Esnafın gözünden tüketici
Marketing Türkiye için REM People tarafından gerçekleştirilen “Esnafın Gözünden Tüketici Araştırması” sokağın nabzını tutarak değişen tüketici davranışlarına esnafın gözlemleri üzerinden ışık tutuyor… Esnafa göre tüketicilerin yüzde 56’sının alışveriş sepeti küçüldü, yüzde 54’ü ise artık daha ucuz markaları tercih ediyor…
Bir yılı aşkın süredir hayatımızda olan pandemi şüphesiz ki tüketim alışkanlıklarını da derinden etkiledi. Sürecin en başında toplumun büyük kesiminde oluşan endişeli ruh hali evlere yiyecek-içecek ve hijyen ürünleri stoklayarak kendini göstermişti. Öte yandan toplumun yine büyük bir kesimi kalabalıkta artan bulaş riskinden kaçmak için çareyi süpermarketlerden küçük esnafa yönelmekte bulmuştu. Peki, gelinen noktada tüketici o derin tedirginliği üzerinden atabildi mi? Pandemi sürecinde alışverişçilerin marka tercihleri nasıl şekillendi? Aşının yaygınlaşmasıyla alışverişçilerin davranışları nasıl değişti? Tüm soruların yanıtları REM People’ın araştırması ile esnaftan geliyor. İşte esnafın gözünden değişen tüketici davranışları…
“Stok” her beş kişiden birinde alışkanlığa dönüştü
Esnafa göre geçen yıl bu dönemlere hâkim olan kaygı ve korku sonucu ortaya çıkan stoklama davranışı azalmaya başladı. Tüketicilerin yüzde 40’ının pandeminin ilk dönemine göre çok daha az stok yaptığını ve günlük ihtiyaçlar için alışveriş yapmaya yöneldiğini söyleyen esnaflar buna karşın hâlen yüzde 20’lik bir kesimin stoklamaya devam ettiğini söylüyor.
Tüketicinin yüzde 56’sı sepeti küçülttü
Pandemi döneminde tüketicilerin alışveriş sepetlerinin boyutu önceki döneme kıyasla küçülme gösteriyor. Esnafa göre alışverişçilerin yüzde 56’sı önceki döneme kıyasla daha az alışveriş yapıyor. Tüketicilerin tek seferde esnaftan yaptığı alışveriş pandemi içerisindeki önceki döneme göre yüzde 50 oranında azalmış. Tüketicilerin yüzde 29’unun alışveriş sepeti önceki döneme göre sabit kalmış. Alışveriş sepeti büyüyenlerin oranı ise 14.
Ekonomik koşullar sepete yansıyor
Alışveriş sepetlerindeki küçülme sadece ürün sayısı anlamında değil aynı zamanda marka tercihleri anlamında da kendini gösteriyor. Esnafa göre önceki dönemlere kıyasla tüketicilerin yüzde 54’ü artık daha ucuz markaları tercih ediyor. Gelecek kaygısının öne çıktığı bu dönemde esnaf, alışverişin birincil faktörünün “fiyat” olduğunu düşünüyor.
Tüketici esnafa iş çıkışı gidiyor
Esnafa göre tüketiciler yüzde 46 ile en çok 15:00 ile 18:00 saatleri arasında alışveriş yapıyor. Yani geleneksel kanal esnafının en yoğun olduğu zaman dilimi iş çıkışı saatleri. En yoğun olan ikinci zaman dilimi ise bakkallar kapanana kadar olan 18:00-21:00 arasına sıkışmış durumda. Bakkalların gün içindeki yoğunluğu pandemi döneminde iyice azalmış. Evden çalışanların artmasıyla birlikte tüketiciler gün içinde evlerinde bilgisayarlarının başından kalkamıyor ve bakkallara gidemiyor. Acil ihtiyaçlarını ise en fazla online alışveriş yöntemleriyle gideriyor.
Aşının etkisi tüketim alışkanlıklarına yansımadı
Esnafa göre aşının yaygınlaştığı dönemde alışverişçilerin yüzde 71’inin tüketim davranışlarında pek bir değişim yaşanmadı. Esnaflar tüketicinin yalnızca yüzde 19’unda pozitif ancak limitli bir değişim olduğunu düşünüyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye için REM People tarafından 5-15 Haziran arasında gerçekleştirilen “Esnafın Gözünden Tüketici Araştırması”, NUTS2 örnekleminde bakkal, büfe, kuruyemiş ve orta market detayında raporlanan 234 satış noktasında gerçekleştirildi. Çalışmada esnafla derinlemesine yapılan görüşmelerle salgın döneminde tüketicilerin davranışlarındaki değişim ölçümlendi.
Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısını okumak için hemen TIKLAYIN!