Metaverse’e giriş yapıyoruz. Kemerleri bağlayın!
Uzun zamandır bir pre-metaverse evreninde gibi değil miyiz? Toplantılarımızı, kutlamalarımızı, evliliklerimizi, hasret gidermelerimizi ekranlar üzerinden gerçekleştiriyoruz. Günlerimizi zaman ve mekânın ortadan kalktığı, her an herkesin ulaşılabilir olduğu çevrim içi görüntülü platformlarda geçirir olduk. Fiziksel sınırların ortadan kalktığına daha önce hiç bu kadar yakından şahit olmamıştık. Uzun zamandır kendimizi ve çevremizi ekranda bize ayrılan kare alanlardan izliyoruz.
İşte metaverse bu ekranların içine geçiş yaptığımız, ekranın kendisi olduğumuz bir evren vadediyor. Bu da beraberinde yeni bir fiziksel görüntü, yeni dijital kıyafetler ve yeni bir ses tonu seçmemize, hatta yeni bir yaşam formuna dönüşmemize olanak sağlayan bir dünya getiriyor. Artırılmış gerçeklik gözlükleri fiziksel dünyadaki deneyimimizi katlarken, giyilebilir gözlüklerle fizikselin ötesinde yepyeni dünyalar bekliyor bizi.
Metaverse’ün getireceği yeni dünya düzeniyle, paranın, adaletin, hukukun, kimliklerin ve inanışların hızla şekil değiştireceği bir evrene geçiş yapacağız. Kuşaklar arası ayrışmanın en hızlı yaşanacağı dönem de bu olacak aynı zamanda. Metaverse evrenlerinde sahip olduğumuz arsalar gelecekte miras bırakacağımız yeni varlıklarımız olacak.
Elbette bunun bir de pazarlama açısından yarattığı fırsatlar var. Dokunduğu her alanı dönüştürecek olan bu teknoloji tabii ki pazarlama ve reklam dünyasını da değiştirecek. Markalara ait evrenler, sınır tanımayan özelliklere sahip dijital ürünler, virtual ünlüler, konserler, etkinlikler… Metaverse tüm medyayı da eksiksiz, uçtan uca dijitalleştirecek. Oluşturulacak evrenlerde elde edebilecekleri dataların büyüklüğünü ve değerini düşündüğümüzde de platformların yatırımlarının neden bu yöne hızla kaydığını anlayabiliyoruz. Çok da uzakta olmayan bir gelecekte kuralların yeniden yazılacağı bir düzene geçiş yapıyoruz. Dijital bir gereklilikten öte yaşamın kendisi olacak.
Tarihe tanıklık etmek
Pandemi yarattığı onlarca krizin yanı sıra insanlığa adeta çağ atlattı desek yanlış olmaz. Bir anda dört duvar arasında dış dünyayla tek bağlantısı “siyah ekranlar” olan kimseler haline geldik. Hâl böyle olunca, bu siyah ekranların sunduğu deneyimi geliştirmek de en önemli konulardan biri oldu. Hele bir de işin içine her değişikliğe şaşırtıcı bir hızla uyum sağlayan insan doğası da girince sokaklar bizlere açılsa da ekranlarla aramızda kurulan derin bağı koparamadık.
Wunderman Thompson tarafından paylaşılan verilere göre küresel tüketicilerin yüzde 93’ü teknolojinin geleceğimiz olduğu konusunda hemfikir. Yüzde 76’sı ise günlük hayatlarının teknolojiye bağlı olduğunu söylüyor.
