Covid alışveriş dengemizi nasıl bozdu?
Hızlı tüketim ürünleri (FMCG) perakendesindeki son gelişmeleri paylaşan NielsenIQ Türkiye verilerine göre, pandemi döneminde alışveriş dengemiz bozuldu. E-ticarette en çok büyüyen ilk 5 kategori Türk kahvesi, hazır kahve, çay, ev temizleyicileri ve deodorantlar oldu.
Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Ortak Gelişim Kongresi’ne katılan NielsenIQ Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan ve NielsenIQ Perakende Direktörü Serhat Sükan, hızlı tüketim ürünleri perakendesinin yakın dönem performansına ışık tutan veriler paylaştı. Verilere göre, hızlı tüketim ürünleri perakendesi 2020-2019 kıyaslamasında yüzde 22; 2021-2020 kıyaslamasında yüzde 25 büyüme kaydetti. Büyümede küçük formatlı marketler ile geleneksel kanal katkıları öne çıktı.
Pandemi, Türkiye’de e-ticaret büyümesini etkilemedi
Didem Şekerel Erdoğan’ın açıklamasına göre, Türkiye’de e-ticaret büyümesi, pandemi öncesi seviyenin üzerinde kalmaya devam etti ve ilk 8 ayın sonunda geçen senenin aynı dönemine oranla yüzde 89 büyüme gösterdi.
Bu dönemde e-ticaretin payı FMCG pazarında yüzde 6’ya ulaştı. Türkiye, bu oranla e-ticaretin satış ağırlığında en önde geldiği Çin (yüzde 30), Güney Kore (yüzde 26) ve ABD (yüzde 15) gibi ülkeleri yakından takip ediyor. Avrupa’da ise e-ticaretin en çok ağırlığa sahip olduğu ülkeler arasında İngiltere (yüzde 15) ve Fransa (yüzde 9)’dan sonra yer alıyor.
Avrupa ortalamasının çok üzerinde gelişen bu büyüme, globalde de yaygınlaşan çoklu kanal tercihlerini anlamanın ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. E-ticaret, bu yüksek büyümesiyle tüm kategorilerde payını artırdı; ancak büyümede liderliği sıcak içecek kategorileri aldı. NielsenIQ verilerine göre, e-ticarette en çok büyüyen ilk 5 kategori Türk kahvesi, hazır kahve, çay, ev temizleyicileri ve deodorantlar oldu.
Didem Şekerel Erdoğan, çoklu kanal deneyiminin yalnızca e-ticaretin yükselişinden ibaret olmadığını, fiziksel mağazaları da kapsadığını ve önemli bir deneyim boyutu içerdiğini açıkladı. Alışverişçiye güçlü bir çoklu kanal deneyimi sunmak için anahtar kelimelerin bulunurluk; derleme ve sunma; yakınlık ve aciliyet ve heyecan olduğunu ifade etti.
Covid’le değişen alışveriş dengemiz
Konuşmaya tüketici trendleriyle devam eden NielsenIQ Türkiye Perakende Hizmetleri Direktörü Serhat Sükan, alışverişçinin özellikle Covid’le birlikte değişen hayat tarzı ve beklentilerinin ürün ve kanal tercihlerini belirlediğine dikkat çekti.
Pandemi döneminde güven arayışı nedeniyle alışverişçilerin yeni ürünleri denemekten bir miktar uzaklaştığını, ancak pandeminin etkisinin atlatıldığı “yeni normal” dönemde alışverişçilerin tekrar inovasyona yöneldiğini vurgulayan Serhat Sükan, bu dönemde inovasyonların büyümeye önemli katkı sağladığını anlattı.
Pandeminin finansal etkileri nedeniyle “değer” algısı ve arayışı güçlendi. Bu noktada tüketiciye avantajlı fiyat sunan büyük gramajlı ürünlerin, gıda başta olmak üzere tüm alt gruplarda toplam satışlar içindeki ağırlıkları arttı.
Tüketiciyi anlamanın yanı sıra değişen perakende koşullarında esnek ve çevik olmanın da kritik olduğunun altını çizen Didem Şekerel Erdoğan, perakende analitiğine her zamankinden daha çok ihtiyaç duyulduğu bir dönemden geçtiğimizi söyledi. Şekerel Erdoğan, “Yerel ve global örneklere bakıldığında dijitalle birleşen ileri analitik uygulamaların satışları net bir biçimde artırdığını görmekteyiz,” diye konuştu.
Verilere göre, alışverişçilerin sürdürülebilir ürünlere yönelik tercihi pandemiyle birlikte net biçimde arttı. Pandemi, bu noktada farkındalığı artırdı ve alışverişçilerin sürdürülebilirlik başlığında markalardan önemli beklentileri oluşmaya başladı. Bu başlık, alışverişçi tercihlerinde giderek daha fazla bir tercih unsuru olarak öne çıkıyor.