Elektriğe “sessiz zam” yapıldı – Son 24 saatin gündemi
Tesla’nın piyasa değeri yeni zirvesini buldu
Son günlerde piyasa değeri hızla yükselen Tesla, bugün itibariyle 1 trilyon doların üzerine çıktı. Bu yükselişle Tesla dünyanın ilk trilyon dolarlık şirketi oldu.
Bu yükselişte araç kiralama platformu Hertz’in de payı var elbette. Hertz Tesla’dan 100 bin adet araç alacağını açıkladı ve Tesla hisseleri yüzde 10’luk bir artışla 11 trilyon 8 milyon doları aştı.
Araştırmalara göre Z kuşağı çabuk zenginleşecek
Bank of America’nın raporuna göre, Z kuşağının şimdiden 7 trilyon dolar geliri bulunuyor. Z kuşağının gelirinin önümüzdeki 5 yıl içinde yüzde 140 artacağı öngörülüyor. Bu oranla geliri en hızlı büyüyen kuşak Z kuşağı olacak. Toplumsallaşmadan çok bireyciliğe önem veren bu kuşağın 2025’te 17 trilyon dolara, 2030’da 33 trilyon dolara gelire sahip olması bekleniyor.
Ipsos tarafından 2 bin 4 katılımcı ile gerçekleştirilen araştırmaya göre, sosyal medya kullanan Z jenerasyonunun ortalama 3 saat 19 dakikası online platformlarda geçiyor. Gençlerin yüzde 25’i sosyal medyada geçirdikleri vaktin kendilerini olumlu hissettirdiğini söylüyor. 15-24 yaş aralığındakilerin yüzde 92’si WhatsApp, yüzde 91’i Instagram, yüzde 85’i YouTube kullanıyor. Gençlerin sadece yüzde 5’i sosyal medyada yer almıyor.
EPDK’dan şirketleri etkileyecek karar: Elektriğe “sessiz zam” yapıldı
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), geçtiğimiz cuma günü Resmi Gazete’de yayımlanan kararla “Son Kaynak Tedarik Tarifesi” adı verilen ve tüketici elektrik fiyatının maliyet bazlı olarak anlık değiştiği tarifenin kapsamını, 1 Ocak’tan itibaren geçerli olmak üzere aylık 300 bin TL fatura ödeyen kullanıcılara kadar düşürdü. Böylece bu kapsama dâhil edilen tüketicilerin elektrik fiyatlarına, Ekim ayı verilerine göre en az yüzde 10 zam yapılmış oldu. Bu karar, düşük tüketimli tüketiciyi direkt olarak etkilemeyecek olsa da üreticilerin ve iş yerlerinin girdi maliyetini artırarak son tüketici ürünlerinde fiyatların artmasına neden olacak.
Elektrik maliyetlerindeki artışlar gündemdeki sıcaklığını koruyor. Elektrik tarifeleri karşılaştırma sitesi encazip.com‘un yaptığı analize göre bu yılın Ocak ayında elektrik piyasasında 0,406 TL olan net elektrik tedarik maliyeti, Ekim ayının ilk 25 günü ortalamasında 0,742 TL’ye ulaşarak yıl içinde yüzde 83’lük artış gösterdi. Bu artışın sebeplerinin başında özellikle kömür ve diğer kaynaklarındaki fiyat artışı ile kurdaki hızlı artış geldi.
EPDK tarafından bu ay alınan bir diğer kararla elektrik piyasasındaki tavan fiyat uygulamasında güncellemeye gidildi. Elektrik fiyatlarının belirlendiği piyasada önceki dönem için kilovatsaat başına 0,718 TL olan tavan fiyat, bu kararla birlikte bu ay için 1,078 TL’ye yükseltildi. Karara göre tavan fiyatlar, ilgili dönemden önceki 12 ayın elektrik maliyetleri baz alınarak belirlenecek. Son 12 ayda elektrik maliyetlerinin ciddi bir artış eğiliminde olması tavan fiyatın da her ay yükselmesine neden olacak. Diğer taraftan döviz kurlarında yaşanan hızlı artışın, yaklaşık yüzde 70’i dövize endeksli olan elektrik piyasasındaki maliyetlere etkisinin ciddi derecede olumsuz olması bekleniyor.
Esnaf aşısını oldu peki sorunlar çözüldü mü?
