Henüz bugünden her sektörü kapsayan dijitalleşmenin, her şeyin yansımasının, kopya gerçeklerinin olduğu yeni sanal dünyalara da kapı açacak bir anahtar olduğunu söylüyor Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Ceyhun Özata… Teknolojinin içine doğan nesillerin, kendindeki kusurlara odaklanıp dönüşüme kendinden başladığını, olanla yetinmeyip kendi huzursuzluk çağlarını yarattığını belirten Özata, “Rekabet ve hız çağında doğru yerde bulunmak, kendimizin ve etrafımızdakilerin farkında olmaktan geçiyor” diyor… Ceyhun Özata ile Z kuşağı etrafında şekillenen geleceğin dünyasını ve sunduğu fırsatları konuştuk…
Hız çağında en önemli “etken” gençler
- İnsanoğlu tarih boyunca birçok dönüşüme, değişime tanıklık etti. Yaşanan her dönem bireylerin hayatını etkileyen icatları, yenilikleri de beraberinde getirdi. Çok değil henüz 10-15 yıl önce, bugün hayatımızın merkezindeki teknolojilerin çoğu hayaldi. Bugün kolumuza taktığımız akıllı bir saatle attığımız adımı, nabzımızı, yaptığımız sporu anlık takip edebiliyoruz. Evlerde kullandığımız ev aletleri mobil uygulamalardan kontrol edilebiliyor. Artık 7’den 70’e herkes teknolojiyle bağ kuruyor.
- Dünya her an değişiyor. Bu değişimin neresinde olduğumuz da bizimle ilgili her şeyi etkiliyor. Fırsatları değerlendirmekle ilgili “Doğru zamanda doğru yerde olmak” düşüncesi önem arz ediyor. Gençler de bu hızlı akışı şekillendiren en önemli “etken” oluyor.
- Akışın doğasına uygun hareket etmek, her an güncellenmek, akışa dahil olmak dünyayı ve teknolojileri takip etmekle mümkün. Dünya hızla değişiyorken, sürekli akan bir zamanın içinde doğru zamanda doğru yerde olmak yalnız şans değil farkındalık ve çaba gerektiriyor.
Dijitalleşmenin A’sı Z kuşağı
- Neredeyse günlük yaşam için üretilen her yeni teknoloji gençler üzerinden şekilleniyor, gençlere yönelik olması hedefleniyor. Teknolojinin içine doğan bir kuşak olan gençler doğuştan bir içgörüye sahipler. Tam anlamıyla “doğru zamanda doğru yerdeler.” Dijitalleşmenin A’sını Z kuşağı oluşturuyor.
- Genel kabul pandemi sonrasının dijitalleşmeyle şekilleneceği yönünde. Üretimi ve tüketimi büyük oranda devralmaya hazırlanan Z kuşağı yeni dönemde dönüşümü de hızlandıracak. Kronolojik olarak arkadan gelen bu kuşak, alfabenin son harfi olarak adlandırılsa da yeni dönemde vagonları değil, lokomotifleri, önden gidenleri temsil edecek.
Yönetme sırası gençlerde
- Örneğin bugün ailelerle yönetilen dev şirketler yerini yeni uygulamalara; yetişkin yöneticiler yönetimi gençlere bırakıyor. Genç girişimciler tasarladıkları bir yazılımla, sanal bir ürünle yüz yıllık şirketleri ardında bırakıyor. Bir mobil uygulama pek çok ülkenin milli gelirinden daha fazla kaynağa, tüketiciye erişebiliyor.
- 27 yıl önce Turkcell kurulduğunda, cep telefonu operatörlüğünden doğru zamanda doğru yerde doğru atılımlarla bugün kendi içinde onlarca alt markası olan dev bir ekosisteme dönüşerek dünyanın ilk dijital operatörü oldu. Bunda en önemli etken dünyanın dijitalleşmesiydi. Dijital servislerimizin ve ürünlerimizin tamamı toplumu kapsayıcı olsa da önceliğimiz gençlerin tercih edeceği şekillerde tasarlanması yönünde. Bu kuşağın aklı ve eğilimleri, vizyonları ve katılımıyla işler geliştirip onlara yönelik ürün ve servisler sunuyoruz.