Statista verilerine göre, 2021 yılında 260 milyar uygulama indirildi ve bu sayı her yıl artmaya devam ediyor. Zoom gelirleri dördüncü çeyrekte 1 milyar dolara dayanmış durumda, Facebook tüm tartışmalara rağmen net kârını yüzde 17 artırdı, Kaspersky verilerine göre çalışanların yüzde 76’sı evden çalışmaktan memnun, Sensor Tower’a göre en çok indirilen 10 uygulamanın 8’si sosyal medya platformları…
Dünya değişiyor, alışkanlıklar değişiyor, biz değişiyoruz… Üstelik bu değişimi gözle görülür şekilde hızlı yaşıyoruz. Daha birkaç yıl önce YouTube’da video izlemeden önce durdurup yüklenmesini beklerken şimdi dünyanın farklı yerinden oyuncularla çevrim içi oyunlar oynuyor, bir de bu oyunları aynı anda tüm dünyaya canlı yayınlayabiliyoruz. Teknoloji gelişirken ve bizler de çevrim içi olmaya bu denli bağımlıyken deneyimi bir üst seviyeye taşıma fikri kulağa şaşırtıcı gelmiyor. Neden tüm gün ekrana bakmak yerine ekranın içinde olmayalım ki?
Sosyal medya dünyasının yaratıcılardan Zuckerberg de aynı soruyu kendisine sormuş olacak ki ekim ayındaki Connect konferansında baştan sona metaverse’ten bahsetti. Facebook’u önümüzdeki beş yıl içinde bir metaverse şirketine dönüştürmek için 10 milyar dolar harcamayı planladıklarını belirten CEO, Instagram, WhatsApp, Oculus ve diğer platformların var olacağı bir holding şirketi olarak Facebook’un yeni adının “Meta” olduğunu açıkladı. Kaldı ki sadece kendisi de değil, Epic Games’ten Microsoft’a birden fazla şirket kendi metaverse dünyalarını inşa etme planlarını kamuoyuna duyurdu. Haliyle bu işin ciddiyeti de ortaya konmuş oldu.
Çok değil, daha bir 10 yıl öncesinde bile kulağa uzak bir gelecek gibi gelen sanal evrenlerin adım adım inşa edildiği bir dönemde yaşıyoruz. Fiziksel evrenin dışında bir evrenin yaratılışına şahit oluyoruz. Tarihe tanıklık ediyoruz.
Elbette tüm bunlar olurken markalar da köşede çekirdeklerini çitleyip Zuckerberg’den haber beklemiyor. İşin ciddiyetinin farkında olanlar çoktan harekete geçti, metaverse’te yer alacak ürün ve hizmetler üzerinde çalışıyor. Nitekim uzmanlar da söylüyor; elinizi ne kadar çabuk tutarsanız o kadar iyi, henüz içerisi sakinken metaverse’te yer tutanlar sanal evrenin kazananları olacak.
Toplantıları set edin, avatarlar yolda
Microsoft, metaverse konusunda ilk adımı atan firmalardan biri olarak kendi metaverse’ünü kurma girişimlerine başladı. Öncelikle Teams sistemi için 3D avatarlar geliştirmeye başlayan firma, ilerleyen zamanlarda kendi avatarlarımızla sanal ortamlarda toplantılara katılabileceğimizi duyurdu. Firma, sanal gerçeklik başlığı olsun ya da olmasın, insanların sanal alanda buluşmasının mümkün olacağını açıkladı. Microsoft, “sürükleyici toplantılar” olarak adlandırdığı yeni özelliklerin 2022’nin ilk yarısında kullanıma sunulacağını belirtti.
Sanal kimliğinizi oluşturmaya başlayın
Metaverse’ün beraberinde getirdiği bir diğer yenilik ise Avatarlar. Sanal gerçeklikte bizleri, istemediğimiz kusurlarımız olmadan, kendimizi özgürce tasarlayabildiğimiz bir evren bekliyor. Oluşturacağımız avatarlar bizlerin sanal dünyadaki temsilcisi olacak. Etkinliklere ve toplantılara bu avatarlar ile katılım sağlayacağız.
Metaverse avatarımı nasıl oluşturacağım?
