E-ticaret teknolojiyle kökten değişiyor
Sosyal alışveriş terimi ile henüz ilk kez karşılaşıyorsanız bunun son olmayacağını bilmenizde fayda var. Zira pandemi dönemiyle birlikte hayatlarımızın merkezine konumlanan “sosyal medya” ve “e-ticaret” artık çok daha güçlü bir organik bağ içerisinde. Bu bağ, herkes için oyunun kurallarını değiştiren bir pazarlama merkezi ve kocaman bir “sanal çarşı” yaratmış durumda. Gelin bu yükselen trendi ve e-ticaretin geleceğini GOOINN‘in e-ticaret sektörü için hazırladığı yeni raporuyla mercek altına alalım…
Dünya çapında perakende e-ticaret gelirlerinin 2022’de 5,4 trilyon dolara ulaşmasının beklendiğinin ifade edildiği e-ticaret raporunda dijitalleşmenin etkisiyle Hindistan pazarının en hızlı büyüyen çevrimiçi perakende pazarı haline geldiği, İspanya ve Çin’inse Hindistan pazarını takip ederek ikinci ve üçüncü sırada bu alanda en hızlı büyüyen pazarlar konumunda olduğunun altı çiziliyor.
Türkiye’de ise e-ticaret pazarında 2019’da başlayan ve 2021 yılı sonunda yüzde 80’lik bir büyüme oranı öngörülülüyor. Ayrıca moda ve aksesuara yönelik e-ticaret harcamalarının 2021 sonunda 2019 seviyelerine kıyasla yüzde 89,6 oranında artması ve 6,24 milyar doları aşması bekleniyor. 2019 ile 2021 yıl sonu arasında dijital ürünlere yönelik e-ticaret harcamalarının da yüzde 52 oranında artacağı ve 879 milyon dolara ulaşacağı tahmin edilmekte.
3 milyar 400 Milyon kullanıcı
GOOINN tarafından hazırlanan ”e-ticaret araştırma raporu” dünya çapında 3,4 milyardan fazla e- ticaret kullanıcısının bulunduğu ve 2040 yılına kadar tüm satın alma işlemlerinin yüzde 95’inin e-ticaret yoluyla yapılmasının beklendiğini de ifade ediyor. Raporda ayrıca global e-ticaret sektörünün mevcut durumu ise şu şekilde özetlendi;
“Çin e-ticarette dünya lideridir. İkinci sırada ise toplam perakende satışların yüzde 7,5’lik payı ve yıllık satışlarda 340 milyar dolarlık payıyla Amerika Birleşik Devletleri bulunmakta. İngiltere 99 milyar dolar ile üçüncü sırada ve ülkedeki 15-79 yaş aralığındaki tüketicilerin yüzde 95’i online alışveriş yapmakta. Japonya 79 milyar dolar ile dördüncü; Almanya 73 milyar dolar ile beşinci sıradadır.”
Türkiye’de e-ticaret pazarı büyüyor
Türkiye’de e-ticaret pazarının her yıl gelişmekte olduğu ve e-ticaret faaliyetlerinde bulunan işletme sayısının 2020-2021 yıllarında büyük bir artış göstererek 256 bin 861 işletmeye ulaştığının da kaydedildiği raporda; özellikle beyaz eşya, giyim, ayakkabı, elektronik, ev, bahçe, mobilya ve dekorasyon, metalürji ile kimya sektörlerinin e-ticarette en fazla artış gösteren alanlar olarak görüldüğü açıklandı. Raporun Türkiye ile ilgili kısmında da sektörün durumu ve beklentiler şu şekilde özetlendi;
“Türkiye’nin e-ticaret penetrasyonu yüzde 44 seviyesindedir ve bu pazarda gelişmekte olan ülkeler arasında lider konumunda. 2020-2021 yılları itibariyle ülkemizde 37 milyon kişi online alışveriş yapmakta. Teknolojinin Türkiye’de enerjik bir sektör haline gelmesi ve toplumun hemen hemen her alanında kullanılması e-ticarette tüketicilerin davranışlarında değişikliğe yol açtı. Online perakende alanında pek çok marka, tüketici ziyaretlerinin yüzde 70’den fazlasını mobil kanallar üzerinden sağlıyor ve ciroların yüzde 60’tan fazlası da yine mobil uygulamalar üzerinden geliyor.
Önemli olan başka bir nokta ise Türkiye’deki tüketiciler sosyal medya üzerinden ürün inceleme ve satın almaya yönelmiş olması. Bu durum da satın alma davranışlarında önemli bir değişim olarak karşımıza çıkıyor.”
Tüketiciler kendi dillerini tercih ediyor
GOOINN tarafından hazırlanan raporun son bölümünde ise tüketicilerin yüzde 40’ının kendi dillerindeki e-ticaret web sitelerine daha fazla ilgi gösterdiği ve başka bir dilde olan web sitelerinden satın alma yapmadıkları ortaya çıktı. Bunun yanında e-ticaret faaliyetleri sırasında tüketicilerin en dikkat ettikleri iki önemli nokta vergiler ve kargo ücretleri olarak belirlenirken, tüketicilerin 60’ının vergi ve kargo ücretleri nedeniyle alışveriş sepetini terk ettikleri gözlemleniyor. Raporda ayrıca 18-34 yaş aralığındaki tüketicilerin büyük bir çoğunluğunun arkadaşlarının ve ailelerinin tavsiyeleri kadar online incelemelere de güvendiği önemli bir veri olarak karşımıza çıkıyor…