Türkiye’nin en dijital kargo şirketleri
E-ticaret iyiden iyiye alışveriş alışkanlıklarının merkezine otururken online alışverişin can damarı olan kargo şirketleri de tüketicinin artan beklentilerini karşılamak için kıyasıya bir dijitalleşme yarışında… Belki henüz sürücüsüz kamyonlar yolların hâkimi değil ama giyilebilir teknoloji, makine öğrenimi ya da veri analizi gibi teknolojiler çoktan dört gözle beklediğimiz siparişleri bize ulaştırmada üzerine düşeni yapıyor. Peki, dijitalleşmenin kargo şirketlerine etkisi nasıl oldu? Tüketiciler kargo şirketlerinin performansından memnun mu? Yanıtlar Marketing Türkiye için Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Kargo Araştırması”nda…
Son dönemin dillerden düşmeyen kavramlarından biri dijitalleşme. E-ticaretin yıldızının parladığı son iki yılda önemi daha da artan kargo sektörü de dijitalleşme rüzgarından nasibini alıyor. Araç takipten blok zincirine, yapay zekadan otonom robotlara ve hatta sanal gerçekliğe kadar yüzlerce yenilik kargo şirketlerinin ilk gündem maddesi. İşte tüm bu teknolojiler kargo hizmetini durmaksızın geliştirirken kargo yolu gözlemekten sıkılan tüketiciler de daha dijital ve daha hızlı bir hizmet talep etmeye başladı.
Marketing Türkiye için Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği Kargo Araştırması, tüketicinin kargo sektöründe yaşanan dijital dönüşümle ilgili fikirlerini ortaya koyuyor. Tüketicinin büyük bir kısmı kargo hizmetlerinden memnun olduğunu belirtse de hâlâ kargo şirketlerine güvenmeyen yüzde 40’lık bir kesim bulunuyor.
Gözümüz yollarda kaldı
Araştırmaya katılanların yüzde 40,9’u bir hafta içerisinde en az bir kez kargo hizmeti aldığını belirtiyor. Bu kitlenin yüzde 3,4’ü ise her gün kargo hizmeti aldıklarını belirtiyor. Çalışmanın sonuçları genç kesimin kargo kullanımının daha yoğun olduğuna işaret ediyor. 18-24 yaş arası katılımcıların yüzde 64,3’ü ve 25-34 yaş arası katılımcıların yüzde 56,1’i sıklıkla kargo kullandıklarını belirtiyor. Ancak bu oran yaş arttıkça düşüş gösteriyor.
Çoğunluk kargo hizmetinden memnun
Kargo hizmetleriyle alakalı şikayetleri internette sıklıkla görüyoruz. Buna rağmen, Türkiye’de kargo hizmetlerine olan memnuniyetin genel olarak yüksek olduğu görülüyor. Katılımcıların yüzde 70,1’i aldıkları kargo hizmetinden memnun olduklarını dile getiriyor. Ayrıca veriler detaylı bir şekilde incelendiğinde, sıklıkla kargo hizmeti kullanan kişilerin nadiren kargo hizmeti kullananlara kıyasla daha yüksek bir oranda memnun olduğu da görülüyor. Sıklıkla kargo hizmetinden faydalananların yüzde 72’si memnun olduklarını dile getirirken nadiren kargo hizmetinden faydalananların yalnızca yüzde 52,3’ü memnun olduklarını söylüyor.
Güven sorunu hala var
Söz konusu kargo şirketlerine güvenmek olduğunda da benzer bir sonuçla karşılaşıyoruz. Katılımcıların yüzde 62,2’si kargo hizmetlerinin güvenilir/çok güvenilir olduğunu düşünüyor. Yani, memnuniyetine karşılık hala içinde bir güvensizlik olan bir kesim var olsa da güven oranı sonuçlara genel anlamda yüksek yansıyor.
