Birçok unvanı ve çok farklı kariyer atılımları var Arzu Tekir’in… Fakat bizi bir araya getiren yeni kitabı “Şimdi Senin Zamanın | Kariyerini Dönüştürmek İsteyene Öğrenilmiş Dersler” oluyor. Kariyerini dönüştürmek ve iş yaşamında kendini mutlu edecek yolları bulmak isteyenlere ilham, cesaret ve güç vermek isteyen kitap, alanında çok başarılı ve sürekli kendini yenileyen profesyonel kadınların röportajlarını da içeriyor. Tekir, “Çok sesli bir kitap” olarak tanımladığı Şimdi Senin Zamanın’ı ve iş hayatında başarıya giderken nelere ihtiyaç olduğunu Marketing Türkiye’ye anlattı.
Öncelikle kendinizden biraz söz eder misiniz? “Şimdi Senin Zamanın” kitabının arkasında nasıl bir birikim var?
İş geliştirme, strateji, fon geliştirme, stratejik ortaklıklar ve iş birliklerinin kurulması konusunda deneyimli, yaklaşık yirmi yıllık uluslararası iş tecrübesine sahip bir iş stratejistiyim.
Yönetim Danışmanlık şirketinin yeniden yapılanmasını gerçekleştirip iki yıl yönetmekten, teknoloji şirketlerinde dış ilişkiler direktörlüğüne, global bir NGO’nun Türkiye ofisini kurmak ve ülke direktörü olarak yönettim, bu kurumun global strateji ve fon geliştirme takımlarında yer alan altı direktörden biri olarak çalıştım, kendi şirketini kurdum, şirket ve yatırımcılara danışmanlık verdim, danışma kurulu, yönetim kurulu üyelikleri yaptım ve başarısız bir dizi girişimcilik tecrübesi de yaşadım.
Tüm bunlara ek olarak gönüllü olarak bir derginin yayın kurulunda yedi yıl çalışmak, uluslararası konuşma bürolarıyla çalışmak, farklı gelir kanalları geliştirmiş olmak bu kitabın arkasındaki birikimi özetler diyebilirim.
“Şimdi Senin Zamanın” kitabını yazma fikri nasıl çıktı ortaya? Üzerinde 3 yıl çalıştığınız bu kitabı hazırlarken amacınız neydi?
Kitabımı yazmaya 2017 yılında Dünya Emekçi Kadınlar Günü’nde karar verdim. Çevremde iş hayatında ilerlemek, kariyerini dönüştürmek, kurumsal yaşamdan girişimciliğe geçmek isteyen fakat bir biçimde ileri adım atamayan pek çok kadın olduğunu gözlemliyordum. Kadınların ilk krizde evde çocuk ve yaşlısına bakan, evin işlerini yapan aile bireyine indirgenmesine, şirketlerin tüm verilere rağmen kadın profesyonelleri daha düşük ücretlerle çalıştırmaları ve yükselmelerini desteklememeleri, kadın girişimcilerden daha düşük ücretle hizmetlerinin satın almak istenmesine, yatırımcıların kadın girişimcilere yatırım yapmaktan çekinmeleri beni fena halde rahatsız ediyor. Kadına şiddetin artması ve bunu engelleyecek anlaşmaların iptal edilmesi beni çok öfkelendiriyor. Sonra, her kadınlar gününde yapılan romantik reklamları, kadınlar çiçektir söylemlerini de iki yüzlü buluyorum. Bu ülkeyi kalkındıracak, entelektüel sermayenin yüzde 50’sini kadınlar oluşturuyor. Ben de gördüğüm soruna katkı sağlamanın en iyi yolunun bir kitap yazmak ve deneyimlerin paylaşılmasına aracı olmak olduğuna karar verdim.
Hızına yetişemediğimiz dünyada dönüşüm kaçınılmaz. Geride kalmamak, hayallerimizi ertelememek için yetkinlik ve yeteneklerimizi geliştirmemiz, krizlere dayanıklı mutlu bir yaşam için önce kendimizi tanıyarak, kendimizi, kariyerimizi ve işimizi geleceğe hazırlamak zorundayız. Nasıl ki şirketler pandemi ile birlikte beş yıllık planlarına dahil ettikleri ancak hızlıca gündeme aldıkları dijital dönüşüm projeleri ile verimliliği ve hızı artırıp, riskleri minimize edip, zamandan ve maliyetlerden tasarruf etmeyi hedefliyorsa, bireyler olarak bizlerin de kendimize sürekli yatırım yapıp, dönüşerek, arzu ettiğimiz değişimin öznesi olmak için kariyer dönüşümünü gündemimize almak gerektiğini düşünüyorum.
