Platformlar arası rekabet kızıştı, ilk yarının kazananı belli oldu!
Sosyal medya platformlarının amansız savaşı devam ediyor. İçeriklerin çok hızlı tüketildiği ve bu sebeple yeni güncellemelerle kullanıcı heyecanının sürekli canlı tutulmaya çalışıldığı sosyal medya evreninde dengeler de durmaksızın değişiyor. Facebook ve Messenger, Türkiye’de üye kaybederken, Instagram 4 milyon yeni kullanıcıyla YouTube’un tahtını sarsıyor.
Karantinayla birlikte 2020 yılında dünya genelinde son üç yılın en hızlı artışıyla sosyal medya kullanıcı sayısı 4,20 milyara ulaşmıştı. Bu yılın ilk yarısına baktığımızda ise sadece Türkiye’deki sosyal medya platformu kullananların sayısı 4,8 milyon arttı. Fakat bu kadar büyük bir kitlenin heyecanını canlı tutmak kolay değil… Sosyal medya devleri sürekli yeni güncellemelerle bu heyecanı korumak istese de işler her zaman istedikleri gibi gitmiyor. Kimi mecrada çok sevilen bir yenilik bir diğerinde kullanıcı kaybıyla sonuçlanabiliyor. Gelin Londra merkezli sosyal medya kuruluşu We Are Social’ın Temmuz 2021 araştırmasıyla sosyal medya platformlarının güncel kullanıcı sayılarına daha yakından bakalım.
YouTube kendini nadasa bıraktı
YouTube’un bu yıl duyurduğu en büyük yenilik şüphesiz Shots’tu. Tabii bir de kullanıcıların ısrarla istediği videoların kısa kliplere dönüştürülerek sosyal medyada paylaşılmasına olanak tanıyan “Clips” özeliği var. YouTube aynı zamanda sesli reklam gibi yeni özelliklerle reklamverenlere hitap etmeyi de sürdürdü.
Tüm bu yenilikler sonucunda Youtube, Ocak-Haziran 2021 döneminde 50,6 milyon olan kullanıcı sayısını korudu. Neticede Türkiye’de en fazla kullanıcısı olan sosyal medya mecrasının Youtube olduğu kaydedildi.
Instagram iddialı yükselişini sürdürüyor
Gizlilik ve güvenlik konuları üzerinde yeni güncellemeler yayınlamaya devam eden Instagram, bu yıl rakamlara da savaş açtı. Hiçbir kullanıcısının rakamlar sebebiyle kendisini kötü hissetmesini istemeyen sosyal medya platformu, beğeni rakamlarını gizleme seçeneğini kullanıma sundu.
Instagram, aynı zamanda işletme ve içerik üreticisi hesaplarını merkezine alan özelliği Profesyonel Pano’yu da devreye almıştı. Sosyal medya devi aynı zamanda bilgisayar üzerinden Instagram kullananlara özel güncellemeler geleceğini de müjdeledi.
Yılın ilk yarısında geliştirdiği yeniliklerle cazibesini arttıran Instagram, kullanıcı sayısını 4 milyon artırarak 50 milyon üyeye ulaştı ve Youtube’un tahtını sarsmaya başladı. 2020 yılı başında Türkiye’de 38 milyon kullanıcısı olan Instagram’ın, pandemi ile başlayan yükselişi, 2021 yılında da aynı hızla devam etti.
Facebook 2 milyon kullanıcı kaybetti!
Bu yıl Facebook’un ilgisi biraz dağıldı. Tamamen sanal bir dünya için kolları sıvayan sosyal medya devi “metaverse” evreni üzerinde çalışmanın yanında Ray-Ban iş birliğinde akıllı gözlük üretimi için de çalışmalarını sürdürüyor.
