Pazarlama sektörüne yön verecek 22 trend
2015 yılında pazarlama sektörünün trendleri neler olacak? Markalar hangi stratejilerle yol alacak? İşte yerli ve yabancı pazarlama uzmanlarının değerlendirmesiyle 2015’in pazarlama trendleri.
Uber-lüks markalar yükselişe geçiyor:
Geçtiğimiz yıllarda “lüksün demokratikleşmesi” süreciyle bu kategoriye giren ürün ve markalar her gelir gurubundan tüketicilerin kullanımına sunuldu. Ancak şimdi “lüks” kavramı yeniden şekilleniyor. Ancak lükste demokratikleşme çağının sonu geliyor. Zira ayrıcalığı hissetmek isteyen gerçek lüks kullanıcısının hedef kitlesi daha fazlasını talep ediyor. Bu talep de “Uber lüks” anlayışına ivme kazandırıyor. Starbucks’ın “Reserve Roastery and Tasting Room”u uber lüks uygulamalarının iyi bir örneği olarak karşımıza çıkıyor.
Milenyum markaları doğacak:
Uzun zamandır markaların gündeminde olan Y kuşağı (hatta Z kuşağı da) farklı düşünüyor, farklı yaşıyor. Onlar, bir önceki kuşağa göre deneyimlerini daha çok paylaşıyor ve kolektif başarıya inanıyor. Bu kuşak, ünlü ya da süper starları değil, kendileri gibi olan blogger ya da vloger’ları daha çok ciddiye alıyor. İngiliz modacı ve güzellik vloger’ı (video bloger) Zoe Suggs, gönderdiği milyonlarca mesajla insanlara kendilerini ifade edebilmek için ilham veriyor. Artık dönem milenyum kuşağına hitap eden milenyum markaların dönemi…
Deneyim paylaşımı artacak:
Sınırsız bir paylaşım çağındayız artık. Fikirler ve deneyimler saniyeler içinde paylaşılıp milyonlarca kişiye ulaşılıyor. Farklı ülkelerden insanların buluştuğu ve oda kiralayabildiği bir platform olan Airbnb’in şu an Hilton otelinden daha fazla odası var. Like Me ise hastaların herhangi bir sağlık durumu hakkındaki korkularını ya da deneyimlerini paylaştığı bir platform. Yeni yılda bu tür platformların daha da artacağını söyleyebiliriz.
Kolektif yaratıcılık yükselişe geçiyor:
Birlikte düşünmek, yaratmak ve tüketmek insanlara güç veriyor. Artık herkes internet üzerinden yatırım yapabiliyor. ABD merkezli kâr amacı gütmeyen bağış bir şirket olan Kickstarter, Afrika’nın kalabalık kaynaklı haber platformu Ushahidi ya da tişört dizayn eden ve satan Threadless birlikte yaratmanın gücünü gösteriyor. 2015 kolektif yaratıcılığın yükselişe geçtiği bir yıl olacak.
“Peer to peer” (P2P) önem kazanacak:
P2P (Peer to peer), bu yılın en çok rağbet gören pazarlama stratejilerinden biri olacak. Müşteriye doğrudan ulaşmayı hedefleyen, doğrudan pazarlama ile kulaktan kulağa pazarlamanın bir karması olan “Peer to peer” müşteriyi de markanın bir elçisi durumuna getiriyor. Markayı kullanan müşterinin ürünü diğerlerine tavsiye etmesiyle başlayan süreç, aynı müşterinin o ürünün gelişiminde ve satışında rol almasına kadar uzanıyor. Bu pazarlama stratejisinde en başarılı markalardan biri de müşterilerini marka elçisi yapan kozmetik markası Avon.
“İyilik” odaklı iş modelleri konuşulacak:
Tüketicilere yardımcı olan iş modelleri yaratmak markaların itibarını artıran bir strateji. Hindistan’daki Narayana Hastanesi medikal turizmi canlandırırken bir yanda da yoksul halk için finansman sağlayan bir iş modeline sahip. Diğer yandan Will.i.am’s’ın yeni Ekocycle girişimi plastik şişeleri harika ürünlere dönüştürüyor. 2015’te bu tarz iş modellerinin yükselişe geçeceğini göreceğiz.
