E-ticaretin kaderini yorumlar belirliyor
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Marka Tercihleri” araştırma serisinin dördüncüsü “Kuşakların Online Alışveriş Eğilimleri” araştırmasına göre e-ticaretin kaderini müşteri yorumları belirliyor. Sonuçlara göre kuşak fark etmeksizin tüketicilerin yüzde 70’i alışverişten önce mutlaka yorumları okuyor. Z, Y ve Baby Boomers kuşaklarının ilk tercihi Trendyol olurken X kuşağı Hepsiburada’nın kalesi konumunda…
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Online Alışveriş Eğilimleri” araştırmasına göre online alışveriş, en çok uygun fiyata ürün bulma kolaylığı gerekçesiyle tercih ediliyor. Son dönemde yaptığı indirim kampanyalarıyla uygun fiyatlı ürün seçeneklerini arttıran Trendyol, 3 kuşağın da en fazla tercih ettiği online alışveriş sitesi olarak öne çıkıyor. Çalışmaya göre tüm kuşaklar yüzde 70 oranla alışveriş yaparken müşteri yorumlarını dikkate alıyor. Alışverişte online platformları tercih etmeyen kullanıcıların görüşleri ise kuşakları ikiye bölmüş durumda. Online alışverişi tercih etmeyen Baby Boomers ve X kuşağı katılımcılar büyük oranda internetten satılan ürünlere güvenmediğini ifade ederken, Z ve X kuşağı katılımcılar için ise ürünü görüp, dokunma isteği online alışverişi engelliyor.
Hepsiburada’nın kalesi x kuşağı
Araştırma, kuşakların sıklıkla tercih ettiği online alışveriş sitelerine de açıklık getiriyor. Son dönemde yaptığı yoğun iletişim çalışmalarıyla adından söz ettiren Trendyol, Z kuşağı (yüzde 71,4) Y kuşağı (yüzde 79,2) ve Baby Boomers (yüzde 56,9) kuşağında farklı oranlarla ilk tercih edilen marka konumunda. Ancak X kuşağı ilk tercihiyle ayrışıyor. Bu kuşak yüzde 74.9 ile ilk tercihini Hepsiburada’dan yana kullanıyor
Online alışverişin önündeki engel: güvensizlik!
Araştırma online alışveriş yapmayı tercih etmeyen katılımcıların gerekçelerine de ışık tuttu. Kendini online alışverişi tercih etmeyen Z kuşağı olarak tanımlayan katılımcıların yüzde 52.6’sı buna gerekçe olarak ürünü görme ve dokunma isteğini belirtirken, yüzde 22.1’i beklentisinin karşılanamayacağı düşüncesinde birleşiyor. Y kuşağı katılımcıların yüzde 32.5’i ürünü dokunarak almak istediği için online alışverişi tercih etmezken, yüzde 27.6’sı ise online ortamda satılan ürünlere güvenmiyor. X kuşağı tüketicilerin yüzde 59.1’i online ortamda satılan ürünlere güvensizlikle yaklaşırken, yüzde 14.6’sı ise ürünü görerek, dokunarak satın almak istediğini ifade ediyor Online siteleri tercih etmekten imtina eden baby boomers kuşağının yüzde 62’si güvensizliği’, yüzde 14’ü ürünü görme ve dokunma isteğini gerekçe olarak gösteriyor.
Uygun fiyatı sunan kazanıyor
Online alışveriş algısını masaya yatıran araştırma, kuşakları online alışverişe yönelten unsurları da sorguluyor. Z, X ve Baby Boomers kuşaklarının online alışverişi tercih etmesinin ilk nedeni “uygun fiyat” olurken Y kuşağını online alışverişe yönelten ilk neden “ürün çeşitliliği” oluyor.
