İlham veren liderlerin 5 ortak tutumu
Yıllardan beri öyle ya da böyle bir şekilde göz ardı edilmeye çalışılan bir gerçek var: Kendi kendini yiyip tüketen bir sistemin içinde yaşıyoruz. Kapitalizmin sunduğu fırsatlar öylesine tatlı bir rüyaya sebep oluyor ki bu rüyadan uyanıp da tükettiğimiz dünyayı göremiyoruz. Ya da daha doğrusu göremiyorduk.
Çünkü artık dünya için alarmlar çalmaya başladı: Yangınlar, salgın, iklim değişimleri, eşitsizlik, hammadde krizleri… Birbiri ardına üstümüze gelen tüm bu felaketler artık daha fazla erteleyemeyeceğimiz sabah alarmı gibi bizi rüyamızdan uyandırıyor. Uyanan herkesin bakışları ise tüketimin sorumlusu olarak görülen firmalara dönüyor. Eskiden kapitalizmi uçlarda yaşayıp kârını maksimize eden firmaların artık büyümek için yeni yöntemleri benimsemesi gerekiyor. Kaldı ki zaten firmalar da bunun bilincinde. Birçok şirket, kâr maksimizasyonu yerine paydaşlarını merkeze alan tutumlar benimsemeye; çevrelerindeki dünya için değer yaratacak adımlar atmaya başladı.
İşte bu adım ve tutumları ortaya koyuyor “Da Vinci Growth CMO” raporu. The Institute for Real Growth (IRG) ve işe alım uzmanı Spencer Stuart, 750’den fazla CMO ile yapılan röportajları ve 5.000’den fazla pazarlamacıdan gelen çevrimiçi anket sonuçlarını bir araya getirerek çalışmayı gerçekleştirmiş. Çalışma, geçmişteki CMO tanımının nasıl değiştiğini vurgulayarak yeni normalin liderlerinin tutumlarını belirliyor. Bunu yaparken de hem bilim insanı hem de sanatçı olan hümanist Rönesans mühendisi Leonardo Da Vinci’yi örnek alıyor.
Ve soruyor: Da Vinci benzeri çok yönlü ve hümanist bir lider olmak için benimsenmesi gereken özellikler neler?
Çalışmada yer alan yeni normalin güçlü CMO’ları teknolojinin potansiyelini açığa çıkarmak için verinin, yaratıcılığı ortaya çıkarmak içinse içgörülerin gerekli olduğunu düşünüyor. Ayrıca, sürdürülebilir iş büyümesinin tüm paydaşlar için değer yaratması gerektiğini vurguluyorlar.
Bu CMO’ların ortak noktalarını bir araya getiren IRG, günümüzde liderlerin hümanist bir büyüme için ihtiyacı olan 10 adım ve 5 tutumu belirledi. Üstelik firmanın kurucuları Marc de Swaan Arons ve Frank van den Dries, WPP aracılığıyla bizzat Türkiye’ye gelerek bu 10 adım ve 5 tutumu sektörle paylaştı. İşte, WPP ve IRG’nin iş birliğiyle İstanbul’da gerçekleştirilen toplantıda detaylarıyla açıklanan Da Vinci Growth CMO’larının 10 adımı ve 5 tutumu…
5 Da Vinci Growth CMO tutumu
1. Meraklı ve çevik öğrenci
Pazarlamanın temel amaçlarının asla değişmeyeceğini iddia etmek kolay olsa da son 10 yıl içerisinde pazarlama alanında pek çok gelişme oldu. Bu sebeple, liderlerin devamlı olarak öğrenmeye açık olması gerekiyor. Değişikliğe ayak uydurabilmek, yenilikleri takip etmek hatta öncü olmak yine bir pazarlamacının Da Vinci’den örnek alması gereken özelliklerden biri.
