Türkiye’nin en dijital markaları hangileri?
İş dünyası pandemiyle birlikte zorlu bir dijitalleşme sınavından geçti. Geleceği öngörüp yıllar önce yatırımlarını yapanlar süreci en az hasarla atlatırken rakiplerini de geride bıraktı. Marketing Türkiye için Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Dijital Markaları” araştırması bu alanda mesafe kat eden markaları işaret ederken sektör bazlı alanına liderlik eden markaları ortaya koyuyor. Gelin tüketicinin notlarıyla belirlenen “Türkiye’nin dijital markaları” karnesini birlikte inceleyelim…
En başarılı markalar: Turkcell ve Trendyol!
Amazon ve Apple küresel liderliği paylaşıyor!
Katılımcılara küresel olarak en başarılı buldukları dijital markalar sorulduğunda ise zirvede iki markanın diğerlerinden keskin bir farkla ayrıldığı gözlemleniyor. Apple ve Amazon yüzde 18’le birinciliği paylaşıyor.
Bankacılıkta liderin yeri sağlamda
Katılımcılara dijitalleşmede en başarılı buldukları banka sorulduğunda her 4 kişiden 1’i Garanti BBVA’yı işaret ediyor. 18-25 yaş arası katılımcıların en başarılı bulduğu Ziraat Bankası yüzde 20 ile ikinci olurken onu yüzde 13’le İş Bankası takip ediyor.
Kredi kartında Yapı Kredi farkı
Söz konusu kredi kartları olunca zirvenin ismi Yapı Kredi olarak karşımıza çıkıyor. Banka kategorisinin lideri Garanti BBVA yüzde 13’le ikinci olurken Ziraat Bankası ve Akbank üçüncülüğü paylaşıyor.
İletişimde zirvenin adı Turkcell
Katılımcılara sektör bağımsız olarak en başarılı dijital marka sorulduğunda da liderliği kaptırmayan Turkcell şaşırtıcı olmayan bir şekilde kendi sektöründe de zirvede. Neredeyse her iki kişiden biri (yüzde 48) iletişim sektöründe dijitalleşme anlamında en başarılı gördüğü markanın Turkcell olduğunu belirtiyor. Katılımcıların yüzde 21’i bu alanda Vodafone’u işaret ederken yüzde 14’ü Türk Telekom diyor…
Arçelik rakiplerinin önünde!
Beyaz eşya kategorisinde Arçelik yüzde 34’le rakiplerinin hayli önünde yer alıyor. Arçelik’in en yakın takipçisi yüzde 18’le Bosch olurken onu Beko (yüzde 12) ve Vestel (yüzde 11) izliyor.
Trendyol şüpheye yer bırakmıyor
Sektörünü domine eden markalardan bir diğeri ise Trendyol. Tüketici nezdinde online alışverişin en dijital platformu açık ara farkla (yüzde 53) Trendyol olurken Hepsiburada da diğer rakiplerinden sıyrılmayı başarmış görünüyor.
Online siparişte zorlu yarış
Katılımcılara online sipariş kategorisinde en başarılı buldukları marka sorulduğunda ise Trendyol yine liderliği kaptırmıyor ve yüzde 34’le öne çıkıyor. Son zamanlarda Avrupa’daki yatırımlarıyla da adından sıkça söz ettiren Getir, kategorisinde yüzde 30’la ikinci olurken Yemeksepeti yüzde 14’le üçüncü olmayı başarıyor.
Yolcu360 zirvede yalnız!
Kişisel sağlık önlemleri nedeniyle araç kiralama sektörü de pandemi döneminin öne çıkan sektörlerinden biri oldu. Bu dönemde dijital dönüşüm konusunda tüketicilerin en başarılı bulduğu marka ise Yolcu 360 olarak verilere yansıyor.
Her 4 kişiden 1’i Teknosa diyor
Katılımcılar teknoloji perakendecileri arasında dijital dönüşüm anlamında en başarılı buldukları markanın Teknosa (yüzde 23) olduğunu ifade ediyor.
Akaryakıtta dijital deneyimin lideri Opet!
Akaryakıt sektöründe rekabet ve farklılaşma noktaları yaratma çabası uzun süredir yüksek seviyede. Dijitalleşmenin hayatın merkezine konumlandığı bu dönemde dijital deneyim de sektör içerisinde oldukça ikna edici bir farklılaşma noktası. Bu anlamda tüketicilernin en başarılı bulduğu marka ise yüzde 42 ile Opet olurken onu yüzde 32 ile Shell takip ediyor.
LC Waikiki sektöründe dönüşüm lideri!
Pandemi döneminde AVM’lerin zorunlu olarak kapatılmasıyla birlikte hızla dijitalleşmek zorunda olan sektörlerden biri de tekstildi. LC Waikiki’nin bu alanda gerçekleştirdiği inovatif yaklaşımlar ve yatırımların da tüketicilerde karşılık bulduğu verilere yansıyor. Katılımcıların moda sektöründe dijital dönüşüm anlamında en başarılı bulduğu marka LC Waikiki (yüzde 29) olurken onu sırasıyla Trendyol (yüzde 17), Koton (yüzde 7) Mavi ve Zara (yüzde 6) takip ediyor.
Migros rakiplerinin çok ilerisinde!
Pandemi ile birlikte zincir marketler arasında da adeta bir dijital deneyim yarışı başladı. Dönüşümünü rakiplerinden çok daha önce “Sanal Market” ile başlatmış olan Migros ise öngörüsünün karşılığını neredeyse her iki katılımcıdan birinin (yüzde 48) kendisini dijital dönüşümde en başarılı zincir market olarak ifade etmesiyle alıyor.
Rekabetin kazananı: Yurtiçi Kargo
Pandemi döneminde yaşanan dijital dönüşümün en net yansıdığı sektörlerden birisi de kargo oldu. Sektörün bu süreçte mücadelesi artan iş hacmine karşılık verebilmek kadar, tüketicilerin ürünlerini sağlıklı bir şekilde takip edebilecekleri dijital bir sistem sunmak yani dijital dönüşümü kendi içinde de yaşamaktı. Rekabetin üst seviyede olduğu sektörde katılımcıların en başarılı bulduğu marka ise yüzde 36 ile Yurtiçi Kargo oldu.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye için Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Dijital Markaları” araştırmasının saha çalışması 29 Temmuz-9 Ağustos tarihleri arasında online bilgi toplama yöntemi kullanılarak Sia Live Paneli katılımcılarıyla gerçekleştirildi. Araştırmada metropol illerde yaşayan 18-45 yaş arası, ABC1C2 SES grubuna mensup 307 tüketiciyle görüşüldü.