Yılın pazarlama stratejileri…
Ekonomik ve toplumsal meselelerin yanında global pandemi vakalarının da gündemden düşmediği 2021 yılında ses getirmek markalar için hiç kolay değildi. Fakat kimi gündeme dahil olmanın özgün bir yolunu buldu kimi ise kendi gündemini yaratmanın… Peki, sektörde ezber bozan pazarlama stratejilerine imza atan markalar hangileri oldu? Bu pazarlama stratejilerinde öne çıkan içgörüler neydi? Türkiye’nin önde gelen marka danışmanları Marketing Türkiye için stratejileriyle ezber bozan markaları belirledi. İşte o markalar ve iz bırakan stratejileri…
Oldukça kaotik bir yılı geride bıraktık. Doğal olarak tüketici diğer her konuda olduğu gibi geniş bir perspektifte sorguladı markaları. Böyle bir ortamda; cesur olan, harekete geçiren, çabuk uyumlanan, yeni içgörüler kazandıran ve gezegen için daha iyisini vadeden markaların hanesine artı puanlar yazıldı. Türkiye’nin önde gelen marka danışmanlarının görüşleri doğrultusunda şekillenen “2021’in En Başarılı Pazarlama Stratejileri” listesinde de fark yaratan ve ezber bozan işlerin öne çıktığını görüyoruz.
Pazarlama Uzmanları:
“2021’in En Başarılı Pazarlama Stratejileri” listesinde yer alan proje ver markaları Türkiye’nin önde gelen marka danışmanları seçti. İşte o isimler:
- Güven Borça, Markam Pazarlama Yönetimi ve Marka İletişimi Danışmanlığı Kurucusu
- Taner İçten, Commaid Executive Consulting Managing Partner
- Dilek Özman, Marka Danışmanı ve Eğitmen
- Yunus Baran, Yubai Marka Danışmanlığı Kurucusu
- Berk Kuşaksız, Digital Advice Lab Kurucusu
Cif
“Cif’in İstanbul boğazına yerleştirdiği çöp kapanlardan elde ettiği atıkları dönüştürmesi ve geri dönüşümlü şişeleri kullanması son derece duyarlı ve sorumluluk dolu bir operasyondu. Bu çevreci girişimin kente katkısı oldukça değerli bir stratejiye dayanıyor. Marka bu yaklaşımıyla yılın fark yaratanları arasında yer aldı.”
Döngüsel ekonomi açısından harika bir örneğe imza attık
Natali Kasap, Cif Pazarlama Müdürü
- Temizken Güzel, bizim için tam anlamıyla bir mutluluk projesi. Cif Türkiye’de insanların gönlünde ve zihninde yeri çok farklı, temizlikle neredeyse eş anlamlı bir marka. Ürünlerimizle evlere getirdiğimiz temizliği, marka amacımız doğrultusunda şehirlere taşımak istedik. Şehirlerimiz ve denizlerimiz de tıpkı evlerimiz gibi, “temizken güzel” dedik. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), Kızılay Avrasya (Beykoz) Şubesi ile iş birliği yaparak da bu amacı gerçekleştirdik.
- Ortak mahallemiz sayılan Boğaz’daki kirlilikle mücadeleye katkı sağlamak için Kadıköy, Eminönü, Karaköy, Ortaköy ve Aşiyan sahillerinde Cif Çöpkapar’larımızı devreye aldık. Deniz yüzeyinden bir yılda toplanan 25 ton atık arasından plastikleri ayrıştırarak yeni Cif Krem şişelerinin üretiminde kullanmaya başladık ve böylece döngüsel ekonomi açısından harika bir örneğe imza attık. Sosyal altyapıyı desteklemek için Eminönü ve Karaköy Yaya Alt Geçitleri ile Zincirlikuyu Metrobüs Durağı’nda yenileme ve temizlik çalışmaları yaptık; Kadıköy’e Türkiye’nin ilk sosyal mesafe kurallarına uygun parkını inşa ettik.
