İstenmeyen SMS’ler şimdi markaların kabusu
1 Mayıs 2015 tarihi itibariyle internet ve cep telefonu üzerinden ticari mesajlar kullanıcıların onayına bırakılıyor. Hazırlanan Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun yarın yürürlüğe giriyor. Markalar ise kullanıcılardan ve müşterileriden onay alma peşinde.
SMS veya e-posta yoluyla gönderilen ticari mesajları yasaklayan Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi kanunu kapsamında 1 Mayıs sonrası izinsiz tüm gönderimler cezalandırılacak.
Markalar, bu kanun yürürlüğe girmeden önce müşterilerine izin isteme mesajları göndererek reklamlara devam etme amacında. Bunun için de çeşitli promosyonlar ve indirimler yapılıyor. İnşaat şirketlerinden giyim devlerine birçok marka, 1 Mayıs sonrası da reklam amaçlı mesaj gönderebilmek amacıyla telefon ve e-posta kullanıcılarını kendilerine izin vermeye ikna etmeye çalışıyor.
Kullanıcılardan onay almak amacıyla yapılan pazarlama kampanyalarının önde gelen şirketleri genelde inşaat firmaları olurken kebapçılar ve diğer fast food gıda zincirleri de aynı pazarlama yöntemini izlemeye çalışıyor. Bir inşaat firmasının kendilerine izin verilmesi halinde iki kişilik sinema bileti hediye edeceğini vaad etmesi ise en dikkat çeken promosyonlardan oldu. Bir başka inşaat şirketi de SMS ya da e-posta izni verilmesi halinde 2015 yılı boyunca projelerinde ekstra yüzde 1 indirim sağlayacağını belirtiyor.
Bankalar da SMS ve E-posta onayı için fırsat yaratmaya çalışırken çekilişle iPhone 6 ya da benzeri akıllı telefonları müşterilerine hediye edeceklerini duyuruyor. Microsoft’un oyun konsolu Xbox One ve Sony Playstation 4 de çekilişle hediye edilecek ürünler arasında yer alıyor.
Pizzacıların promosyon yöntemi ise hediye tatlı göndermek olurken kebapçılar da promosyon lahmacun servis ediyor. Fast food gıda sektöründe çeşitli gıda promosyonları olurken turizmciler de kullanıcıların izin vermesi halinde bu yaz yapacakları tatilde kendilerine SPA masajı hediye edeceğini söylüyor.
Markalar, 1 Mayıs itibariyle yürürlüğe girecek ve ağır cezaları bulunan izinsiz SMS ve E-posta gönderimlerini, promosyonlar ve indirimlerle aşmaya çalışırken yarından sonra ne gibi yolların izlenmesi zorunlu hale geliyor sorusuna da birkaç maddede cevap verilebilir.
1 Mayıs sonrası ne değişiyor?
– Reklam amaçlı SMS ve E-posta mesajlarıyla birlikte telefon aramaları, çağrı merkezi iletişimleri, fakslar ve otomatik aramalar da sadece tüketici onayı sonrası gönderilebilecek.
– Markaların reklam amaçlı mesajlarına onay veren müşteriler, sonrasında bu izinlerden vazgeçebilecek.
– Ret cevabının müşterilere herhangi bir ücretlendirmesi olmayacak.
– Müşterinin ya da tüketicinin ret cevabı sonrası, markalar 3 iş günü içerisinde reklam mesajlarını durdurmak zorunda kalacak.
– Tüketici onayı olmadan gönderilen reklam mesajları, 6 gün içerisinde Gümrük Bakanlığı’na şikayet edilebilecek.
– İhlali tespit edilen durumlarda 15 bin TL para cezası kesilecek.
– İzinsiz birden fazla mesaj gönderen şirketlere 50 bin TL para cezası kesilecek.
– Reklam mesajlarında şirketin adı ve iletişim bilgisi bulundurulmak zorunluluğu getiriliyor.
– Kullanım, bakım, bilgi, borç hatırlatma, tahsilat ve teslimat mesajları reklam mesajları kapsamında yer almadığından izin alınmayacak.
– Tüketicilerin e-posta adresleri diğer şirketlerle paylaşılamayacak.