2. Bağlantılı ve iş birlikçi
Günümüzde başarılı olabilmek adına gerekli olan pazarlama uzmanlığında bir patlama olduğunu söylemek yanlış olmaz. Zaten tam da bu sebeple pazarlamacılar; çalıştıkları ajans sayısını önemli ölçüde artırmak zorunda kaldı. Burada yine Da Vinci’den örnek vermek gerekirse; oldukça yavaş çalışan ve nihayetinde hiçbir şeyi zamanında bitiremediği için gelir konusunda sıkıntı yaşayan Da Vinci, bir stüdyo açıp kendi ekibini kurduktan sonra işinde mükemmelleşmeye başladı. Da Vinci’nin başka insanlarla yapmış olduğu iş birliği, onu başarılı kılan noktalardan biriydi. Eski bir Afrika atasözünde olduğu gibi “Hızlı gitmek istiyorsan yalnız git. Uzağa gitmek istiyorsan takım olarak git.” Günümüz pazarlama dünyası, iş birliğini, daha fazla bağlantıyı ve farklı ekiplerle bir arada çalışabilmeyi gerektiriyor.
3. Hizmetkar lider
Günümüzde artık kendi egolarının büyüklüğü ardında kaybolan CMO’ların masada yeri kalmadı. Bugünün dünyasında başarının anahtarı fikir çeşitliliğinde. CMO’ların ekip arkadaşlarının potansiyelini küçümsemeyerek bunu ortaya çıkarabilmek için çalışması gerekiyor. Fikirlerin dinlenmesi ve insanların teşvik edilmesi bugünün en önemli gerekliliklerinden biri.
4. Etki ve hız takıntılı
Da Vinci planlama konusunda hevesli biriydi. Fikirlerinin gerçek hayatta ne kadar karşılık bulacağını görmek için durmadan deneyler yapıyor, bu fikirleri hayata geçirmeye çalışıyordu. Bugün onun çalışma biçimine “Çevik” ve hatta “Tasarım Odaklı Düşünme” diyoruz.
5. Cesur ve ilham veren hikaye anlatıcısı
Da Vinci aynı zamanda ünlü bir hikaye anlatıcısıydı. Denemeleri, eskizleri ve resimleri aracılığıyla, kalbe hitap eden ve zamanının neredeyse her normuna meydan okuyan yeni fikirler ve kavramlar geliştirdi. Da Vinci Growth CMO’larının da hikaye anlatımında iyi olmaları gerekir. Hem akla hem de kalbe hitap ederek amacı, vizyonu ve stratejiyi canlandırabilen bir CMO, paydaşlarını cesur planlar konusunda güçlü kararlar almaya ikna edebilir.
İşletmeler odağını değiştiriyor
IRG, bir pazarlama organizasyonu olarak büyümek için gerekenleri belirlemek amacıyla çıktığı bu yolda bugüne kadarki en kapsamlı büyüme çalışmalarından birini yapmış oldu. Çalışma; 750’den fazla liderle görüşme, 5.000 kişiyle gerçekleştirilen anket, 3.000 yayının incelenmesi ve 2,5 milyon LinkedIn kullanıcısının analizini içeriyor. Çalışmayla birlikte oluşturulan çerçevede IRG, yüksek performans gösteren şirketlerin ve hevesli liderlerin ortak noktalarını belirledi. Buna göre, özetle tüm paydaşlara faydayı merkeze alarak gerçekleştirilen büyümenin beraberinde en güçlü performansı getirdiği görülüyor. IRG Growth çalışması, işletmelerin gerçekten de odaklarını değiştirdiğini ortaya koyuyor. Ankete katılanların yüzde 76’sı işletmelerinin daha insancıl bir büyüme stratejisine yöneldiğini gösteriyor. Ve cesaret verici bir şekilde, IRG100 program katılımcılarının yüzde 86’sı iş stratejisi üzerindeki etkilerinin arttığını bildiriyor.