Metaverse kullanıcılarının tek bir platform üzerinden avatarlarını oluşturmasına imkan sağlayan “Ready Player Me” isimli platform ile metaverse avatarınızı oluşturabilirsiniz. Oluşturacağınız avatarı 900’ün üzerinde Metaverse platformunda kullanabileceksiniz. Geçtiğimiz dönemde 13 milyon dolar yatırım alan şirketin yatırımcıları arasında Wise ve Github gibi büyük platformların kurucuları bulunuyor.
Metaverse’ü yatırım aracı olarak kullanın
Günümüz standartlarında Dolar, Altın ve Hisse gibi yatırım araçları popülaritesini korurken, merkeziyetsiz Finans aracı olan Bitcoin ile birlikte Metaverse Coinleri yatırım düşüncesi olan kişiler için büyük bir potansiyel vadediyor. Metaverse dünyasının genişlemesiyle birlikte, orada kullanacağımız sanal para birimi ise yine blok zincir tabanlı olacak.
Metaverse coin projelerine erken yatırım fırsatı
Sanal gerçeklikte para birimi olarak kullanabileceğiniz birçok proje mevcut. Bunlardan gelecek vadedenleri; Enjin Coin, AXS Coin, SAND Coin ve ATLAS Coin olarak sıralayabiliriz. Çıkış yaptıktan sonra yaklaşık 20 kattan daha fazla değer kazanan bu projelerin ileride daha da değerlenmesi bekleniyor.
Metaverse sanal arsa ve arazi alımı
İstanbul’un göbeğinde bir araziniz olsun ister miydiniz? Bu soruya hangimiz hayır diyebilir ki. Mevcut ekonomik durumda gerçek bir arazi almak milyonlarca liraya mal olurken, Metaverse ile sanal gerçeklik üzerinden uygun fiyata bir arazi satın alabilirsiniz. MetaMetric Solutions’ın yayınladığı verilere göre, dört büyük metaverse platformundaki gayrimenkul satışları 2021′de 501 milyon dolara ulaştı ve bu sayının 2022 yılında en az ikiye katlanması bekleniyor. Sanal arazi alımı haberlerinin yayılmasıyla birlikte, Etiler, Bebek ve Nişantaşı gibi popüler ilçelerin sokak ve caddelerinde parseller hızla tükenmeye devam ediyor.
Metaverse arsa nasıl alınır?
Metaverse arsalarının satıldığı popüler platformlar mevcut. Bunlar sırasıyla; OVR, The Sandbox ve Decentraland. Sanal arazi sahibi olmadan önce bir Bitcoin cüzdanına sahip olmalısınız. Bu cüzdanı edinmek için piyasadaki popüler Bitcoin borsalarını kullanabilirsiniz. Sanal arsa alacağınız platforma karar verdikten sonra tek yapmanız gereken, arsayı alacağınız platformun belirlediği coini satın almak ve bu coin ile birlikte istediğiniz kadar parsel araziyi satın almak. İleride metaverse arazilerinin değerlenmesi bekleniyor ancak almış olduğunuz arsayı yalnızca o platform üzerinden görüntüleyebilirsiniz. Bu yüzden seçiminizi mantıklı yapmalısınız.
Metaverse ile dijital hacı olma imkanı
Yanlış duymadınız. Metaverse ile birlikte artık İbadet merkezlerini Sanal Evrende ziyaret edebileceksiniz. Suudi Arabistan bu konuyla ilgili çalışmaların devam ettiğini ve yakın bir zamanda mümkün olacağını duyurdu. Ancak Diyanetin yapmış olduğu açıklamalar sonrasında bunun dini görevi yerine getirmek için yeterli olmadığına dair bilgiler verildi.
Metaverse evreninde temassız alışveriş imkanı
Pandemi koşullarına uyum sağlamaya başladık ve alışverişlerimizi olabildiğince temassız yöntemlerle yapmaya çalışıyoruz. Sürecin en başında, marketten satın aldığı poşetleri çamaşır suyu ile yıkayan vatandaşların haberlerine tanık olmuştuk. Tüm bu dertler artık bir son buluyor. Sanal gerçeklik ile birlikte alışverişlerimizi temas etme ve bir yere gitme zorunluluğu olmadan yapabileceğiz.