- İlk gününden itibaren çok güzel yorumlar aldık ve güzel sonuçlar elde ettik. Bunların yanı sıra kazandığımız ödüller, ilham verdiğimiz kurum ve kişilerden aldığımız güçle bu mutluluk serüvenini büyütmeyi sürdüreceğiz.
Elidor
“Cesaretlendiren, harekete geçiren, herkesin ilgisini çeken ve filmden çıkıp hayatın içine inen bir kampanya oldu “Dedim Olabilir”. Hakkında köşe yazıları yazıldı, siyasete bile sıçradı. Son dönemde kendisinden bu kadar çok konuşturmayı başaran ve bunu olumlu yapabilen bir marka olduğu için Elidor’u ve ajansını tebrik etmek gerekiyor.”
Önyargıları yıktık ve büyük bir etki yarattık
Kerem Dıramca, Unilever Saç Bakım Kategorisi Pazarlama Müdürü
- Elidor olarak marka amacımız doğrultusunda bu yılın başlarında Kendi Yolumuzda projesini hayata geçirdik. Genç kadınları hayallerine giden yolda desteklemek için Toplum Gönüllüleri Vakfı (TOG) ve Udemy ile iş birliği yaptık. 200’den fazla genç kadına üniversite eğitimleri boyunca devam edecek burs desteği, becerilerini güçlendirecek eğitimlere erişim imkânı sunduk. Gülse Birsel, Meriç Aral, Mizgin Ay gibi rol modeller aracılığıyla ilham ve cesaret verecek rol model hikayeleriyle buluşturduk. Rol modellerimiz arasına en son katılan isim de harika bir sezon geçiren milli voleybolcu Ebrar Karakurt oldu. Dedim Olabilir kampanyası da böylece Kendi Yolumuzda projemizin son halkası…
- Kendine has tarzıyla Ebrar Karakurt’lu Dedim Olabilir reklam filmimizle “Şampuan reklamında kısa saçlı kız olur mu?” diyerek ön yargıları yıktık ve büyük bir etki yarattık. İnsanlar sosyal medyada kendi “dedim olabilir” hikâyelerini paylaştılar.
- Yapılan paylaşımlardan biri de Dr. Elanur Yılmaz’a aitti. Küçükken çizdiği resimdeki kızın saçını pembeye boyadığı için “Pembe saçlı kız olur mu?” yorumu almış ve resmini yarım bırakmıştı. Kadıköy Meydanı’nda Elanur’un küçükken yarım kalan hayalinden ilham alan dev bir mural çalışması yaptık. Sonrasında muralimizin NFT versiyonu açık artırmaya çıkarıldı ve NFT’nin geliri TOG’un Gençlik Bursları Fonu’na aktarıldı. Projemiz sayesinde hızlı tüketim ürünleri sektöründe markalı bir NFT eseri üreten ilk marka olduk.
Enpara
“Enpara’nın o kadar net bir değer önerisi var ki, bunu iletişimin neresine koyarlarsa koysunlar çalışıyor. Ürün kendinden bu kadar emin olunca iletişime de net yansıyor.”
Alışılmışın dışında iletişimimizle fark yaratıyoruz
Ayşegül Sinar Liaze, Enpara.com Marka Yönetimi ve İş Birlikleri Bölüm Müdürü
- Türkiye’nin ilk dijital bankası Enpara.com olarak dokuz yıldır yaptığımız iletişim çalışmalarıyla ön plana çıkmayı ve hedef kitlemizin ilgisini çekmeyi başarabilmiş bir markayız. Reklam kampanyalarımızda faydaya odaklanarak, tüketiciye doğrudan, net bir şekilde markamızın ana vaadini iletiyoruz. Klasik bankacılıkta can sıkan konulardan biri olan bankacılık masraflarının Enpara.com’da olmamasını, masrafsız bir banka oluşumuzu farklı hikayelerle kitlelere aktarıyoruz.
- Zaman zaman reklamlarımızda diğer bankalarla olan tatlı rekabeti de iyi bir konumlandırma ile anlatmaya çalışıyoruz. “Enpara.com olarak tüm bankalara teşekkür ederiz” iletişimimiz tam olarak bu bakış açısıyla hazırlanmış bir reklam filmiydi. Türk bankacılık sektöründe uzun zamandır heyecanla beklenen “Görüntülü görüşme ile müşteri olma” sürecini diğer bankaların reklamlarına taşıyacağını biliyorduk.
