Çığır açan inovasyonların sırrı ne?
Hayatlarımızdaki değişim bunca hızlıyken markaların da inovatif yaklaşımlarla tüketici beklentisini karşılayabilmesinin ve kendisini dönüştürmesinin ne denli kritik bir öneme sahip olduğuna dair kimsenin şüphesi yok. Özellikle pandemi dönemiyle birlikte marka liderlerinin dilinden düşmeyen “inovasyon”un önemini NielsenIQ BASES Türkiye Lideri Abdullah Aras, “Doğru inovasyonla rafa çıkmayan ürünlerin yüzde 95’ten fazlası pazarda kalmayı başaramıyor” cümlesiyle özetliyor… Peki ülkemizde inovatif yaklaşımlarıyla çığır açan markalar hangileri? Tüketici beklentilerini arasında inovasyon nasıl bir konuma sahip? Hangi alanda yeni fırsatlar var? Yanıtlar NielsenIQ BASES – Çığır Açan İnovasyonlar 2021 araştırmasından ve NielsenIQ BASES Türkiye Lideri Abdullah Aras‘tan geliyor…
Markaların inovasyonlarını ve bu inovasyonların hangi pazar dinamiklerine ve tüketim tercihlerine yanıt vererek başarıya ulaştığını görünür kılmayı amaçlayan Çığır Açan İnovasyonlar 2021, bir NielsenIQ iştiraki olan BASES tarafından açıklandı. Bu yıl 10. kez yayımlanan BASES Çığır Açan İnovasyonlar 2021 kapsamında Türkiye’de gıda kategorisinde Eti, Nestlé, Ülker ve Yayla, içecek kategorisinde Dimes, kişisel bakım kategorisinde Unilever, ev bakımı kategorisinde Duru ödüle layık görüldü.
Pazar büyümesinin yüzde 25’i yeni üründen geliyor
İnovasyonunun yönünü belirlemede tüketicinin tercih ve alışkanlıklarının en önemli itici güç olduğunu vurgulayan Aras: “Çığır Açan İnovasyonlar sadece bir ödül programı değil, tüketim ve inovasyon trendlerine ilişkin her yıl çok büyük yankı uyandıran da bir pazar analizi. Bu pazar analizini her yıl tüm dünyada gıda, içecek, kişisel bakım ve ev bakımı kategorilerinde yapıyoruz. Amacımız, hem global inovasyon trendlerini belirleyip hem de yerel özgünlükleri ortaya koyarak başarılı inovasyonların yolunu açmak. Türkiye’de hızlı tüketim pazarındaki büyümenin yüzde 25’i yeni ürünlerden geliyor” diyor.
Tüketicilerin yüzde 79’u gıdada şeffaflığı eskisinden fazla önemsiyor
Çığır Açan İnovasyonlar 2021’e göre beslenmede sağlığa ve iyiliğe verilen önemin her geçen yıl artması, gıda sektöründeki inovasyonu da artırıyor. Tüketicilerin yüzde 79’u gıdada şeffaflığı 5 yıl öncekinden daha fazla önemsediklerini söylüyor. Sağlıkla ilgili kaygıların, önümüzdeki dönemde gıda tercihlerini etkilemeye devam edeceğini belirten Aras, “Tüketiciler ne yediklerini, yediklerinin nereden ve nasıl tedarik edildiğini, hayvanların zarar görüp görmediğini, çalışan sağlığının korunup korunmadığını, yerel üreticilerin desteklenip desteklenmediğini artık daha fazla merak ediyor, bu konularda daha fazla soru soruyor” diyor.
Her 3 kişiden biri en azından tek gıda rejimi yapmak, az şekerli ya da şekersiz, yağ oranı düşük, protein oranı yüksek ürünleri tercih etmek gibi yöntemleri kullanarak sağlıklarına dikkat etmeye çalışıyor.
Probiyotik, omega-3, kolajen ve bitki bazlı protein içecekteki yeni fırsat alanları
İçecek tercihinde tüketicilerin lezzeti ilk tercih sebebi olarak saydığını belirten Aras şunları söyledi:
“Tüketicilerin içecek kategorisindeki en büyük endişesi, yüzde 43 ile sağlıksız ürün. Bunu yüzde 37 ile ölçüsüz, aşırı ambalaj atığı, yüzde 34 ile yüksek fiyat takip ediyor. Sağlıklı beslenme konusunda bilinç düzeyi artarken tüketicilerin içeceklerde aradıkları fayda türü de beslenme ile vitamin ve minerallere doğru kayıyor. İçecekte yeni fırsat alanları probiyotik, Omega-3, kolajen ve bitki bazlı protein olarak görülüyor.”
Ev ve kişisel bakım ürünlerinde teknoloji destekli inovasyonlara ilgi artıyor
Pandemiyle birlikte tüketiciler, işlerini kolaylaştırmak veya kendilerini güvende hissettirmek için Ev bakım ürünlerinin bir tamamlayıcısı olarak teknolojiyi kullanmaya çok açıklar. Globalde her 10 tüketicinin 8’i, evde bakterileri yok edebilecekleri ya da takip edecekleri uygulama ya da cihazları kullanmaya açık olduklarını ifade ediyor.
Kişisel bakımda da teknoloji destekli inovasyonlar öne çıkarken, kişisel bakım ürünlerinin dijital ortamda satın alınmasının yanı sıra kişiselleştirilmesi ya da ürünlerin dijital olarak deneyimlenmesi gibi konularda teknolojinin kullanımı heyecan yaratıyor.
İnovasyon yoksa başarı yok
Doğru inovasyonla rafa çıkmayan yeni ürünlerin yüzde 95’ten fazlasının pazarda başarı sağlayamadığını belirten NielsenIQ BASES Türkiye Lideri Abdullah Aras, “Globale baktığımızda sosyal medya kullanıcılarının yüzde 54’ü satın alma kararı vermeden önce ürünleri araştırıyor, müşterilerin yüzde 32’si ise online tüketici yorumlarına baktığını söylüyor. Bu nedenle ürünün tüketiciyle rafta buluştuğu ilk anda, beklentileri tam anlamıyla karşılar nitelikte olması, günümüz dünyasında artık çok daha önemli. Bu yıl ki en çarpıcı bulgularımızdan birinin bu olduğunu düşünüyorum” diyor…
Araştırmanın metodolojisi
NielsenIQ BASES, şirketlere ileri seviyede öngörü sunan analizler, davranış bilimi, kendi veritabanı, uzman tavsiyeleri ve çevik dijital teknoloji platformları aracılığıyla marka başarısını uçtan uca en üst düzeye çıkarmaya destek verirken diğer yandan inovasyonla rafa çıkan yeni ürünlerin performansını da değerlendiriyor. Her yıl açıklanan Top Breakthrough Innovation – Çığır Açan İnovasyonlar kapsamında da yıl boyunca tüketici beklentilerini ve pazar dinamiklerini iyi değerlendirerek tüketici tarafından kabul gören, kendi kategorisinde en başarılı satış grafiklerine ulaşan, tüketici ile güçlü bir bağ kurarak marka büyümesine katkı sunan ürünler ödüllendiriliyor.
Günseli Özen yazdı: “Bozucu İnovasyon” nereden geldiği bilinmeyen füzeye benzer