İlk adımı Walmart attı, online alışveriş devri başlıyor
Metaverse evrenine yatırım yapan şirketlerin sayısı her geçen gün artıyor. Dünyaca ünlü alışveriş mağaza zinciri Walmart, sanal evren üzerinden müşterilerine alışveriş imkanı sunmaya hazırlanıyor.
Market devi Walmart elektronik, oyuncak, ev aletleri, spor ekipmanları, giyim, ev dekorasyonu ve daha fazlası dahil olmak üzere sanal ürünler satmaya yönelik çalışmalarını sürdürmeye devam ediyor.
İlk oyunlar Xbox’tan
Video konferansları için Teams metaverse çalışmalarını duyuran Microsoft, Xbox ile metaverse dünyasında oyun macerasına atılmaya hazırlanıyor. Başlangıç olarak HoloLens başlığını tanıtan Microsoft, tanıtım sırasında deneyim gerçekleştirenleri şaşkınlığa uğratarak, artırılmış gerçeklikle Minecraft’ın potansiyelini gözler önüne serdi. Şu an hali hazırda sanal gerçeklik oyunları zaten mevcut. Metaverse ile birlikte bu oyunların gelişmesi de oyun deneyimini artıracak.
Sanal ayakkabı olmadan olmaz
Teknolojik gelişmeleri yakından takip eden Nike da böylesi bir gündemi kaçırmadı. Bu evrende var olabilmek için hızlıca adımlar atan marka, sanal ürün satışı yapabilmek adına Nike markalı ürünler için başvuruda bulundu. Nike, ortaya çıkan ticari marka başvurularına göre, sanal evrende satışını yapabileceği sanal ürünler için ABD Patent ve Ticari Marka Ofisi’ne başvuruda bulundu. Ardından Roblox ile anlaşan firma, kendi metaverse’ü “Nikeland”i kuracağını duyurdu.
Metaverse’ün ilk şehri belli oldu
Seul, geleceğin interneti olarak anılan metaverse’e dahil olan ilk kent olacağını duyurdu. Oturduğunuz yerden, sadece sanal gerçeklik gözlüğünün yardımıyla kenti gezmenin ya da belediye binasına gitmenin mümkün olacağı projenin, 2022 sonuna kadar hazır olması bekleniyor.
3 Kasım tarihinde Seul yerel yönetimi tarafından halka duyurulan planın başarılı sonuç vermesi durumunda Seul halkı, müze turlamak ve belediye yönetimine şikayette bulunmak gibi pek çok aktiviteyi gerçekleştirmek için sanal belediye binasını ziyaret edebilecek. Seul Belediye Başkanı Oh Se-hoon’un, kentin küresel gücünün artırılmasıyla birlikte aynı zamanda kentin sakinleri arasındaki sosyalleşmeye de katkıda bulunmasını amaçlayan ve 10 yılı kapsayan planının bir parçası olan projeye yapılan yatırımın ise 3,9 milyar won (3,3 milyon dolar) olması bekleniyor.
Markalar neler yaptı?
Metaverse’e giriş yapmaya hazırlanan tek spor markası Nike değil; spor ayakkabı uygulaması Aglet, kendi metaverse’ü “Sneakerverse”ü yarattı. Ardından işi bir adım ileri seviyeye taşıyan marka, Sneakerhead isimli NFT koleksiyonunu çıkardı. Aglet dışında, Coca-Cola, Anheuser-Busch ve Crockpot gibi markalar da kendi NFT’lerini satarak metaverse’e adım atmaya hazırlanıyor. Gucci ise Roblox isimli çevrimiçi rol yapma oyununda insanların avatarlarına satın alabileceği özel bir dijital kıyafet koleksiyonu çıkardı.
Sektörün önde gelen isimleri metaverse hakkındaki öngörülerini paylaştı: “Metaverse’te arazi kapma yarışı başladı”