Kahvenin kokusunda rekabet var!
Pandemi kahve tüketim alışkanlıkları açısından tam bir dönüm noktası oldu. Peki, ne oldu da “çaycı” olarak bilinen Türk toplumu bir anda rotayı kahveye kırdı? Toplumun kahve tüketim alışkanlıkları nasıl şekilleniyor? Gelin toplumun değişen kahve tüketim alışkanlıklarına ve sektörde öne çıkan markalara Marketing Türkiye adına Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Kahve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması” ışığında birlikte bakalım…
Her 10 kişiden 1’i günde 5 bardaktan fazla kahve tüketiyor!
Araştırmada katılımcılara gün içerisinde ne sıklıkla kahve tükettikleri sorulduğunda günde 2-5 bardak yanıtı yüzde 42,5 ile en öne çıkıyor. Her 3 kişiden 1’i günde 1 bardak kahve içtiğini belirtirken araştırmada en dikkat çeken verilerden biri de her on kişiden birinin günde beş bardaktan fazla kahve içtiğini ifade etmesi oluyor. Sıcak içeceklerin nispeten daha az tüketildiği yaz mevsiminde ise tüketicilerin yine kahveden vazgeçemediği görülüyor… Araştırmadan elde edilen bulgular katılımcıların büyük çoğunluğunun (yüzde 82,7) günde 1 bardak veya daha fazla kahve tükettiğini gösteriyor. Yaz mevsiminde ise bu oran yüzde 80,8 olarak karşımıza çıkıyor.
Kahve tüketimi gelir düzeyine endeksli
Araştırmaya katılan kahve severlerin profili incelendiğinde yüzde 58’ini kadınların, yüzde 42’sini ise erkeklerin oluşturduğu görülüyor. Yaş yoğunluğu daha çok 25-44 aralığında olsa da her yaşta kahve tüketimi yaygın. Kahve tüketiminin en yüksek olduğu iller ise İstanbul ve İzmir. Sosyoekonomik dağılıma bakıldığında ise AB grubunda yer alan katılımcıların oranı yüzde 35,9, C1 grubundan katılımcıların oranı yüzde 33,2, C2 grubundan katılımcıların oranı yüzde 19,0 ve DE grubundan katılımcıların oranının yüzde 12 olduğu görülüyor.
Pandemi kahve tüketimini artırdı
Pandemi döneminde kahve içme sıklığında yaşanan değişim sorulduğunda katılımcıların yüzde 41,5’i kahve tüketiminin arttığını, yüzde 50,5’i kahve tüketiminin aynı kaldığını ve sadece yüzde 8’i daha az kahve tükettiğini ifade ediyor. Cinsiyet dağılımına bakıldığında kadınların erkeklere oranla pandemi sürecinde daha fazla kahve tüketmeye başladıkları görülürken “Hiç kahve tüketmiyordum, tüketmeye başladım” diyenlerin yüzde 81,6’sını çalışanların oluşturuyor olması dikkat çekiyor.
Falınızda aşk var!
Araştırmada “En çok kiminle kahve içersiniz?” sorusuna katılımcılar en çok eşleri/sevgilileri/ partnerleri (yüzde 39,2) ile birlikte kahve içtiği yanıtını veriyor. Yalnız kahve içen kişilerin oranı ise yüzde 26,3. Erkeklerin kadınlara oranla eşleri/sevgilileri/ partnerleri (yüzde 44,4) ile kahve içme sıklığının daha fazla olması ise ayrıca dikkat çekiyor.
Zirvenin sahibi Türk kahvesi
Araştırmaya göre toplumun en çok tükettiği (yüzde 84) ve de en sevdiği (yüzde 54,7) kahve çeşitlerinde zirvede açık ara Türk kahvesi var. Katılımcıların en çok tükettikleri diğer kahve türleri arasında filtre kahve yüzde 41,3 ile ikinci sırada gelirken çözünebilir hazır kahveler yüzde 39,3 ile üçüncü sırada yer alıyor. Cinsiyet dağılımına bakıldığında, yine tüm kahve çeşitlerinde kadınların erkeklerden daha fazla kahve tükettiği görülüyor. Araştırmaya göre yaz aylarında da en çok tüketilen kahve türü Türk kahvesi (yüzde 24,3) olurken listenin ikinci sırası değişiyor ve yüzde 9,8 Ice Latte tüketicilerin en çok tercih ettiği ikinci kahve türü oluyor.
Kurukahveci Mehmet Efendi zirvede yalnız!
Söz konusu toplumun hem en sevdiği hem de en fazla tükettiği Türk kahvesi olunca rekabet ve zirve yarışı daha da anlamlı hale geliyor elbette. Araştırma kapsamında tüketicilere en beğendikleri Türk kahvesi sorulduğunda Kuru Kahveci Mehmet Efendi yanıtı yüzde 64’le birinci olurken ikinciliği yüzde 14,5 ile Kahve Dünyası Orta Kavrulmuş Türk Kahvesi alıyor.
Soğuk kahvede rekabet var!
Katılımcıların özellikle yaz aylarında tükettikleri soğuk kahveleri çoğunlukla zincir kahve mağazalarından (yüzde 66,5) almayı tercih ettikleri verilere yansıyor. Öte yandan katılımcıların yüzde 60’ı soğuk kahvelerini kendileri yaparken, yüzde 48,3’ü marketlerden kutu ürün almayı tercih ettiklerini belirtiyor. Her 5 kişiden 1’inin bu soru karşısında akaryakıt istasyonlarını işaret ediyor olması ise sektör için ayrıca dikkat çekici bir veri… Katılımcılara en sevdikleri soğuk kahve markası sorulduğunda NESCAFÉ Express yüzde 34,3 ile öne çıkıyor. Starbucks yüzde 28,3 oranıyla ikinci, Obsesso ise yüzde 10,4 ile en çok tercih edilen üçüncü marka. Her 10 kişiden 1’inin herhangi bir markaya eğilimi olmaması burada bir potansiyele işaret ediyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye adına Pulside tarafından eşzamanlı mobil panelinde 10-15 Haziran 2021 tarihlerinde yüzde 95 güven aralığında ve yüzde 4 hata payında gerçekleştirilen Kahve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması’na 600 kişi katılım sağladı.
Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısını okumak için hemen TIKLAYIN!