- Elbette bu sistem Enpara.com’da da olacaktı ancak bizim burada ayrıştığımız nokta masrafsız bir banka oluşumuzdu. O nedenle bu reklam filmimizde diğer bankalar gibi artık görüntülü görüşmeyle müşteri olunabileceğini anlatmak yerine bunu reklam filmine taşıyan bankalara bizim adımıza anlattıkları için teşekkür ederek “Bizde de görüntülü görüşme var ama bankacılık masrafları yok” demeyi tercih ettik. İletişimlerimizin hem izleyici hem reklam dünyasından beğeni kazanması bunun yanı sıra iş sonuçları olarak da başarılı olması bizleri çok memnun ediyor.
Finish
“Finish 2019 yılından beri su tüketim alışkanlıkları ve su tasarrufu konusunda insanları harekete geçirerek geleceğin suyuna sahip çıkmak için projeler yürütüyor. Böylelikle pozitif sosyal etki yaratarak belki de en iyi marka hikayesini yazıyor. Kıvanç Tatlıtuğ gibi etkili ünlülere de iletişim kampanyalarında yer vererek farklı reklam filmleriyle bu misyonunu yıl boyunca vurgulamaya devam ediyor.”
Okyanusta bir damlayız ancak okyanus damlalardan oluşur
- Ülkemizde son 30 yılda 10 büyük gölümüzü kaybettik. Sayısal verilere göre, son yıllarda kuruyan göllerimiz ve ülke genelinde yaşadığımız kuraklık nedeniyle ciddi bir su krizinin eşiğindeyiz. Böyle devam edersek, Türkiye’nin suyu yakın gelecekte tükenebilir diyerek yola çıktık ve “Bugün tasarruf yapmaya başlamazsak, yarın tasarruf yapacağımız suyumuz olmayabilir” dedik. “Yarının Suyu” hareketimizle, herkesi alışkanlıklarını yeniden gözden geçirmeye davet ettik.
- Tüketicilerine doğrudan konuşan bir markayız. Bundan 3 yıl önce başladığımız evlerde su tasarrufu çağrımıza karşılık çok net sonuçlar aldık. “Yarının Suyu” hareketimizle evlerdeki su tasarrufu faturalara yansıdı ve toplamda yüzde 20 oranında düştü. 6 milyon evde davranış değişikliği oldu ve böylece her yıl 24 milyon ton, yani bir göl dolusu suyu kurtarabiliyoruz.
- Türkiye’nin suyunu korumak için biz de yeni ürünümüzle tüketici hassasiyetlerine yanıt vermek istedik ve “artık sudan geçirmek için bahanemiz yok, en hassas bulaşıkları bile makinede yıkayıp her seferinde 57 litre su tasarruf mümkün” dedik. 2021 yılında “Yarının Suyu” projesinde Kıvanç Tatlıtuğ, “su elçisi” oldu. Kurumakta olan göllerimize dikkat çektiğimiz Tatlıtuğ’un yer aldığı kampanya ile herkesi yeniden “Yarının Suyu” hareketine katılmaya davet ettik.
Mastercard
“MasterCard’ın “Umudu Hesaplamak” kampanyası oldukça sıra dışıydı. Marka umudun global pandemi koşullarında bile var olduğunu, futbolda efsane geri dönüşlerden yola çıkarak bu umutların gerçekleşme olasılıklarını bilimsel ve yapay zekâdan faydalanan özel bir algoritmayla hesapladı ve bunu bir kampanyaya dönüştürdü.”
Kelimelerin gücüyle yetinmedik
Ceren Türkben Kaya, Mastercard Hızlı Gelişen Pazarlar Pazarlama ve İletişim Başkan Yardımcısı
- UEFA Şampiyonlar Ligi sponsorluğunda 27. yılımızı kutlarken umudunu koruyanların imkansız görünen şeyleri başarabileceğini göstermek istedik. Mesajımızı vermek için kelimelerin gücüyle yetinmedik. Stats Perform (OPTA) ile birlikte Şampiyonlar Ligi tarihindeki efsane geri dönüşlerin gerçekleşme olasılıklarını, LWP modelini kullanarak bilimsel yöntemlerle hesapladık.