Akla ilk gelenler
“Kuşakların Online Alışveriş Eğilimleri” araştırmasına göre, Z kuşağı online alışveriş denince yüzde 34.6 ile Trendyol, yüzde 19.5 ile Getir ve yüzde 18.2 ile Hepsiburada’yı anımsarken, Y kuşağının ise aklına ilk olarak yüzde 40.3 ile Trendyol, yüzde 21.9 ile Hepsiburada ve yüzde 18.2 ile Getir’i geliyor. X kuşağının aklına ilk gelen online alışveriş markası yüzde 31.7 ile Hepsiburada olurken, bu listeyi yüzde 29.6 ile Trendyol ve yüzde 13.9 ile n11 takip ediyor. Baby boomers kuşağının aklına ilk gelen markalar ise şöyle sıralanıyor: Yüzde 23.9 ile Hepsiburada, yüzde 21.4 ile Trendyol ve yüzde 17.2 ile Getir…
Modayı online takip ediyoruz
Peki, kuşaklar en çok hangi alandaki ihtiyaçları için online alışverişi tercih ediyor? Z kuşağı yüzde 81.4’lük oranla bu soruya “moda, giyim, ayakkabı” yanıtını verirken, “eğitim, kitap, film müzik ve hobi” için interneti kullanan Z kuşağı kullanıcıların oranı yüzde 43.4 oluyor. Aynı kuşak yüzde 36.9 ile online alışverişi elektronik ve haberleşme alanında kullanıyor.
Y kuşağının online alışverişi en fazla kullandığı alan da yüzde 57.9 ile “moda, giyim ve ayakkabı.” Bu kuşağın diğer eğilimleri ise şöyle: Yüzde 48.2 ile “tekstil ürünleri”, yüzde 45.9 ile “elektronik ve haberleşme ürünleri”.
X kuşağı yüzde 58 ile “moda, giyim ve ayakkabı” için online alışverişi tercih ederken, yüzde 46.8 ile “tekstil ürünleri” ve yüzde 37.5 oranıyla da “elektronik ve haberleşme” ürünleri satın alırken online alışveriş imkanlarından yararlanıyor.
Baby boomers kuşağının yüzde 48.6’sı “moda, giyim ve ayakkabı” için internet kullandığını ifade ederken, bu listeyi yüzde 48.4 ile “eğitim, kitap, film müzik ve hobi” ile yüzde 41.6’yla tekstil ürünleri izliyor.
Yorumlar alışverişimizi etkiliyor
Araştırmaya göre tüm kuşaklar, online alışveriş yaparken ürün ve satıcıya ilişkin yorumları dikkate alıyor. Tüketici yorumları en çok baby boomers kuşağı (yüzde 78.1) için önem taşıyor. Z kuşağı yüzde 77.7, X kuşağı yüzde 76.1 ve Y kuşağı da yüzde 75.1 ile tüketici yorumlarını dikkate aldığını ifade ediyor.
Kalite tüm kuşakların ortak sorunu
Araştırmaya katılan 4 farklı kuşağın hemen hemen hepsi, online alışveriş sırasında bazı sorunlarla karşılaştığını ifade ediyor. Oldukça dikkat çekici sorunların başında ise satın alınan ürünlerin kalite beklentisini karşılamaması oluşturuyor.
İşte online alışverişlerle ilgili şikayetlerin kuşaklara göre yansıması:
- İnternetten alışveriş yapan Z kuşağı kullanıcıların yüzde 29.7’si kalite sorunu yaşadığını ifade ederken, yüzde 15.1’i ise yanlış/hatalı/eksik ürün teslimiyle karşılaştığını belirtiyor.
- Y kuşağı vatandaşların yüzde 46.9’u teslimatın hızlı yapılmamasından şikayet ederken, yüzde 32.8’i ise beklediği kaliteyi yakalayamamaktan yakınıyor.
- X kuşağı katılımcıların yüzde 32.9’u ürünlerin teslim edilmemesi nedeniyle kargo şubesine gitmek zorunda kalmaktan şikayetçi olurken, yüzde 26.8’i ise yanlış/ hatalı/eksik ürün teslimiyle karşılaştığını belirtiyor.
- Baby Boomers kuşağının en fazla karşılaştığı sorun ise yüzde 32.4 ile ürünlerin teslim edilememesi nedeniyle kargo şubesine gitmek. Yaşadıkları diğer bir sorun ise yüzde 28.4 ile gönderilen ürünlerin kalite olarak beklentinin altında kalması.
Araştırma metodolojisi
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın yaptığı “Kuşakların Online Alışveriş Eğilimleri” araştırmasının veri toplama çalışması 26-31 Ağustos tarihleri arasında kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI (Bilgisayar Destekli Web Anketi) yöntemi kullanılarak gerçekleştirildi. Çalışma kapsamında Türkiye genelini temsil eden 1100 kişi araştırmaya katıldı.