Kendi eksiklerimize odaklandığımız bir çağdayız
- Artık selfielerle kendi yüzümüze aşina olduğumuz, ancak teknolojiyi kullananların öne çıktığı dijital çağda kendi eksiklerimize odaklanmamız gerektiğinin farkındayız. Dijitalleşme, ayna dünyalar, sanal evrenlerle ilgileniyoruz. Yakın zamanda bu sistemlere dahil olacağız. Örneğin son günlerde sıkça duyduğumuz “Metaverse” gibi çalışmalarla bilim kurgu romanlarında, filmlerinde rastladığımız kurgusal tasarımlar, sanal evrenler yakında gerçek hale gelecek. Henüz bugünden her sektörü kapsayan dijitalleşme, her şeyin yansımasının, kopya gerçeklerinin olduğu yeni sanal dünyalara da kapı açacak bir anahtar. Teknolojinin içine doğan nesiller, kendindeki kusurlara odaklanıp dönüşüme kendinden başlıyorlar, olanla yetinmeyip kendi huzursuzluk çağlarını yaratıyorlar. İyiye erişme istekleri kişisel ve toplumsal gelişime önayak oluyor.
Dijital kuşağa dijital yöntemlerle dokunmanız gerekiyor
- Bu dönem birçok yeni kavramı, uygulamayı da hayatımıza getirdi. Bu zorunlu dönüşümle 10 yılda yaşanacak değişimi 1 yılda deneyimledik. Değişimden çok değişimin hızını konuşuyoruz. Bunda internet ve dijitalleşme tabanlı gelişmelerin etkisi büyük. En basit örneğiyle bir video izlerken dahi vakit kaybı yaşadığımızı hissediyor, içerikleri hızlandırıp izliyoruz. Hız yeni normalimiz.
- Pandeminin e-ticarete etkisi ve teknolojiyi günlük yaşamlarında sıkça kullanan Z kuşağının aktif iş gücüne katılmasıyla satın alma alışkanlıkları ve yönelimi de dijitale kaydı. Teknolojinin alışveriş yöntemlerindeki belirleyici etkisi, pazardaki oyuncular ve satın alma gücü olan genç hedef kitleyle online pazarlar günlük yaşamın vazgeçilmezi oldu. Biz de pandemiden hemen önce Türkiye’nin ilk elektronik pazar yeri platformu Turkcell Pasaj’ı ekosisteme dahil ettik. Satılan ürünler, her yaştan tüketiciye uygun çeşitlilik içerse de gençlerin ihtiyaçlarına yönelik olanlar daha ön planda.
Dijital gelecek yepyeni meslekleri de getirecek
- Gelecek yıllarda dijitalleşmeyle yepyeni mesleklere ihtiyaç duyulacak. Gençler bu mesleklere sahip olmanın ötesinde yeni meslekler tasarlayacak. Dönüşen mesleklerde bazı beceriler daha çok ön plana çıkacak. Bunlar yaratıcılık, eleştirel bakış açısı, karmaşık problemleri çözme becerisi, dijital okuryazarlık, yeni fikirler oluşturma ve eyleme geçirme olacak.
- Rekabet ve hız çağında doğru yerde bulunmak, kendimizin ve etrafımızdakilerin farkında olmaktan geçiyor. Hayal kurmak, araştırmak, öğrenmek teknolojiyle çevrili dünyanın çağdaş vatandaşları olmak için yürüdüğümüz yolda bacak kaslarımız olacak.
- Doğru zamanda doğru yerde bu dönüşümün merkezinde olabilen gençler hayal kurarak, sıkı çalışarak, yeniliklere açık olarak ve akıllarını da şarj ederek bu çağı şekillendirecek. Akıllı çözümleriyle hem kendileri hem de topluma ve dünyaya önemli katkılar sağlayacak.
- Dijitalleşen dünyada hayatta kalmak için dijital kaslar geliştirmek önemli. Çünkü “Gelecek, dijital gelecek.” Bu sebeple gençlere çok yönlü olmak için kendi enerji ve potansiyellerine odaklanmalarını, bulundukları yerin farkına varmalarını öneriyorum.