- Nejat İşler tarafından seslendirilen Mastercard UEFA Şampiyonlar Ligi reklam filmimiz, 4129Grey ile birlikte Türkiye ofisimiz tarafından hayata geçirildi. Dijital mecralarda yayımlanan film; o kadar beğenildi ki İngilizce, Fransızca, İspanyolca ve Almanca olarak Avrupa’da dijital mecralarda yayımlandı.
- #PahaBiçilemezBirŞeyBaşlat ve #FutbolPahaBiçilemezŞeylerBaşlatır hashtagleriyle kampanya çalışmaları devam etti. Efsane hakemlerden biri olan Pierluigi Collina #PahaBiçilemezSorular’ı yanıtladı. Clarence Seedorf ile de UEFA Şampiyonlar Ligi maç öncesi bir deneyim sunduk. Spotify’da ise kampanya özelinde “imkansız geri dönüşler” temalı spotlarımız yer aldı.
- Marka Elçisi José Mourinho’nun desteğiyle “Futbol Taraftarlık Araştırması”nı gerçekleştirdik. 12.000 futbol taraftarının katılımıyla gerçekleşen ankete katılan taraftarlar; Covid-19 sonrasında neyi sabırsızlıkla beklediklerini ve futbol taraftarı olmanın kişisel etkileri üzerine konuştular. “Umudu Hesaplamak” kampanyamızla tüm mecralarda toplam; 30.000.000’dan fazla erişim ve 50.000’den fazla etkileşim yakaladık.
Migros
“Son dönemde geleneksel perakende zorlanıyor ama Migros inovatif fikirleri, yeni konseptleri ve dijital alandaki açılımlarıyla fark yaratmayı başarıyor. Marka özellikle 2021’de gerçekleştirdiği çalışmalarla adından sıkça söz ettirdi.”
2021’de birçok yeniliği devreye aldık
Ekmel Nuri Baydur, Migros Ticaret A.Ş. Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi
- Pazarlama Çemberi olarak tanımladığımız, Migros’un temel yapıtaşları olan fiyat kalite dengesi, farklılaşma, yenilikçilik ve güvenilirlik başlıklarında düzenli olarak çok kapsamlı analizler yapıyoruz. Pazarlama stratejimizi üç ayağa oturttuk; Migros’tan alışveriş yapan ailelerin bütçesini, sağlığını ve sosyal yaşamlarını desteklemek; hayatlarına hız, kolaylık ve değer katmak; kalite standartlarımızdan taviz vermeden müşterilerimizin aile bütçelerine katkı sağlamak. Ekosistemimizdeki 50 bini aşkın çalışanımız, 20 bin çiftçi ve üreticimiz, 3 bin tedarikçimiz, 2.500’den fazla mağazamız ve online kanallarımızla “yaşamın her alanında değer odaklı hizmet” anlayışıyla çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
- Kurulduğumuz günden bu yana şirket olarak çevresel, sosyal ve ekonomik boyutlarıyla sürdürülebilirlik kavramını her zaman gündemimizde tuttuk. Sürdürülebilir tarımın yanında karbon salınımı, su ve gıda imha oranlarının azaltılması bu alanda ana başlıklarımız oldu.
- Ayrıca değişen tüketici ihtiyaçları ve taleplerine yönelik olarak, ödemeden veri analizine, yapay zekadan, perakende finans sistemlerine kadar pek çok alanda tasarladığımız çözümleri, hızlıca gündemimize alıyoruz. Bu kapsamda 2021’de birçok yeniliği devreye aldık. Mimeda, Migros Up, SuperApp, Mkolay Kantin, Blockchain, TARO ve Money Pay gibi birçok inovatif çözümü sunarken, özellikle Migros Sanal Market, Migros Hemen, Macroonline ve Taze Direkt kanallarımızın yer aldığı online kanallarda oldukça başarılı bir yılı geride bıraktık.
