Sosyal medya AVM’leri tahtından etti
Çevrim içi alışverişin rahatlığı tüketiciyi etkisi altına alırken geleneksel alışveriş yöntemleriyle aramıza mesafe girdi. Ancak her şey bununla da sınırlı değil, araştırmalar gösteriyor ki sosyal medya kanalları yeni AVM’ler olmaya adaylıklarını koydu.
Pandemi farklı kanallardan alışverişi gerekli kılsa da tüketicinin de buna kolaylıkla uyum sağladığını söylemek gerekiyor. McKinsey’nin araştırması tüketicilerin yüzde 60 ila 70’inin özellikle tatil ile ilgili alışverişlerinde farklı çevrim içi platformları kullandığını gösteriyor.
Yalnızca McKinsey değil; diğer araştırmalar da farklı kanalların kullanımında bir artış olduğunu gösteriyor. Milli Perakende Federasyonu’nun öngörülerine göre geçen yıla oranla çevrim içi ve mağaza dışı satışlarda yüzde 15 artış olması bekleniyor. Coresight Research’ün raporunda tüketicilerin yüzde 78,2’sinin bu tatil sezonunda hediyelerini çevrim içi platformlardan almayı düşündükleri ortaya koyuluyor.
Bir zamanların sosyal medyası, bugünün AVM’si oldu
Bridgepearl’ün ekim raporunda, özellikle Z kuşağına baktığımızda, geleneksel alışveriş yöntemlerinin yerini Facebook, WhatsApp, Instagram ve YouTube gibi sosyal medya platformlarından alışveriş yapmaya bıraktığını açıkça görüyoruz.
Nitekim esnaf da bu durumun farkında. Bugün özellikle pek çok küçük esnaf da çevrim içi mecralarda yer almaya, sosyal medyada dijital dükkanlar oluşturmaya özen gösteriyor. Bununla paralel olarak çevrim içi ortamda rekabet de hızla artıyor. Haliyle markaların müşterin ilgisini canlı tutabilmek için daha çok çaba harcamaları gerekiyor.
McKinsey’nin yapmış olduğu araştırmaya katılanların yüzde 62’si son üç ayda istedikleri ürünlerin en azından birini tükendiği için alamadığını belirtti. İstediği ürünü alamayan tüketicilerin yüzde 3’u ise başka markalara ve yüzde 32’si başka bir perakendeciye yöneldiklerini, yüzde 13’ ü ise aynı ürünün tekrar envantere gelmesini beklediğini söylediler.