat konu güzellik olunca risk almıyoruz. Hepsi ve daha fazlası “Kozmetik Sektöründe Değişen Alışkanlıklar” araştırmasında…
Maskara herkes için vazgeçilmez
Makyaj ürünlerinde maskara (yüzde 85,3) açık ara liderliğini ortaya koyuyor. Maske kullanımına rağmen ruj (yüzde 70,3) satın alma oranı dikkat çekerken, üçüncü sırayı göz kalemi (yüzde 67,3) alıyor. 18-24 yaş aralığına ve C1-C2 sosyo ekonomik statü özelinde bakıldığında üçüncü sırada göz kalemi yerine fondötenin yer aldığı (yüzde 58,5) görülüyor. En az alınan ürünlerse genellikle uzun ömürlü kullanılan bronzer (yüzde 21,2), makyaj bazı (yüzde 32) ve pudra (yüzde 38,8) oluyor.
Z kuşağında “lipstick effect” etkisi!
Son dönemde en çok kullanılan makyaj ürünleri sorulduğunda yine ilk üçte maskara (yüzde 33,5), göz kalemi (yüzde 18,2) ve fondöteni (yüzde 11,2) görüyoruz. Sonuçlara göre göz makyajı ürünleri yüzde 67,5’lik anlamlı bir farkla yüz makyajı ürünlerinden (yüzde 20) daha fazla tercih ediliyor. “Son dönemde makyaj yapmıyorum” diyen yüzde 1,8’lik bir kesim de var. Z kuşağı özelinde baktığımızda bu grubun belli noktalarda çoğunluktan ayrıldığı görülüyor. Bu grupta da ilk sırayı maskara (yüzde 39) alırken ikinci sıraya fondöten (yüzde 18,6) üçüncü sıraya ise ruj (yüzde 17,8) yerleşiyor.
Toprak tonlarının hakimiyeti başladı
Makyaj modasının hakimi olan renk sorulduğunda yüzde 23’lük bir kesim toprak tonlarında fikir birliği sağlıyor. Kırmızı tonlar (yüzde 21,7) iddiasını korurken, siyah tonlarının (yüzde 16,3) zarafetinden de vazgeçemiyoruz. Bunu sırasıyla, nude, pastel, pembe ve şeftali tonları takip ediyor. Katılımcıların bronz (yüzde 2), koyu (yüzde 2), mat (yüzde 1,8) ve açık tonlardan (yüzde 1,3) kaçındığı görülüyor.
Sektör Danla Biliç’in avuçlarında!
Söz konusu makyaj olduğunda fenomenler cephesinde Danla Biliç açık ara en çok takip edilen isim olarak öne çıkıyor. Araştırmaya katılanların yüzde 34,5’i Danla Biliç’i takip ettiğini söylüyor. Danla Biliç’i sırasıyla Merve Özkaynak (yüzde 12,3), Duygu Özaslan (yüzde 10,2), Şeyda Erdoğan (yüzde 5), Sebile Ölmez (yüzde 4,4) ve Çağla Şıkel (yüzde 4,1) takip ediyor
Makyaj deneme uygulamaları popülerliğini artırıyor
Pandemiyle mağaza ziyaretleri ciddi oranda azalırken dijital ortamda makyaj deneme uygulamalarının kullanımının da hızla yayıldığı (yüzde 55,7) görülüyor. Sanal makyaj ile tester (yüzde 32,1) ve dijital makyaj asistanının da (yüzde 14,7) tüketiciler arasında popüler olduğu araştırmanın sonuçları arasında. Yaş grupları ve sosyal statüler baz alındığında da tutarlı sonuçlar ortaya çıkıyor. Zoom toplantılarında makyaj efekti kullananların yüzde 12,9 olması ise araştırmanın ilgi çeken sonuçlarından biri.
Sadakat kartı kullanımında Gratis açık ara lider
Kişisel bakım alışverişleri sadakat kartı kullanımının en yaygın olduğu alanlardan biri. Bu alanda sadakat programı en beğenilen marka ise yüzde 84,9 gibi yüksek bir oranla Gratis oluyor. Onu yüzde 21,1 ile Watsons takip ediyor. Katılımcılara bu kartlarla ilgili ne gibi iyileştirmeler beklediği sorulduğunda memnun olan ya da önerisi olmayanların oranının yüzde 41,8 olduğu görülüyor. Sırasıyla gelen talepler ise şöyle; “Daha çok puan verilmeli” (yüzde 30,7), “Kart kullanan kişilere indirimler arttırılmalı” (yüzde 21,3), “Daha çok kampanya olmalı” (yüzde 4,7) ve “Hediye ürünler verilmeli” (yüzde 4,5)… Bu kartların temassız olmasını talep eden ise sadece yüzde 1,7’lik bir kesim var.
Araştırmanın Metodolojisi:
Aksoy Araştırma’nın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Kozmetik Sektöründe Değişen Alışkanlıklar” araştırması, Aksoy Araştırma’nın Eşzamanlı mobil panelinde yüzde 95 güven aralığında yüzde 4 hata payında 600 kişilik örneklemle gerçekleştirildi. Araştırmada 18-50 yaş aralığında kozmetik alışverişini kendi yapan kadınlarla görüşüldü. Hedef kitle bazında NUTS1 bölge kotası uygulandı.