Geç gelen kargo sorunu
Elbette kargo hizmetlerinden memnun olmadığını belirtenler de var. Memnuniyet düzeyi düşük olan katılımcılara nedeni sorulduğunda yüzde 47’si kargoların zamanında teslim edilmemesini gerekçe olarak gösteriyor. “Hasarlı kargo getirilmesi” ise yüzde 25,2 oranıyla ikinci sırada yer alan ve en çok şikâyet edilen konular arasında.
Yurtiçi kargo sevgisi bir başka
Araştırmanın son aşamasında mevcut kargo şirketleri beğeni, dijitalleşme ve hız olarak üç kategoride katılımcılar tarafından değerlendirildi. Sonuçlara baktığımızda, her kategoride birinci sırada yer alan markanın Yurtiçi Kargo olduğunu görüyoruz. Beğeni sıralamasında ikinci sırada yer alan marka ise yüzde 15,4 ile Aras Kargo oluyor.
E-ticaret firmalarının rekabette etkisi bu kısımda net bir şekilde görülüyor. Beğeni kategorisi incelendiğinde birçok kargo şirketini geride bıraktığı görülen Trendyol Express, yüzde 13,5 ile üçüncü sıraya yerleşiyor. Trendyol Express, dijitalleşmede yüzde 18,8 ile, hız kategorisinde ise yüzde 16,9 ile ikincisi sırada karşımıza çıkıyor.
Pandemide yıldızı parlayanlar
Son dönemlerde kargo hizmetlerine olan ihtiyaç pandemiyle birlikte hiç olmadığı kadar arttı. Bu bağlamda, araştırmanın sonraki aşamasında pandemi dönemi kargo hizmetlerine dair memnuniyet sorgulandı. Katılımcıların yüzde 69,3’ü genel olarak hizmetleri başarılı/çok başarılı bulduğunu belirtiyor. Pandemi döneminde kargo hizmetlerinden en az memnun olan grubu ise 45-54 yaş aralığındaki kullanıcılar oluşturuyor. Bu grubun memnuniyet oranı yüzde 61,3…
Kargo şirketlerinin yeni rakibi: E-ticaret firmaları
Pandemi süreciyle birlikte kargo sektörü, yalnızca sektör içi rakiplerle değil, aynı zamanda sektör dışı e-ticaret firmalarıyla da rekabet etmek zorunda kaldı. Bu durum tüketici tarafında olumlu şekilde karşılandı. Araştırmaya katılanların yüzde 77,9’u da mevcut kargo şirketlerinin yetersiz kaldığı ve e-ticaret firmalarının kendi sistemlerini kurmaları gerektiğini düşünüyor.
Kargo takibi başladı
Pandemi döneminde önemi artan kargo sektöründe yaşanan en önemli gelişmelerden biri dijitalleşme sürecinin ivme kazanması oldu. Her sektörde olduğu gibi dijital araçların kullanımı kargo sektöründe de arttı. Araştırmaya katılanların yüzde 81,3’ü kargo alım ve gönderim süreçlerini dijital olarak takip ettiğini söylüyor. Ancak bu durum yaş kırılımında ciddi farklılıklar gösteriyor. 18-24 yaş arasında yüzde 97,6 olan dijital takip, 45-54 yaş aralığında yüzde 63,8, 55 yaş ve üzerinde ise yüzde 52,7 oluyor.
Araştırmanın metodolojisi:
Tüketicinin kargo şirketleri ve kargo şirketlerindeki dijitalleşme konusundaki algısını ölçmeyi hedefleyen Kargo Araştırması, Marketing Türkiye için Pulside Research tarafından 10-16 Eylül 2021 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Pulside Research’un mobil paneli “Eşzamanlı” üzerinden gerçekleştirilen çalışmaya son bir yıl içerisinde kargo hizmeti alan 600 kişi katıldı. Çalışma yüzde 95 güven aralığında yüzde 4 hata payıyla gerçekleştirildi.