Bunların yanı sıra gruplarda oluşan kavgalara yapay zeka ile müdahale etmeye hazırlanan Facebook, direkt olarak konum üzerinden aktif edilebilen, bireylerin yaşadığı çevredeki mekanları keşfedebilmesini, komşularıyla etkileşimde bulunabilmesini ve ortak ilgi alanları etrafında toplanabilmesini sağlayacak “Neighborhoods” özelliğini de test ediyor.
Sosyal medya devi, “nazik” insanlara önem verilen yeni flört uygulaması Sparked’ı da test etmeye ediyor. Bu uygulamanın en dikkat çekici yanı ise ilk buluşmanın 4 dakikalık bir videoyla gerçekleştirilecek olması…
Tüm bu heyecan verici gelişmelere rağmen Facebook yıl boyunca gizlilik ve veri sızıntısı konularıyla sıkça gündeme geldi. Facebook ve Facebook Messenger’ın 2021 yılının ilk yarısında Türkiye’de önemli miktarda kullanıcı kaybetmesi belki de sadece bir tesadüf fakat ciddi bir kayıp söz konusu. Facebook kullanıcı sayısı 38 milyondan 37 milyona; Facebook Messenger kullanıcı sayısı da 21 milyondan 19 milyona geriledi.
Twitter emeklerinin karşılığını alıyor
Twitter ekibi için yılın ilk yarısı epey hareketli geçmiş olmalı… Zira sosyal medya devi sürekli radikal değişimlerle gündemdeydi. Yalan haberlerle etkili mücadele için yeni özellikler hayata geçiren sosyal medya devi aynı zamanda kullanıcıları için yeni gelir modelleri de geliştirdi.
Twitter Topluluklar özelliğinin de devreye alındığı platformda kullanıcılar hobi alanları ve uzmanlıkları etrafında buluşabildiler. Twitter Blue, Super Follow, Spaces ve Tip Jar özellikleri platformu sürekli gündemde tuttu.
Bu hummalı çalışmalar elbette sosyal medya kullanıcılarının da dikkatini çekti ve 2021’in ilk yarısında Twitter kullanıcısı Türklerin sayısı 2 milyon artarak 15,6 milyona çıktı.
Snapcat’te de haberler iyi
Yılın başında “Arkadaş Kontrolü” özelliğiyle istenmeyen bağlantıların kişi listesinden kaldırılmasına izin veren Snapchat, daha profesyonel video düzenleme işlemleri için Story Studio‘yu da devreye aldı. Snapchat, Scan olarak isimlendirdiği tarama özelliği için yeni bir güncelleme de yayınladı.
Sosyal medya platformu aynı zamanda kullanıcılarının kendi Snap’lerini kaydederek anlık görüntülere yanıt vermelerini sağlayan Remix özelliğini test ediyor. Heyecan verici gelişmeler bununla sınırlı değil, HBO Max ile yeni iş birliği sonucunda Snapchat içerisinde, HBO Max Mini adında yeni bir sekme açılacak ve seyirciler içeriklere oradan rahatlıkla ulaşabilecekler. Tüm bu gelişmeler yılın ilk altı aylık döneminde Snapchat’e 600 bin yeni kullanıcı olarak geri döndü.
Sonuç olarak Snapchat’in Türkiye’deki üye sayısı 11,7 milyona ulaştı.
LInkedin ailesi 11 milyona ulaştı
Türkiye’deki kullanımına baktığımızda kullanıcıların yüzde 67,5’i erkelerden oluşurken sadece yüzde 32,5’i kadınlardan oluşan LInkedin bu rakamların kadınlar için rahatsız edici durumlar oluşturmaması adına “Taciz Tespit Mekanizması” özelliğini devreye aldı.
Buna ek olarak, üyelerinin platformda bulunan diğer kullanıcılarla bağlantı kurma yollarını arttırmak için; LinkedIn’in etkinlikler ve gruplar gibi diğer bölümlerine sesli sohbet özelliği üzerine çalıştığı açıklandı.
Neticede Türkiye’de LInkedin kullanıcısı sayısı 2021’in ilk yarısında 1,2 milyon artarak 11 milyona ulaştı.