İşverenlerin çalışanlardan beklentileri değişiyor!
Yapay zeka ve makinelerin çalışma hayatındaki etkinliği arttıkça, geleceğin meslekleri ve haliyle firmalar tarafından adaylarda aranan özellikler de değişmeye başladı. İş ilanlarında her geçen gün yepyeni pozisyonlar ve yepyeni nitelikler ortaya çıkıyor. İş arayan veya halihazırda bir yerde çalışan kişilerin de değişen çağa ayak uydurabilmek adına eğitimlerle kendilerini geliştirmeleri bekleniyor. World Economic Forum tarafından yayınlanan The Future of Jobs (Mesleklerin Geleceği) raporu da, firmaların doğru yetenekleri belirleyip istihdam edememesinin yeni teknolojileri benimsemelerinin önünde ciddi bir engel oluşturduğuna işaret ediyor. Özellikle son dönemlerde ortaya çıkan iş rolleri arasından veri analisti, yapay zeka ve makine öğrenimi uzmanı, yazılım ve uygulama geliştiricisi gibi rollerde işe alım yaparken işverenler oldukça zorlandıklarını ifade ediyor.
Adaylarda aranan özellikler yoksa çevrimiçi eğitim var
Söz konusu kişisel nitelikler olduğunda, işverenlerin önemli bulduğu niteliklerin başında eleştirel düşünme, analiz ve problem çözme gibi her yıl listenin üst sıralarında yer alan özellikler bulunuyor. Bununla birlikte, bu yıl, teknoloji kullanımı, stres toleransı, yaratıcılık ve duygusal zeka gibi yetenekler de sonuçlar arasında yer alıyor.
Coursera ve LinkedIn’in verilerinden yola çıkarak, farklı meslekler için gerekli olan yeteneklere göz atıldığında, pek çok kesişme noktası olduğu da görülüyor. Pazarlama, dijital pazarlama, içerik, satış ve bilgisayar odaklı yetenekler özellikle geleceğin meslekleri söz konusu olduğunda önemlerini artırıyor.
Elbette işverenlerin, aranılan tüm yetenekleri (hele ki söz konusu yeni teknolojilerle alakalı olanlarsa) bulmaları mümkün değil. Bu sebeple, halihazırda sahip oldukları işgücünü geliştirme yolunu tercih eden firmalar, şirket içi ve şirket dışı eğitimlerle çalışanlara yeni yetenekler kazandırmaya çalışıyor. Rapora göre, işverenlerin yüzde 62’si, çalışanlarına yeni beceriler kazandırmak veya olan becerilerini geliştirmek için gerekli eğitimlere erişim sağlıyor, ve bu oranı 2025’e kadar yüzde 11 daha artırmak istiyor. Bununla birlikte, çalışanların yalnızca yüzde 42’si bu imkanları değerlendiriyor.
Çalışanlar kişisel gelişime yöneldi
Future of Jobs araştırmasına göre iş liderlerinin yüzde 94’ü, çalışanların işte yeni beceriler kazanmasını beklediklerini belirtiyor. Çevrimiçi öğrenme platformu Coursera’nın 2020 yılı ikinci çeyreği için paylaştığı veriler, çevrimiçi öğrenmenin kullanımında önemli bir genişlemeye işaret ediyor. Aslında, kendi inisiyatifleriyle çevrimiçi öğrenme fırsatları arayan bireylerin sayısında dört kat, işverenlerin çalışanlarına bu fırsatları sağlamasında beş kat artış olduğu gözlemleniyor.
Bunda da elbette şaşılacak bir durum yok. Önemi oldukça artan, veri ve yapay zeka tabanlı mesleklere geçiş yapmak isteyen bireylerin temel olarak edinmesi gereken birden fazla temel beceri bulunuyor. Bunlardan yoksun olan kişiler bu rollere geçiş yapmak istediklerinde, çevrimiçi eğitimler aracılığıyla, belirli bir zaman çerçevesi içerisinde kendilerini geliştirme fırsatı bulabiliyor.
Genel olarak veriler gösteriyor ki, yeni edinilen beceriler yazılım ve tasarım gibi teknik işlerde yoğunlaşıyor. Bununla birlikte, doğrudan işle ilgili becerilerin yanı sıra 2020 yılında, kişisel gelişim ve kendi kendini yönetme becerilerine yönelik artan bir vurgu tespit ediliyor. Bu da çalışanların hem pandemiye hem de uzaktan çalışma sistemlerine ayak uydurmaya çalıştığı bir dönemde oldukça anlaşılır bir sonuç.
Ayrıca, aktif olarak çalışan ve çalışmayan kişilerin aldıkları eğitimlere baktığımızda, çalışanların daha çok kişisel gelişim eğitimlerine yönelirken çalışmayanların veri analizi ve bilgi teknolojileri gibi daha dijital yeteneklere yönlendiğini görüyoruz.
Çevrimiçi eğitim erişilebilirliği
Yeterli çalışma ve odaklanma sağlandığı noktada, bireylerin çevrimiçi eğitimle kendilerini geliştirmeleri mümkün. Özellikle insan ve kültür, içerik oluşturma, satış ve pazarlama gibi alanlarda bir ila iki aylık bir eğitim ile temel beceriler kazanılabilir. Ayrıca rapora göre, öğrenciler, ürün geliştirme, ve yapay zeka alanında iki ila üç ay içerisinde; bulut sistemleri ve mühendislik alanında dört ila beş ay içerisinde temel temel yeteneklerini geliştirebilir.
Dijital teknolojiler yoluyla yeni bir beceri seti öğrenmek giderek daha fazla erişilebilir olsa da, yeni öğrenen bireylerin bu tür yeni kariyer yörüngelerini takip etmek için zamana ve finansmana erişmeleri gerekiyor. Rapordaki LinkedIn verileri, birçok kişinin düşük veya orta beceri benzerliği ile yeni ortaya çıkan rollere geçebilmesine rağmen, uzun vadeli üretkenliği sağlamak için nihai beceri geliştirme ve yeniden beceri kazanmayı gerektireceğini gösteriyor.
“Yapay zeka işimizi elimizden mi alacak?” yazısını okumak için tıklayın!