
Türkiye’nin kombi haritası
Evlerin görünmez kahramanı kombiler… Çoğu zaman kapı arkalarında ya da dolap içlerinde saklansalar da etkisi evin her yerinde. Üstelik gelişen teknolojilerle birlikte artık daha akıllı, daha işlevseller… Peki, bu hayati ürünün seçiminde belirleyici özellikler neler? Türkiye’nin hangi bölgelerinde hangi kombi markaları daha çok tercih ediliyor? Tüketicinin aklını çelen yeni teknolojiler neler? Yanıtlar Marketing Türkiye için Pragma’nın gerçekleştirdiği “Kombi Satın Alma Eğilimleri” araştırmasında…
Küresel ısınmanın etkilerini sert bir şekilde hissederken tüm dengemiz şaştı. Kışları çok soğuk yazları çok sıcak geçiyor ve imdadımıza koşan yegâne şey teknoloji oluyor. Marketing Türkiye için Pragma’nın gerçekleştirdiği araştırma da “teknoloji” kriterinin kombi tercihini önemli oranda etkilediğini ortaya koyuyor. 8-9 yıl ömür biçilen kombilerin satın alım kararında ise uygun fiyattan ziyade dayanıklılık ve güvenilirlik öne çıkıyor. Kombi sektöründe güvenin merkezinde ise bayiler var. Markaların bayiler kanadındaki gücü satın alma kararını da direkt olarak etkiliyor. Öyle ki geleneksel pazarlama yöntemleri hala kombi satışlarının en önemli kanalı konumunda. Gelin Pragma Araştırma’nın Marketing Türkiye adına gerçekleştirdiği “Kombi Satın Alma Eğilimleri” araştırmasında önce Türk insanının kombi tercihlerini şekillendiren kriterlere sonra da Türkiye’nin kombi haritasına bakalım.
Ömrü ortalama 8-9 yıl
Araştırma kapsamında tüketicilere kombi yenileme sıklığı sorulduğunda ortalama 8-9 sene arası bir kullanım süresi olduğu kaydediliyor. Buna paralel olarak tüketicilerin uzun süreli kullanmayı planladığı bu üründe dayanıklılık ve güvenilirliğe önem verdiği görülüyor.
Zira tüketicilerin dörtte üçü kombilerini bizzat markanın bayisinden satın almayı tercih ettiğini belirtiyor.
Kombide online alışveriş dalgası İstanbul’dan yayılıyor
Araştırmaya göre tüketicilerin çoğunluğu aldıkları ürünlerin kalitesinden emin olmak için kombilerini bayilerden, uzman satıcıların yönlendirmeleriyle almayı tercih ediyor. Nitekim kombi satın alım kararını etkileyen unsurların başında da yüzde 66 ile “satıcı görüşü” yer alıyor. Özellikle 40 yaş üstü tüm tüketiciler kombisini markanın bayisinden alıyor. Benzer anlamlı farklılık B ve C1 SES grubunda da görülüyor. İstanbulluların online kombi siparişi verme konusunda daha cesur olduğu da araştırmada yer alan veriler arasında.
Kombi satın alımında WOM etkisi
Kombi satın alım kararında en etkili bilgi kaynağı ise tanıdık müşteri deneyimi. Tüketiciler kombi satın alırken öncelikle çevresine danışarak onların mevcut deneyimlerini dinleme eğilimi gösteriyor. Hal böyle olunca kombi sektöründe “ağızdan ağıza pazarlama” en etkili yöntemlerden biri olarak öne çıkıyor.
Kadınlar reklamlardan, erkekler bayi görüşünden etkileniyor
Müşteri deneyimi sadece hizmet satın alımında değil, ürün satın alımında da şüphesiz en önemli etkenlerden. Marketing Türkiye için Pragma Araştırma tarafından gerçekleştirilen çalışmada da katılımcıların kombi satın alımlarında en çok tanıdık müşteri deneyimlerinden ve sosyal medyadaki müşteri görüşlerinden etkilendiği görülüyor. Kadınlar daha çok markanın reklam ve tanıtımlarını referans alırken erkekler satıcı görüşünü önemsiyor. Bu sebeple erkekler arasında bayilerden satın alım eğilimi daha yaygın…
İlk kriter fiyat değil
Araştırmaya göre “ürünün büyüklüğü” ve “tasarımı” dışında neredeyse tüm kriterler ortalama olarak kombi satın alımı için oldukça önemli görülüyor. Aslında bu pek de şaşırtıcı bir sonuç değil, zira hanelerde kullanılan kombiler genellikle balkon ya da ev içinde kapı arkası, dolap içi gibi göze çarpmayan yerlere konumlandırılıyor.
Tüketiciler için en önemli kriterler ise dayanıklılık, güvenilirlik, ürün ve servis kalitesi, garanti ve tasarruf olmasıyken fiyat kriteri sıralamanın sonlarında yer alıyor.
Dijital kontrol paneli olmadan asla!
Genel olarak erkeklerin kadınlardan ve A SES grubunun diğer gruplardan daha fazla yeni nesil kombi özelliklerine hâkim olduğu da göze çarpan sonuçlar arasında. Bu özellikler arasında dikkat sıralaması yapıldığında kullanıcılar için en önemli üç özellik; dijital kontrol paneli, arıza uyarı sistemi ve yoğuşma teknolojisi olarak sıralanıyor.
Hangi bölgenin favorisi hangi marka?
Genel olarak en fazla kullanılan kombi markaları Demirdöküm ve Baymak olarak öne çıkıyor. A SES grubunun favorisi Bosch olurken kombide tercih edilen markaların bölgelere göre değişiklik gösterdiği de dikkat çekiyor. Arçelik Karadeniz’de zirveye yerleşirken, Ege’nin favorisi ise Demirdöküm oluyor. Akdeniz ise tercihini Baymak’tan yana kullanıyor. Müşterilerin en önemli tercih motivasyonu da marka bilinirliği, kalitesi ve güvenilirliği olarak kaydediliyor.
50 yaş üzerindekilerin gözü kullanım bedelinde
Tüketicilerin kombi maliyetleri arasından en fazla satın alım tutarına dikkat ettiği anlaşılıyor. Özellikle daha düşük SES grubundaki tüketiciler kombinin satış fiyatına diğerlerine göre daha fazla dikkat ediyor. İkinci sırada olan ürün kullanım bedeli, yani enerji kullanım maliyeti 50 yaş üzeri tüketiciler için daha fazla önem taşıyor.
Güven kazanmak kolay değil
Kullanıcılara markaya olan güveni sağlayan unsurlar sorulduğunda marka bilinirliği maddesinin öne çıktığı görülüyor. Bu da güvenilirlik ve sağlamlık özelliklerine verilen değeri destekliyor. Markanın piyasadaki yaşı da güveni etkiliyor. Markanın aldığı olumlu yorumlar ise güvene işaret eden üçüncü özellik. A SES grubu fiyatla markaya güveni diğer guruplara göre daha fazla ilişkilendiriyor. Yani markanın fiyatının yüksek olması, kalite ve buna bağlı olarak güven unsurunu arttırıyor.
Araştırmanın metolojisi:
Marketing Türkiye için PRAGMA Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Kombi Satın Alma Eğilimleri” araştırması, 24-30 Temmuz 2021 tarihleri arasında online araştırma yöntemiyle gerçekleştirildi. Araştırmada, Türkiye temsili 12 ilden rassal olarak 18-60 yaş arası tüketicilere ulaşıldı. Çalışmaya toplamda 400 kişi katıldı.
Normalleşme sürecindeki kampanyalara kahve makinesi, soğuk çay ve kolonya damga vurdu