Video pazarlama etkisini artıracak:
Facebook, Twitter ve Instagram gibi internet reklam mecralarının görselden videoya kayması, markaları ve ajansları da video içeriği üretmeye yöneltiyor. Diğer yandan yapılan araştırmalar da markaların pazarlama stratejilerinde video pazarlamanın yükselişe geçeceğini gösteriyor. Brandshark ve Videobrewery “Video pazarlama trendleri 2015” araştırmasına göre 2017 yılında tüm internet trafiğinin yüzde 74’ü video olacak. Pazarlama profesyonellerinin yüzde 52’si videonun yatırımın geri dönüşü anlamında en iyi içerik türü olduğunu düşünüyor. Diğer yandan pazarlamacıların yüzde 93’ü online pazarlama, satış veya iletişim için video kullanma taraftarı.
Kadınlara yönelik ürün ve hizmetler artacak:
Gelecek beş yılda Çin ve Hindistan’da kadınların harcanabilir gelirlerinde ciddi bir artış beklentisi var. Bu durum markaların şu soruyu kendilerine sormasına neden oluyor: “Ürünümüz kadınlar için ne kadar çekici?” Bu sorunun yanıtını arayan yüzük markası Ringly, kadınlar için ilginç bir icat gerçekleştirdi. Ringly yüzüğünüz varsa, çantadaki telefonunuzu duymanız çok kolay. Çünkü telefon çaldığı anda yüzüğünüz titremeye başlıyor. İşte bu yıl bunun gibi kadınlara özel birçok ürünle karşılaşacağız.
“Müşteri odaklı pazarlama” önem kazanacak:
Pazarlamada 2014 yılının en çok konuşulan konularından biri de müşteri odaklı pazarlamaydı. Rekabet koşullarının sertleşmesiyle birlikte müşteriyi elde tutmak da günbegün zorlaşıyor. Bu da bir değer yaratarak müşteri odaklı bir pazarlama stratejisi belirlemeyi zorunlu hale getiriyor. Görülen o ki, 2015 yılında da müşteri odaklı pazarlama yine gündemde olacak.
Medya planlama ajansları gücünü arttıracak:
Medya ajansları, markaların medyadaki konumlarını belirleyen önemli pazarlama dinamiklerinden biri. Teknoloji ve verilerden yararlanarak markalar ve reklam ajanslarına hizmet veren medya planlama ajanslarının gücünü arttırmasıyla birlikte pazarlamada yol gösterici bir rol üstlendiğini göreceğiz.
Nur topu gibi bir kuşağımız oldu: “Ekran kuşağı”
2000 yılından sonra doğan çocuklar tabiri caiz ise ekranlar dünyasında açtılar gözlerini. Birkaç ekranı aynı anda takip eden, nerdeyse her işini ekranlar üzerinden halleden bu kuşağa “Screen teens” yani “Ekran kuşağı” deniyor. Bu gençliğin farkına varan Tercent markası Facebook, Amazon, Google ve Paypal’ın Çin versiyonunu yaparak, tüm ortam ve ekranlardan görünecek şeklini yapıyor. Çoklu ekran deneyimi de artık hayatımızın ayrılmaz parçalarından biri.
Big datayı yöneten kazanacak:
İnternetin yaşamımızın tüm alanlarına sirayet etmesi, markaların da bu alanları bir veri kaynağı olarak kullanmaya yöneltti. Uzun zamandır gündemde olan “Big Data” (Büyük Veri) şirketlerin hizmetlerini iyileştirmek ve geliştirmek için kullanıcı davranışlarını takip etmesini ifade ediyor. Big data içinde sosyal medya, e-ticareti, veri analizi gibi birçok alt başlık bulunuyor. Big data’yı yönetmek 2015 yılında da önemini artıracak.
Dijital konvansiyonele meydan okuyacak:
Sosyal medyanın gücü, e-ticaretin gelişimi dijital pazarlamanın yükselişini hızlandırıyor. Bu yıl dijital mecralara ayrılan bütçelerin doğru bir şekilde yönetilmesiyle beraber dijital pazarlamanın konvansiyonel pazarlamaya meydan okuyacağı bir yıl olabilir.
“Teşekkür ettirmek” önem kazanacak:
Yeni nesil pazarlamada tüketicilerin bilincinin artması ve deneyimlerini paylaşabilecekleri alanların genişlemesiyle beraber, markalar için müşteri şikayetini iyi yönetmek hatta bir adı öteye geçip onlara teşekkür ettirebilmek önemli bir hâle geldi. Önümüzdeki süreçte markaların bu alana çok daha ciddi yatırımlar yapacağı, şikayet yönetiminin farklılaşma noktalarının başında geleceği bir dönem olacak.
