Veganlar hangi markaları tercih ediyor?
Türkiye’de vegan ve vejetaryen felsefe giderek yükselen bir trend. Özel olarak sadece vegan ürünler sunan restoranlar, kafeler açılmaya başladığı gibi birçok firma da ürünlerinin vegan seçeneklerini hazırlıyor veya ürünlerinde “crueltyfree” ibaresi koymaya özen gösteriyorlar. Peki toplumun veganlık hakkında bilgi düzeyi nerede? Vegan ürünler içerisinden en çok hangi ürünler ve hangi markalar tüketiliyor? Twentify‘ın Türkiye temsili gerçekleştirdiği araştırma tüm bu sorulara yanıt verirken toplumun veganlığa olan bakış açısını da gözler önüne seriyor.
Twentify’ın Türkiye temsili 1.010 katılımcı ile Bounty mobil uygulaması üzerinden gerçekleştirdiği araştırma sonuçlarına bakıldığında veganlığın doğru tanımı katılımcıların yüzde 60’ı tarafından biliniyor. Veganlık katılımcıların zihninde çoğunlukla beslenme (yüzde 73) ve hayvan hakları (yüzde 63) ile ilişkilendiriliyor. Vegan ürünlerin en çok satın alındığı sektör yüzde 44 oranla kozmetik ve kişisel bakım olurken ürünün hayvanlar üzerinde test edilmemiş olması vegan ürün seçiminde en önemli kriter olarak görülüyor (yüzde 60) karşımıza çıkıyor…
Katılımcıların yüzde 60’ı veganlığın doğru tanımını biliyorken sadece yüzde 5’inin bu konu hakkında herhangi bir fikri sahip olmadığı görülüyor. Kadınlar veganlığın bu kavramlarla daha çok ilgili olduğunu düşünüyor. Veganlığın tanımını doğru bilenler veganlığın hayvan hakları (yüzde 73) ve sağlıkla (yüzde 41) ilgili olduğunu ifade ediyor.
Katılımcıların yüzde 72’si veganlığın ve vejetaryenliğin birbirinden farklı şeyler olduğunun bilincinde. Katılımcılar çoğunlukla vejetaryenlik hakkında bilgi sahibi olduklarını belirtirlerken veganlık hakkında o kadar da bilgili olmadıklarını ifade ediyorlar.
Araştırmaya katılan kişilerin yüzde 9’u vegan olmakla ilgilenirken, yüzde 6 oranlık bölümü vejetaryenliğe ilgi duyuyor.
Tüketici tercihleri “vegan pazar”a ne söylüyor?
Yüzde 44 oranla kozmetik ve kişisel bakım vegan ürünlerin en çok satın alındığı sektör olarak liste başında yerini alıyor. Gıda ve içecek sektörü ise yüzde 41’le 2. sırada konumlanıyor.
Veganlığın beslenmeyle ilgili olduğu düşünülmesine rağmen katılımcıların ürün satın alırken en çok hassasiyet gösterdiği sektörün yüzde 73 oranla kozmetik ve kişisel bakım olması ise dikkat çekiyor. Ürünün hayvanlar üzerinde test edilmemiş olması (yüzde 60) vegan ürün seçiminde en önemli konu olarak görülüyor.
Veganların yaşadığı sorunların başında gelen vegan ürünlere ulaşım konusu büyük bir önem taşıyor. Katılımcıların yüzde 47’si vegan ürünlere ulaşma konusunda zorluk yaşadığını belirtiyor. Bu durumun doğal bir sonucu olarak vegan ürün almak isteyen katılımcılar çoğunlukla online pazar yerleri (yüzde 53) yerlerini tercih ettiğini ifade ediyor. Fiziksel marketler ise yüzde 48 oranında tercih ediliyor.
Online Pazar yerlerinden satın alımın fazla olmasının en önemli nedeni; vegan marketlerin fiziksel olarak az olması… Bu doğrultuda vegan kişiler bildikleri veya öğrendiklerin markaların ürünlerine hızlıca ulaşmak adına markaların internet sitelerinden yapmayı tercih ediyor (yüzde 61).
En çok tercih edilen vegan gıda ürünleri ve markalar
En çok tüketilen vegan ürünlerin başında yüzde 39 ile makarna ve yüzde 38 ile süt geliyor.
Tüketicilerin bu alanda marka tercihleri ise Dr. Oetker (yüzde 33) Knorr (yüzde 27) ve Vegan Dünyası (yüzde 27) olarak sıralanıyor.
Listenin çoğunluğunu sadece vegan ürünler üreten ve satan markalar oluştururken toplumsal algıları yıkan markalarda listede dikkat çekiyor. Yüzde 18 oranla Haribo ve yüzde 21 oranla Calve şaşırtan markalar oluyor.
Bitkisel süt tüketiminde listede yer alan markalar ise Alpro (yüzde 7) ve Fomilk (yüzde 6).
En çok tercih edilen vegan kozmetik ürünleri ve markalar
Veganlığın en temelinde yer alan hayvanları koruma ilkesine bağlı olarak kullanılan tüm ürünlerde hayvan haklarını korumak büyük bir önem taşıyor. Özellikle kozmetik sektöründe son dönemlerde gündeme gelen hayvan deneyleri özelinde bilinç ve farkındalık düzeyi artıyor.
Yüzde 44 oranıyla en çok tercih edilen vegan ürün kategorilerinin başında yer alan kozmetik sektöründe ise liste başında yüz ve cilt bakım ürünleri (yüzde 68) bulunuyor. Kozmetik alışverişlerinde Vegan Sertifikalı markalar daha fazla tercih ediliyor ve araştırılıyor.
- Türkiye’de en çok tercih edilen markaların başında Eyüp Sabri Tuncer (yüzde 41), Nivea (yüzde 36) ve Farmasi (yüzde 35) geliyor.
- Kadınlar özellikle Farmasi (yüzde 40), Yves Rocher (yüzde 33) ve Dermokil (yüzde 29) markalarını daha fazla tercih ediyor.
- Renkli kozmetik sektöründe de Revolution (yüzde 16), Note (yüzde 14) ve NYX (yüzde 12) markaları yer alıyor.
Tekstilde zirve adidas’ın
Birçok marka sürdürülebilirliğe ve hayvan haklarına verdikleri değeri göstermek adına vegan koleksiyonlar çıkarıyor veya üretimlerinde hayvansal ürünler kullanmamaya özen gösteriyor.
Vegan ürün alışverişinde en çok tercih edilen giyim markaları arasında da özel vegan serisi olan Adidas yüzde 48 oranla ilk sırada yer alıyor. Onu Penti (yüzde 44) ve H&M (yüzde 42) takip ediyor.
4. sırada yer alan Hummel’ı ise vegan beslenmenin sağlığa yararlı olduğunu düşünenler tercih ediyor (yüzde 51).
Listede çok fazla ayakkabı ve çanta markası dikkat çekiyor. Genel olarak bilinen deri üretimin aksine bu markalar hayvan haklarına verdikleri değerler ile üretim yaparak öne çıkıyor.
Temizlikte vegan adres: Duru
Bu kategoride en çok satın alınan vegan ürünler, yüzde 72 oranla sabun ve yüzde 70 oranla çamaşır deterjanı oluyor.
Duru, yüzde 54 oranla deterjan & temizlik ürünleri arasında en çok satın alınan marka oluyor.
Vejetaryen pazar büyüyor; etsiz devrim midemizde nasıl konumlanacak?