Kitabın hazırlık aşaması epey zaman aldı. Ben, rakamlarla-factlerle- dolu raporlar yazmaya, bu raporları hazırlayan ekiplere yol göstermeye, uzun cümlelerle iş planları yazmaya alışığım. Vital Voice Global Ambassador Programı’na katıldığımda, doğru soruları sormak ve görüşmeleri yaptığım kişilerin açıklıkla deneyimlerini paylaşmalarını sağlamak için, Meksika’nın önemli TV yapımcı ve sunucularından Andrea Montalvo’dan mentorluk aldım. Eşim deneyimli bir televizyon programcısı ve yapımcısı. Yine doğru sorular sormak, deneyimleri hikayeleştirmek ve mülakat yaptığın kişinin kendisini açabilmesine imkân sağlamak konusunda eşimin önerilerini almak bana çok yardımcı oldu. Çeşitli kurslara katıldım, uzun bir süre okumalar yaptım, araştırmaları derledim. Kitabın yapısı çok kez değişti. Sonunda daha çok, gerçek hikayelerin ve deneyimlerin aktarıldığı okuyucuya ışık, ilham ve cesaret verecek ve daha önemlisi harekete geçirecek bir kitap olmasına çaba gösterdim. Kitabın sade bir dile sahip olmasına çok uğraştım. Yayınevine göndermeden son ürün olarak tamamlamak için deneyimli bir editörle de çalıştım.
Velhasıl, bir ürün nasıl tasarlanırsa kitabımı da o şekilde hazırladım: okuyucunun, yayınevinin ihtiyaç ve beklentilerini iyi analiz ederek, bunlara cevap verecek farklı bir iş ve yönetim kitabı, profesyonel gelişim kitabı olmasına çalıştım. Bu yüzden sanıyorum, kitabı bitirdikten sonra temas kurduğum ve en çok istediğim yayın evlerinden Elma Yayınevi kitabımı yayınlamayı kabul etti. İki ay içinde anlaşmayı yaptık, bundan beş ay sonra da kitabım yayınlandı. Okuyucuların ‘Basit ve sade diliyle okuyucuyu sıkmayan…’ veya ‘benimle konuşur gibi…’ diyerek kitabımı anlatmaları çok hoşuma gidiyor.
Kitapta kendi tecrübelerinizin yanında 13 başarılı kadının tecrübelerine de yer veriyorsunuz. Bu isimleri nasıl seçtiniz?
Kendi deneyimlerimi, önerilerimi ilk doksan sayfada paylaşıyorum. Çok sesli bir kitap olmasını istedim: hayatını cesaretle dönüştürmüş ve alanlarında öncü sayabileceğim kadınların bilgi ve deneyimlerini de aktararak, iş hayatına yönelik tereddütleri olan kadınların seçimlerini güvenle yapabilmelerine yardımcı olmayı hedefledim. Kariyerini dönüştürmek ve iş yaşamında kendilerini mutlu edecek yolları bulmak isteyenlere ilham, cesaret ve güç vermesini istiyorum. Kitabın ilk bölümünde beş ana başlıkta- Kendine Güvenin Kodları, Etkili Networking, Stratejik İletişim, Kişisel Danışma Kurulunuzu Oluşturun, Kendinize Yatırım Yapın sade bir anlatım diliyle deneyimlerimi aktarıp çözüm odaklı öneriler sundum. İkinci bölümde ise, kariyerini dönüştüren başarılı kadınlar, keyifli röportajlarla yolculuklarını anlatıyor. Bu başarılı isimlerin arasında Ahu Serter, Asuman Bayrak Canay Atalay, Duygu Erten, Feride Tansuğ Acar, Günseli Özen, Suzan Bayazıt, Ergem Şenyuva Tohumcu, Emre Pınar Kılıç gibi alanlarında yenilikçi ve ilham veren kadınlar yer alıyor.
Bakınca hepsi anne, onca iş yoğunluğunda evlerini de idare ederken, özel yaşamlarındaki çalkantıları da yönetirken dahi o kaosun içinde öğrenmeye ve kendi kişisel gelişimlerine yatırım yapan ve hiçbir zaman pes etmeyen girişimciler ve profesyoneller. Kendini hep yeniden, hep baştan var eden kadınlar.