Mobil SEO ve pazarlama gelişecek:
Çoklu ekranlarla birlikte mobilin kullanım alanlarının arttığını ve kullanıcılar tarafından daha çok tercih edildiğini her fırsatta dile getiriyoruz. Statcounter.com’un 2014 yılında yaptığı araştırmaya göre küresel çapta mobil internet kullanımının son bir yılda yüzde 67 oranında arttığını gösteriyor. Kullanıcıların mobile olan ilgisinin ve içerik aramanın artması bu alandaki pazarlama dinamiklerini de harekete geçirdi. Bu sebeple 2015 yılında en çok üzerine düşülecek konulardan biri de mobil SEO ve pazarlama olacak.
Akıllı yaşam pazarlamayı etkileyecek:
Gün geçtikçe ısıtma, aydınlanma, eğlence ya da bankacılık gibi yaşamımızı etkileyen alanlar teknolojiyle optimize bir hale geliyor. Kablosuz elektrik yani kablo karmaşası olmadan elektrik sağlayan Witricity sistemi 2015 yılının en büyük gelişmelerinden biri olarak karşımıza çıkacak.
Markalar “lokal”e yönelecek:
Globalleşen dünyada teknoloji sınırları ortadan kaldırırken markalar özüne yani lokal değerler ekleyecek. Markalar globalleşme şemsiyesi altında lokal değerlerle harmanlanan lezzetleri tüketicileriyle buluşturuyor. Geçen yılın en çok konuşulan ve kazanan markalarından biri olan Chobani yoğurt, lokal sentezde globalleşen markaların daha da artacağını gösteriyor.
Sosyal medyada itibar “ORM”yle korunacak:
Konvansiyonel medyada bir mesajı hedef kitleye ulaştırmak ve marka itibarını korumak kolaydı. Ancak sosyal medya hızlı olduğu kadar yönetilmesi zor bir iletişim kanalı. Çünkü göndermek istediğiniz her mesaj sorgulanıyor, eleştiriliyor ya da anında takdir görüyor. Sosyal medyada içeriği tüketiciler oluşturuyor ve yönetiyor. 2014 yılında sosyal medyada krizlerle boğuşan birçok marka gördük, bu sebeple Sosyal Medya İtibar Yönetimi (ORM- Online Reputation Management) 2015 yılının en çok konuşulan pazarlama trendlerinden biri olacak.
Satın alma, kirala!
Kiralama ve abonelik sistemleri her sektör için uygun olabilir, böylelikle ihtiyacımız olmayan istif ürünlerin miktarını azaltabiliriz. Zipcars markası üyelik ve kullanım modeli başına ödemeyle otomobil sahipliğine karşı eğilim başlatırken, Azuri Tech ise isteyenler için haftada 1 dolarla güneş panelleri kiralıyor. Yani 2015’te kiralama modelini kullanan markalarla daha çok karşılaşacağız.
Markalar tüketicilere “yardım” edecek:
Çoğu marka satışa ve müşteri deneyimine odaklanıyor. Müşteriler ise sorunları çözülürken markalardan “daha etkin” olmalarını bekliyor. Mesela Apple mağazalarında tüketicilerin aldıkları ürünleri daha iyi ve doğru nasıl kullanabileceğini gösteriyor. Bu yıl da özellikle teknoloji markaları “destek masa”larıyla daha aktif bir müşteri memnuniyeti hizmeti verecek.
Giyilebilir teknoloji gündemde olacak:
Belki de gelecek yıl gözümüzle görmediğimiz kumaş ya da bilekte aksesuar olan sensörlerle 50 milyar cihaz bşrbşrşne bağlı olacak. Apple Watch olabilir ama Scanadu gibi sağlık sensörleri sağlıklı kalmak için çok önemli olacak. Markaları için 2015 giyilebilir teknolojiyi efektif olarak kullanabileceği bir yıl olacak.
İnovasyonun yeni amacı: mutluluk!
Dijital dünyadaki yeniliklerle birlikte “mutluluk” gibi insana dair duygular daha önemli bir hâle geldi. Portekiz’in renkli tuvalet kağıdı markası Renova, “Tuvalet kağıtları neden beyaz ki?” diye sorup, yeşil, siyah, pembe tuvalet kağıtları seçenekleriyle tüketicilerini mutlu ediyor. Artık markalar tüketicilerini mutlu eden ve eğlendiren inovatif ürünleriyle de karşımızda olacak.