Tüm dünya için zorlu geçen pandemi sürecinde festivaller ve birlikte bir şeyler yapmak şüphesiz en çok özlediklerimiz arasında yer alıyordu. Tüm bu özleme bir de “doğanın içerisinde olma” hasreti eklenince OutdoorFest tam da İlker Tulunay’ın ifade ettiği gibi katılımcılara ilaç gibi geldi… Kilyos’taki Doğada Yaşam Okulu’nun 400 bin metrekarelik alanı içinde üç gün süren ve benzersiz bir deneyim sunan OutdooFest’i, Outdoor Türkiye Platformu Kurucusu ve Taximpro Ajans Başkanı İlker Tulunay ile konuştuk…
Pandemi şartlarında OutdoorFest nasıl geçti?
Biz pandemiye ilaç niteliğinde bir festival yaptık. İnsanlar iki yıldır çok bunaldılar şüphesiz. Festival alanımız tamamen doğanın içindeydi. Büyük bir araziydi. Sosyal mesafe riski neredeyse sıfırdı. Hem günübirlik giriş çıkış yapılabilen hem de çadır ve karavan kamp konaklaması yapılabilen festivalimizde insanların doğanın, gökyüzünün, deniz kenarının, ormanın, yıldızların tadını çıkarmayı ne kadar özlediğini gördük. Beklediğimiz üzere çok keyifli geçti.
Marka ve ziyaretçi katılımı nasıldı?
Bu sene ilk senemize oranla toplamda yüzde 44 büyüdük. 70’e yakın marka katılımı oldu festivale. Markaların sektöründe veya uluslararası arenadaki pazar paylarını da düşünürsek çok daha fazla global marka katılımımız oldu. Katılımcı sayısı ise 5500 biletli ziyaretçi ortalamasında seyretti. Yine ilk senemize göre yüzde 43’lük bir katılımcı artışı gözlemledik. İnsanların outdoor aktivitelere olan ilgisinin bu denli artması ürün, ekipman ve deneyim sahibi olmaları yolunda farkındalıklarını geliştirdi. Biz de OutdoorFest’te tam da bu konulara değinerek daha bilinçli aktivite sever kitleler yaratmaya çalışıyoruz.
Bu yıl etkinlikte ne tür aktiviteler vardı?
OutdoorFest’i bu sene üç güne çıkardığımız için etkinliklerin, konuşmacıların ve oyunların da sayısı yüzde 35 civarında artış gösterdi. Yaklaşık 24 etkinlik, 20 Nature Talks konuşmacısı ve 22 farklı oyunla üç gün dopdolu bir festival geçirdik. Farklı şeylere gelirsek, birçok festivalde birbirine benzer içerikler görmek mümkün. Lakin, OutdoorFest’te Chiboard, Test Sürüşü, Longboard, Ateş Başı Sohbet gibi etkinliklerin yanında Gece Yıldız Gözlemi, Büyüklere Masallar, Çocuklara Tohum Bombası Atölyesi, Işıksız Orman Yürüyüşü, Gece Sineması gibi başka yerde olmayan birçok farklı etkinliğin de ev sahipliğini yapıyoruz.
Nasıl bir katılımcı profiliyle gerçekleşti bu yıl OutdoorFest?
Outdoor aktivite sever kimseler genelde her yaştan ve her tarzdan insanlar olurlar. Çünkü doğayı sevmenin, yürüyüş, kamp, karavan, yelken, bisiklet sevmenin yaşı olmaz. Bizim de 7’den 70’e birçok farklı aktiviteyi yapan, yapmak isteyen katılımcı profilimiz var. Çocukları hatta torunlarıyla gelenler bile oldu. Ortak yanları yeşili, canlıyı, doğayı ve hayvanları seven, koruyan ve kollayan bir kitle olmaları. Bu da bizim için gurur verici bir şey. Hatta her sene epey patili misafiri de memnuniyetle ağırlıyoruz. Farklı bir renk katıyorlar festivale. İnsanların ve çocukların hem doğa hem çevre hem de hayvan sevgisi bilincinin daha çok artması gerek.
Karavan ve çadır bazında katılımcı sayıları nasıldı?
2019’daki ilk festivalde yaklaşık 300 çadır konaklaması vardı. Bu sene ikincisini düzenlediğimiz OutdoorFest’te çadır konaklamada yine aynı rakamları yakalayabildik. Fakat bu sene Karavan Konaklama alanımız da olduğundan o bölgede de güzel bir hareketlenme oldu. İlk defa karavancı misafirlerimizi ağırlamış olmamıza rağmen yaklaşık 70 karavana ev sahipliği yaptık. Organizasyonumuzda hassas noktalara özen gösteriyoruz. Hiçbir aksaklık yaşamadık. Kamp ve karavancılar hallerinden çok memnun görünüyorlardı. Biz de onların katılımlarından ve keyifli vakit geçirdiklerini görmekten mutluyduk.
