Black Friday’de markaların kaderini kim belirleyecek?
Bundan 10 yıl önce tamamen fotoğraf paylaşımı için kullanılan Instagram, günümüzde kullanıcılarının yüzde 83’ünün yeni bir ürünü keşfettiği bir alışveriş platformu olarak öne çıkıyor. 200 milyondan fazla iş hesabının varlığını belirten teknoloji devi, her ay 130 milyon kullanıcının alışveriş postlarına tıkladığını ekliyor.
Elbette bu sayılar her geçen gün artıyor. Özellikle Black Friday, Cyber Monday ve Holiday Season’da sayılar rekor kırıyor.
E-ticaret dünyasında oldukça önem teşkil eden Adobe Analytics verilerine göre; 2020 yılında 9 milyar dolar gibi şaşırtıcı bir satış gerçekleşti, bunun 7.4 milyar doları sadece çevrimiçi alışverişten geldi. Bu rakamlarla 2020 yılındaki Black Friday, Amerika tarihinin en çok alışveriş yapılan ikinci günü oldu, önceki yıla göre yüzde 52 büyüme gerçekleşti, dakika başına 6.2 milyon kullanıcı, kişi başına 27.5 dolarlık alışveriş yaptı.
Ülkemizde de Şahane, Efsane, Gülümseten Cuma gibi isimleri duyduğumuz bu alışveriş gününde finans teknolojileri şirketi iyzico’nun, 2020 online alışveriş istatistiklerine göre, önceki yıla oranla işlem hacminde yüzde 103, işlem adedinde ise yüzde 57 oranında bir artış gözlenmiş.
Pandemiyle birlikte çevrimiçi alışverişin artmasında en büyük rol influencer’ların oldu. Influencer marketing, markaların en çok tercih ettiği ve tüketici tarafından da en ilgi gören pazarlama yöntemlerinden birisi haline geldi. Gfk’nın yayınladığı Türkiye Influencer Marketing 2021 raporuna göre; online alışveriş yapan kullanıcıların yüzde 58‘i Instagram üzerinden alışveriş yapıyor, yüzde 25‘i e-ticaret sitelerinin Instagram reklamları veya paylaşımlarıyla, yüzde 20‘si ise Instagram influencer’larının yönlendirdiği linklerden ürün satın alıyor. Pandemi ile eve kapanan ve günde ortalama 6 saatini internette geçiren tüketicinin sosyal medyaya ilgisi yüzde 70 oranında arttı, bu durum influencer marketing’in de hızlı bir yükseliş kaydetmesine sebep oldu. Verilere göre; influencer marketing sektörü dünya genelinde son 5 yılda 6 kat büyüdü ve 10 milyar dolarlık bir hacme ulaştı.
Influencer seçimi önemli
Biz de Golin İstanbul olarak, son dönemde markalarımızın artan talepleri ve bu süreçte influencer’lar ile kurduğumuz yakın ilişkiler nedeniyle ayrı bir “Influencer” departmanı kurduk. Golin Influencer ile departman halinde, sistematik ve profesyonel olarak daha ölçümlenebilir, daha net ve şeffaf, daha sürdürülebilir hizmet veriyoruz. Know how anlamında Golin globalden hem data hem de metodoloji ve ölçümleme anlamında destek alıyoruz. Deneyimli, genç, farklı bakabilen, yaratıcı bir ekiple 7/24 dinamik, sonuç odaklı hizmet veriyoruz.
Influencer marketing’de en önemli nokta, influencer seçimi ve strateji… Bu ikisinin de markanın kimliği ve kampanyanın niteliğiyle örtüşmesi gerekiyor. Erişimin yanı sıra yaratılan etkinin ve etkileşimin de önceden planlanması gerekiyor. Biz influencer’ları seçerken Golin’in globalde kullandığı “Accelerators of Relevance” gibi bazı araçlardan faydalanarak bir harita yaratıyoruz. Kampanyanın mesajları, hedef kitlesi, içeriği, yaratmak istediği etki ve geri dönüşe uygun isimleri listeliyoruz. Eğer uzmanlık gerektiren bir konu ise takipçi sayılarından bağımsız, uzmanlığa uygun isimleri belirliyoruz; yaratmak istediğimiz etki büyükse markanın kimliğine uygun daha büyük isimlerle ilerliyoruz. Doğru ve yaratıcı içerik için marka ve influencer’ları bir araya getiriyoruz.
Reklam kokan içerikler sevilmiyor
Hedef kitle ve Influencerlar belirlendikten sonra doğru bir strateji oluşturmak için kaliteli, etkin, yaratıcı içerik kurgusu önemli bir rol oynuyor. Etkileşim yaratacak, tüketiciye ulaşacak mecra seçimi ve zamanlaması ile stratejinin ana aksı oluşturuluyor.
Burada sonuçların ölçümlenmesi ve etkileşim yaratması kritik bir nokta olarak göze çarpıyor. Tüketicilerin sosyal medyayı çok sıkı takip ettiği bir dönemden geçiyoruz, influencer’ın reklam kokan, gerçek görüşünü yansıtmayan içerikleri satışa değil tepkiye yol açıyor.
Önümüzdeki Black Friday, pandemiden sonraki ilk hem offline hem de online ticaretin bir arada olacağı kampanya dönemi olarak dikkat çekecek diye düşünüyorum. Hep birlikte bu deneyimi yaşamak üzere…
“Influencer büyüsünü güçlendirmek” yazısını okumak için tıklayın!