2 yıldır hayatımızda olan pandemi dönemi, hayatın her kesimini oldukça zorlu şartlara sürüklerken süreçten en çok yara alanların başında da geleneksel esnaflar geliyor. Pandemi boyunca geleneksel esnafın nabzını tutan REM Esnaf Barometresi Raporu, Eylül 2021 dönemi sonuçlarına göre Eylül ayında aşı kartı uygulaması esnaf kesiminde olumlu sonuç verdi ve aşılanma oranı 5 puanlık artışla yüzde 65’e ulaştı. Her ne kadar aşılanma oranındaki artış sevindirici olsa da esnafın mevcut duruma olan güveni ve gelecek beklentilerine bakıldığında tablo pek iç açıcı gözükmüyor…
Esnaf Barometresi Raporu’na göre Güven Endeksi, 11,4 puanla önceki döneme göre 5,6 puan, geçen yılın aynı dönemine göre ise 3,4 puan düşüş gösterdi. Bu durumda; iş yapma ve finansal durumu ortaya koyan Mali Durum alt endeksinin ve ülke ekonomisine güveni ifade eden Genel Ekonomi alt endeksinin dramatik olarak düşmesinin etkili olduğunu söylemek mümkün.
Geçtiğimiz dönemde kısıtlamaların kalkması ve havaların ısınmasıyla yılın en yüksek seviyesine çıkan Genel Güven endeksi; yaz mevsiminin sona ermesi ve ülke ekonomisindeki kötümser beklenti nedeniyle tekrar düşüş eğilimine girdi. Ülke ekonomisinin önümüzdeki dönemde gelişeceğini düşünenlerin oranı bu dönemde de anlamlı seviyede azalarak (-14,2) yüzde 15,6’ya geriledi. Araştırmanın tamamını okumak için TIKLAYIN.
Pazarlamacıların yaşlı tanımı değişti
Eski püskü bir masaüstü bilgisayarı açmaya çalışan aklı karışmış yaşlı tiplemesi, genelde mizah amaçlı kullanılan basmakalıp bir stereotiptir. Ancak artık bu hem eskide kaldı hem de yanlış. “YouTube’a bayılıyorum! Tam bir YouTube düşkünüyüm. Sabah gözümü açıp YouTube’a giriyorum.” Bu heyecan dolu sözler Z kuşağından birine ait değil. Bu sözler, geçen yıl Google’ın ABD’li 55 yaş üzerindeki yetişkin profilini incelediği “Dijital Dünyadaki Yaşlılar” araştırmasına katılan 64 yaşındaki Joan’ın sözleri.
Akıllı pazarlamacılar “baby boomer” kuşağının harcama gücünün farkında. X kuşağının ilk mensuplarının 55 yaşına ulaştığının da. Yine de, gençlere çok fazla odaklanan bir sektörde kolayca demografik gruplarla alakalı stereotiplere bel bağlanabiliyor veya 55 yaşın üstündeki kişilerin medya alışkanlıkları geliştirmediği düşünülebiliyor. Pew Research Center’a göre 55 yaş ve üstü tüketicilerin yaklaşık yüzde 80’i internet kullanıyor. Günümüzün 65 yaşındaki kullanıcıları yetişkin yaşamlarının büyük kısmını teknolojik gelişmelere ilk elden şahit olarak geçirdi. Bu kişiler ilk internet tarayıcısı 1992 yılında kullanıma sunulduğunda 36, Google 1998 yılında kurulduğunda ise 42 yaşındaydı.
Google, 2020’nin yaz ve sonbahar döneminde niteliksel ve niceliksel bir araştırma yürütmek için pazar araştırması şirketi olan Known ile birlikte çalıştı. Araştırmanın amacı, “baby boomer” kuşağı ile yaşlıların özellikle de sağlık ve sağlıklı yaşamla alakalı olan dijital alışkanlık ve davranışlarını anlayabilmekti.
Bu grubun dijital alışkanlıklarının derinlemesine incelendiği “Dijital Dünyadaki Yaşlılar” araştırmasında internet kullanıcısı yaşlıların yüzde 86’sının internette her gün en az altı saat geçiren, ortalama beş cihaza sahip olan internet tutkunları olduğu kaydedildi. Eğitimli ve ilgili tüketiciler olan bu insanların 10’undan 8’i lisenin ardından eğitimine devam etmiş ve yüzde 82’si akıllı telefonunu her gün kullanıyor.
Dün neler konuşuldu? (Twitter Trending Topics)
1 | Necip |
2 | Almaya |
3 | Namaz |
4 | Dolar 9.74 |
5 | #BJKvGS |
6 | ŞokRapor Açıklandı |
7 | Mete Kalkavan |
8 | #Dolar10TL |
9 | #BeşiktaşınMaçıVar |
10 | #BugünGünlerdenGALATASARAY |
Dünün en çok arananları neler oldu? (Google Trends)
1 | Bloomberg |
2 | Dolar/TL |
3 | Dolar kaç TL |
4 | Dolar |
5 | GS |
6 | KONUT KREDİSİ hesaplama |
7 | Euro |
8 | Çeyrek altın |
9 | Konut kredisi |
10 | Aslı Şen |