İlk festivale kıyasla bu sene gözlemlediğiniz değişimler neler oldu?
Hem katılımcı markalar hem de ziyaretçiler kısmında gözlemlerim oldu. Biz festivale dört ay kala markalar bazında çalışmalara başlıyoruz. Sonrasında marka ve sosyal medya iletişimi devreye giriyor ve en son düzlükte biletleme başlıyor. Bu sene, pandemi bunalımından olsa gerek pazarlamada zorluk yaşamadık. Daha hazırlıklara başlamamışken firmalar arayıp katılmak istediklerini iletti. Ve son haftaya kadar talepler bitmedi. Bu bizi hem mutlu etti hem de biraz düşündürdü.
Markaların OutdoorFest’e olan ilgilerini görmek çok güzel elbette. Fakat özellikle KOBİ’lerin daha kararlı ve istikrarlı olmaları gerekli. Kurumsallarda hiç sorun yaşamıyoruz. Çünkü çok netler. KOBİ’lerin de büyük abilerini örnek almalarını öneririm. Katılımcılar konusunda ise şunu diyebilirim: Talep çok iyiydi. Şehrin merkezinden uzakta olan Kilyos’ta olmasına ve biletli bir festival olmasına rağmen otoparklarımız her gün doldu taştı. Bu da hem bize hem de bizimle yürüyen markalara olumlu yansıdı.
Bu yıl festivali üç güne çıkardınız. Bunun nedeni neydi?
İlk festivali 2019’da iki gün olarak yapmıştık. Bence markalar iki güne sığmadı, insanlar iki güne doyamadı. Biz de doyamadık aslında. Hava şahane, doğadasınız, gecesi gündüzü ayrı güzel… Konserler, atölyeler, oyunlar, aktiviteler derken bu sene festivali üç gün olarak kurguladık. Çünkü cuma günü markaların tamamıyla ve rahat rahat konumlandıkları gün. Gündüz yoğun tempoda çalışmayanların daha çok rağbet ettiği, rahat rahat etkinliğin tadının çıktığı gün. Cumartesi ve pazar ise vites ister istemez daha da yükseliyor. Cumadan markalar alana alışıyor, karavancı ve kampçılar yerleşiyor derken sonraki günlerde doğanın ve eğlencenin tadını doyasıya çıkartıyorlar.
Bu yıl OutdoorFest’te sürdürebilirliğin başrolde olduğunu gördük. Bu yaklaşımın altında nasıl bir içgörü yatıyor?
OutdoorFest, aslında Outdoor Türkiye Platformu’nun bir organizasyonu. Platform ise festival, Nature Talks, OutdoorStore gibi alt markaların çatısı. Hem online mecralarda ürettiğimiz içeriklerde hem de OutdoorFest gibi offline buluşma günlerinde insanlara aktivitelere dair doğru ve temiz bilgiyi, aktivite deneyiminin ne kadar önemli olduğunu ve hangi aktiviteyi yaparsan yap sürdürülebilirliğe saygıyla yapmaları gerektiğinin önemini aktarmaya çalışıyoruz aslında. Çünkü ne olursa olsun pandemi öncesi veya özellikle pandemi sonrası aktivitelere olan ilginin artması demek, bilinçsizce doğada bulunmak anlamına da gelebiliyor maalesef. Nature Talks konuşmalarını 2019’da bu sebeple başlattık. Bilenler bilmeyenlere, deneyimleyenler henüz denememiş olanlara aktarım yapsın istedik. Hatta Outdoor Türkiye YouTube kanalında yayınlanan yapımcılığını bizzat yaptığım “Doğa Seni Çağırıyor” video serisi de bunun önemli bir parçası.
Gelecek yıla dair hedefleriniz neler?
OutdoorFest kimliğini bulmaya başladı. Takipçileri, ziyaretçileri, katılımcılarıyla benimsenen bir marka oldu. Bu saatten sonra daha çok çalışmak ve daha fazla insana dokunmak için yeni paydaşlarımızla elimizden gelen en iyi şekilde, en doğru duruşu göstermeye, insanlara, doğaya, canlılara ve sürdürülebilirliğe fayda sağlamaya devam edeceğiz.
Rakamlarla Outdoorfest
✓ OutdoorFest bu yıl 70 karavan ve 300 çadıra ev sahipliği yaptı.
✓ Bu yıl festivale katılanların sayısı yüzde 43 artarak 5500’e ulaştı.
✓ Festivale 70’e yakın marka katıldı.
✓ Üç günlük festivalde 24 farklı etkinlik, 20 Nature Talks konuşması gerçekleştirildi.
✓ Ziyaretçiler 22 farklı oyuna dahil olma şansı yakaladı.