Netflix
“Özellikle son dönemde prodüksiyonunu yaptığı ve var olduğu diğer ülkelerde de yayına aldığı Türk dizileriyle ülke imajına katkıda bulunuyor Netflix. “Şimdi Onlar Alt Yazılı İzlesin” kampanyasıyla etkili bir iletişim kampanyası yürüten Netflix, aynı zamanda sosyal medyayı en iyi kullanan markalar arasında da ön sıralarda yer alıyor.”
Anlatacak çok hikayemiz var
Yasemin Dormen, Netflix Türkiye Pazarlama Direktörü
- Netflix ile dünyanın herhangi bir yerinden çıkan bir hikâye, 190’dan fazla ülkede aynı anda yayınlanarak global sahnede yer alıp global bir seyirci kitlesiyle buluşuyor.
- Hikâyelerin mesafeleri kısaltma ve kültürleri yakınlaştırmak gibi bir özelliği var. Bunu Türkiye’den çıkan özgün hikayeler için yapıyor olmak ise bizim için ayrı bir gurur.
- Bu gururumuzu kutlamak adına, üyelerimizden aldığımız ilham ile “Şimdi Onlar Alt Yazılı İzlesin” kampanyasını kurguladık.
- Her yaptığımız işte olduğu gibi bu kampanyada da odak noktamızda üyelerimizin olması, kampanyamızın başarılı olmasının en önemli sebebi. Her zaman söylediğimiz gibi anlatacak çok hikayemiz var, dinleyecekler ise dünya kadar.
Trendyol
“Trendyol son dönem hayata geçirdiği çalışmalarıyla iç piyasada büyük yol aldı. Açıkçası onların yaptığı çok ezber bozan işler değil; olacakları öngörüp doğru zamanda doğru yerde bulunmak… Ama bu sayede değerli ve çok güçlü bir marka oldular.”
Müşterilerimize farklı kanallardan ulaşıyoruz
Erdem İnan, Trendyol CMO’su
- Trendyol’da biz her zaman “müşterimiz için varız” diyoruz ve müşterimize kusursuz bir e-ticaret deneyimi sunmak için çalışıyoruz. Tüm dünyada e-ticaret sektöründe müşterinin güvenini ve bağlılığını gösteren en önemli kriterlerden biri o müşterinin bir yılda verdiği sipariş sayısıdır. Avrupa ve dünyanın önde gelen e-ticaret şirketlerinde bu rakam iki ile beş arasında değişirken, Trendyol’da müşterilerimiz bir yılda 19 – 20 sipariş veriyor. Müşterilerimizin bize duyduğu bu güvenin arkasında pazarlama stratejimizin temelinde de yer alan müşteri odaklılık bulunuyor.
- Bir teknoloji şirketi olarak dijital mecraların müşterilerimizin isteklerini ve ihtiyaçlarını doğru okuyabilmemiz için sağladığı datayı çok önemsiyoruz. Bu datayı içgörüyle anlamlandırarak müşterilerimize kişiselleştirilmiş öneriler sunabiliyor, onlara keyifli bir alışveriş deneyimi yaşatabiliyoruz. Bunu da dijital pazarlamadan, konvansiyel pazarlama araçlarına çok farklı ve çeşitlendirilmiş kanallar üzerinden yapıyoruz. Örneğin, influencer marketing alanındaki potansiyeli ve fırsatları çok erkenden fark ederek, ölçülebilir ve kapsayıcı bir sistem kurduk. Performans bazlı Affiliate programımız ile şu an EMEA Bölgesi’nin en geniş influencer ağına sahibiz. Sistemin sürdürülebilirliğini sağlamak için de bu yıl içerisinde Trendyol Influencer Akademi’yi hayata geçirdik.
- Hedefimiz ülkemize, ekosistemimize en büyük pozitif etkiyi yaratan şirket olmak. Müşterilerimizin ihtiyaçlarını karşılarken, KOBİ’lerin ve esnafların dijital ekonomiye katılmasına katkıda bulunmaya devam edeceğiz.
