Facebook “tamamen sanal bir dünya” için kolları sıvadı
Facebook, birden fazla kişinin eşzamanlı olarak içinde yaşayabileceği kurgusal bir evren için çalışmalara başladı. Adeta bir bilim kurgu filmini anımsatan bu projeyle Facebook, değişime öncülük etmeyi istiyor.
Sanal gerçeklik üzerine yaptığı yatırımlarının ardı arkası kesilmeyen Facebook, bu kez “metaverse” adı verilen sanal bir dünya üzerinde çalışmaya başladı. Geçtiğimiz gün şirketin üçüncü çeyrek kazançlarıyla ilgili konuşan CEO Mark Zuckerberg, bir an için konudan uzaklaşıp şirketin gelecekteki hedeflerinden bahsetti. Açıkça, Facebook’u yeniden öncü bir konuma getirmek isteyen Zuckerberg, Facebook’u bir metaverse şirketine çevirmeyi planladığını anlattı.
Sanal bir dünyayı temsil eden metaverse kavramı, oyun oynayıp çalışabileceğimiz, hatta başka insanlarla buluşup sosyalleşebileceğimiz dijital bir dünya olarak açıklanıyor. Bir zamanlar bilim kurgu meraklıları tarafından konuşulan bu konu, sanal gerçekliğin hayatımıza girmesiyle teknoloji şirketlerinin de gündemine geldi. Teknoloji şirketleri, mobilin halefi bir teknoloji olarak bir metaverse inşa etmeyi giderek daha fazla tartışmaya başladı.
Andrew Bosworth konuyla ilgili yaptığı açıklamada, “Bugün Oculus, fiziksel mesafeden bağımsız olarak sizi başka biriyle bir odaya ışınlayabilir. Fiziğin sınırlamalarını ortadan kaldırabilir ve evinizdeki bir odadan başka bir yere taşınırken kolaylıkla hareket edebilirsiniz” dedi.
Zuckerberg’in pek çoklarından daha kapsamlı olan metaverse tanımının gerçek bir bilim kurgu senaryosunu andırdığını söylemek yanlış olmaz. Bir grup web sayfası koleksiyonundan çok MMO gibi hissettiren bir dünya yaratmayı hedefleyen Zuckerberg, Facebook evreninin sanal gerçeklik cihazlarının yanı sıra pc ve mobil dostu olmasını amaçlıyor.
Facebook zamanın gerisinde kalmak istemiyor
Belki çok kimse farkında değil ancak Facebook zamanında mobil cihazlar konusunda geç kaldı. On yıl önce, sorunsuz yerel mobil uygulamalar büyük yazılım üreticileri için hızla standart haline gelirken, Facebook uygulamaları sorunlu, çökmeye eğilimli HTML5 deneyimlerinden ibaretti. 2012 yılında nihayet geleceğin mobilde olduğunu anlayan Zuckerberg, şirketin odağını her düzeyde mobil cihazlara çevirmek için çabaladı.
Şimdi Facebook benzer bir hata yapmaktan korktuğu için hızlı aksiyon almaya ve öncü teknolojiler peşinde koşmaya özen gösteriyor. Nitekim, 2014 yılında sanal gerçekliğin bir trend olmasıyla şirket, sektör lideri VR donanım üreticisi Oculus’u satın almıştı.
Zuckerberg, iki milyar dolarlık satın alma sırasında “Mobil bugünün platformu ve şimdi yarının platformları için de hazırlanıyoruz” demişti. “Oculus, şimdiye kadarki en sosyal platformu yaratıp çalışma, oyun oynama ve iletişim kurma şeklimizi değiştirme şansına sahip.”
Kurgusal evren deneyimi oyunlardan sosyal medya platformlarına geçiyor
Bugüne kadar buna yakın deneyimleri sunan pek çok çevrimiçi oyun piyasaya sürüldü. Güncel olarak ise Roblox, kullanıcılara kendi sanal mekanlarını inşa etme ve başkalarıyla sosyalleşme imkanı tanıyor. Detaylarla dolu Roblox’un vizyonunun yatırımcılar arasında yankı bulmasıyla halka açık şirketin değeri 45 milyar doları geçti.
Facebook da uzun süredir AR ve VR teknolojilerine yoğun bir şekilde yatırım yapıyor. Zuckerberg, şirketin kendi sanal evreninin sanal gerçeklik gözlüklerinin yanı sıra, mobil cihazlarında ve oyun konsollarında da çalışacağını söyledi:
“Umarım, bunu iyi yaparsak önümüzdeki beş yıl içinde bizi bir sosyal medya şirketi olarak gören insanların gözünde de çok ilerlemiş olacağız.”
Instagram’dan Vishal Shah da Facebook’un yeni metaverse grubuna katılanlar arasında.
Kaynak: Techcrunch
“2020 Tokyo Olimpiyatlarına VR damgası” yazısını okumak için tıklayın!