Kurallar yeniden tanımlanıyor
- Son iki yıl tüketici tutumlarında, online satın alma davranışlarında ve paydaş beklentilerinde büyük değişikliklere yol açarak birçok yeni iş sorununu gündeme getirdi. Sürdürülebilir iş modelleri için gerçek büyüme nereden ve hangi yollardan gelecek sorusu bugün hepimizin en fazla üzerine düşündüğü konu.
- WPP ile uzun yıllardır stratejik bir iş birliği içinde olan IRG’nin son çalışması “The Da Vinci Growth CMO” tam da bu noktada iş ortaklarımıza, birlikte çalıştığımız iş liderlerine gerçek büyümenin yaratılabilmesi için mevcut stratejimizi, organizasyon yapımızı ve liderliğe bakış açımızı nasıl yeniden tanımlamamız gerektiğini aktarıyor.
- IRG’nin amacı; CMO ve diğer büyüme liderlerini, meslektaşlarına, uzmanlara ve düşünce liderliğine bağlayarak daha insancıl büyüme sağlamalarına yardımcı olmak. Geçen yıl boyunca IRG, ticarette kazanmak için neler yapılması gerektiğini belirlemek için dünya çapında birçok uzmanla iş birliği yaptı. Yeni Normal liderlik fırsatları ve zorlukları için IRG, kazanan CMO’ların 10 deneyimini ve 5 tutumunu belirlemek için dünyanın en büyük kıdemli pazarlama liderliği işe alım uzmanı Spencer Stuart ile birlikte çalıştı.
- Çalışmanın özünde, benim de her zaman değer verdiğim, birlikte paylaşarak öğrenmek yatıyor. Sağlıklı büyümeyle ilgili stratejilerin kuralları değişiyor ve insanı merkeze alan gerçekliklerle yeniden tanımlanıyor. Birçok yeni ve başarılı bulduğumuz iş modeli de bu kuralların yeniden tanımlanması anlamında güçlü kanıtlar sunuyor.
Şimdi değilse ne zaman?
- Pandemi pazarlamanın dünyanın ihtiyaçlarına yanıt vermesini gerektirdiği bir durum yarattı. Tarihin bu dinamik ve dramatik anında dünyayı deşifre etme becerisi çok önemli hale geldi. İnsan içgörülerinin ve pazar gelişmelerinin altında yatan ortak bir iş anlayışı oluşturmak ve kilit paydaşların ihtiyaç ve isteklerini tahmin etmek kazanan bir büyüme stratejisinin temelini oluşturuyor.
- Tüm paydaşların ihtiyaçlarına yönelik kapsamlı bir anlayış oluşturmak oldukça zor. Ancak pazarlamacılar için işin ilginç kısmı da burada: CMO’ların CEO’larına ve diğer üst düzey iş arkadaşlarına daha insancıl bir büyüme stratejisi oluşturmada yardımcı olabileceği yer burası. Bu geçiş, etkiyi artırmak için eşsiz bir fırsat yaratıyor. Günümüzün varoluşsal sürdürülebilirliği ve sosyal sorunları, pazarlamacıların şirketlerinin başarılı olmasına ve doğru olanı yapmasına yardımcı olmak için adım atmaları ve sorumluluk almaları için acil bir harekete geçme çağrısını temsil ediyor. Çünkü şimdi değilse ne zaman?
- IRG Büyüme Çalışması işletmelerin gerçekten de odaklarını değiştirdiğini tespit ediyor. 2020/2021 anketine katılanların yüzde 76’sı işletmelerinin daha insancıl bir büyüme stratejisini benimsediğini kabul ediyor. Ve cesaret verici bir şekilde IRG100 program katılımcılarının yüzde 65’i iş stratejisi üzerindeki etkilerinin arttığını bildiriyor. Mevcut kriz pazarlamacılara şirketlerinin büyümesine yardımcı olmak için adım atma ve sorumluluk alma fırsatı ve yükümlülüğü sağlıyor.