Sosyal girişimci olmak isteyen de kendi girişimine kurup büyütmek isteyen de çalıştığı kurumda kendini görmek istediği yere ulaşmak isteyen profesyoneller de iyi bir akademisyen olmak isteyen de kafasındaki pek çok soruya cevap bulacak. İş hayatında yaşanılan zorluklar benzer, başarıya götüren strateji ve taktikler ortak çünkü…
İş dünyasında başarılı kadınların ortak özellikleri neler sizce? Bu konuda kitap nasıl bir profil çıkarıyor karşımıza?
Şimdi Senin Zamanın, okuyucusuna, girişimci veya profesyonel fark etmeksizin, krizlere dayanıklı bir kariyerin yol haritasını sunuyor. Hayatını kazanmak için neredeyse zamanının üçte birini çalışarak geçiren bireylerin kendilerini mutlu edecek seçimleri güvenle yapabilmesini, hak ettiği parayı kazanmasını sağlayacak donanıma sahip olmanın ipuçlarını veren ve bu ipuçlarını yaşanmışlıklar ve deneyimlerle sunan bir kitap.
Bu isimleri seçerken, kendisini sürekli geliştiren, kariyerlerini veya işlerini dönüştürürken sosyal faydayı da göz ardı etmeyip, başkalarına da ışık olanları seçtim. Söyleyecek hakiki sözü olanları, başarıyı da sadece para kazanmaktan ibaret görmeyenleri seçtim diyebilirim. Yazılı cevaplar yerine, her biriyle ortalama doksan dakikalık söyleşiler yaptım. Kimi söyleşileri eksik bulup tekrarladım. İlk kitabım olması sebebiyle, yakından takip ettiğim, tanıdığım veya ulaşabileceğim kişileri seçtim. Şimdi sahip olduğum deneyimle pek çok hikâyenin ve deneyimin aktarılmasında daha hızlı aracılık edebilirim…
Kadınlar kariyer yolculuğundaki en önemli bariyerler neler? Bu bariyeri aşmak için nelerin değiştirilmesi gerekiyor?
Zorluklar, engeller her yerde, her sektörde var. Yatırım almaktan, gelenekçi aile yapısından beklentilere kadar pek çok farklı sorun yaşıyor kadın profesyoneller ve girişimciler. Engellerden ziyade hedeflerine odaklı biri olarak, önünüze çıkan engelleri veya zorlukları görmezden gelip hedefe odaklanmak, hızla yeni fikirleri test edip pozisyon alabilmek, iyi bir networke sahip olup kişisel markaya yatırım yapmak kadınlara ilk önereceklerim. Kitapta kadın çalışanların hamilelik dönemlerinde nasıl desteklediklerini anlatıyor Asuman Bayrak. Kurum kültürü içinde güven ve iyi niyeti inşa etmek gerek. İstemediğinde bırakabilecek bir ağa, birikime, donanıma sahip olmak için kadınların önce kendi kafalarındaki blokajları ortadan kaldırmaları gerektiğini düşünüyorum. Yeterince iyiyiz.
“Şimdi Senin Zamanın” kitabının kadınlara verdiği en önemli mesaj sizce ne? Kitabı bitirdiklerinde hangi duygu halinde olmalarını hedeflediniz?
“Önce kendine güven, hayal et, harekete geç, pes etme!” vermek istediğim ana mesaj. Önce hayal etmek lazım. Strateji en basit tarifiyle, sizi vizyonunuza ulaştıran yol. Başarı kadar başarısızlıkların da yolculuğunuzu renklendirdiğini unutmamak lazım. “En kötü rotayı değiştiririm, devam ederim” diyebilmek, bizi varmak istediğimiz yer neresiyse oraya ulaştıracak olan. Bu kitap titizlikle hazırlanmış bir yol haritası, bir öğrenilmiş dersler kitabı.
Kitabı bitirdiklerinde kendilerine şu cümleyi yüksek sesle söylemelerini hayal ediyorum: “Evet, Şimdi benim zamanım! Sıra bende!”
Eklemek istediğiniz bir konu var mı?
Şimdi Senin Zamanın | Öğrenilmiş Dersler Kitabı’nın çok kişiye ulaşmasını istiyorum. Tüm bu olumsuzluk ortamında, krizler sırasında da hep yeni bir yol, hep yeni fırsatlar, bulacağımız destekler var. Her birimiz istediğimiz yaşamı kuracak, değiştirecek güce sahibiz. Bu güç doğru taktik ve stratejileri öğrenip ve öğrendiklerimizi de uyguladığımızda ortaya çıkıyor. Bunun için öğrenilmiş dersler kitabının iyi bir rehber olduğunu düşünüyorum.
Dijital mecralarda başarılı kriz iletişiminin yolu şeffaflık ve hızlı aksiyon almaktan geçiyor