Ülker
“Eskiye göre çok daha inovatif, ezber bozan ve fark yaratan işler yapıyor Ülker. Yeni ürünleri oldukça yenilikçi, iletişim dili ve mesajları da etkili.”
Keşif arayışı arttı
Aslı Özen Turhan, Ülker CMO’su
- Pandemiyle birlikte keşif arayışının arttığını gördük. Trend ve içgörüleri yakından takip ederek son iki yılda pazara öncülük eden çok sayıda lansman yaptık. Ürün geliştirmeden, iletişimde kullandığımız kreatif materyallere; saha uygulamalarından medya planlarına kadar tüm süreçlerimizde tüketici içgörüsünün rehberlik ettiği bir yaklaşım belirledik.
- Markalarımızın tüketicilerimizle, özellikle de gençlerle olan gönül bağını güncel ve etkin tutmak için marka iletişimlerimizi artırdık. Bu yıl yine dijital mecraya özel, çok sayıda kampanya hayata geçirdik. “Nasıl Üretilir?” video serimizle, fabrikalarımızın kapılarını açtık. Videoları barkod aracılığıyla ambalajlarımızın üzerine taşıdık.
- Ramazan, okula dönüş dönemi, Euro2020’ye katılan ve sponsoru olduğumuz A Milli Takımımız için ATL ve BTL’de iletişimler ve etkinlikler gerçekleştirdik. Ramazan dönemi için “İftar sofranız hazır, peki ya iftar sonranız?”, Euro2020 dönemi için “Maç Varsa Ülker Var” ve okula dönüş dönemi için “Birlikte Mutluyuz” temalarını hayata geçirdik.
- Altı bölümlük Ülker Güzel Ülkem Doğa Bize video serisinde hem Ülker’in sürdürülebilirlik çalışmalarını hem de kaynak israfını önlemek için neler yapılabileceğini paylaştık.
- Attığımız adımlar saygın ödül organizasyonlarında da karşılık buldu. Stevie Uluslararası İş Ödüllerinden üç ödülle döndük. Effie Türkiye 2021’de Beyaz Gofret lansman kampanyamızla Bronz Effie kazandık. Lovemarks 2021’de Türkiye’nin en sevilen atıştırmalık markası seçildik. Yine son olarak Nielsen tarafından 10 yıldır, yılın en inovatif ürünlerinin seçildiği, “NielsenIQ BASES – Çığır Açan İnovasyonlar Türkiye Raporu”nda bu sene Dido Trio ve Altınbaşak Light Çörekotlu & Kinoalı ürünlerimizle yer aldık.
Yumoş
“Yumuşatıcı pazarında önemli bir yere sahip olan Yumoş, deterjan pazarına giriş yaptı. Lansmanını da “ayıcık”ı aktif kullanarak ses getiren iletişim kampanyalarıyla gerçekleştirdi. Rumeli Caddesi’ndeki ayıcıklar, Yumoş Survivor ve “Yumoş Deterjan Çok İyi Çıktı!” projeleri oldukça dikkat çekti. Yumoş 2021’de kelimenin tam anlamıyla kendini baştan yarattı.”
Yumoş ayıcığı bir moda ikonuna dönüştü
Duygu Dal, Unilever Türkiye Çamaşır Bakım Pazarlama Direktörü
- Ajansımız Wunderman Thompson Türkiye ile aklımızda olanları paylaştık, birlikte güzel bir yol arkadaşlığı yaptık ve “Yumoş Deterjan Çok İyi Çıktı!” doğdu.
- Reklam filmiyle başladığımız kampanyamıza, pandeminin yarattığı olumsuz ve karamsar ortamda insanları mutlu edecek çalışmalar da ekledik. Mart 2021’de “Yumoş Deterjan Çok İyi Çıktı!” mesajımızı Nişantaşı sokaklarına taşıdık. Rumeli Caddesi’ndeki Tinçel Apartmanı’na rengarenk 89 Yumoş ayısını yerleştirdiğimiz bir enstalasyon çalışması gerçekleştirdik. Ayılarımızın Nişantaşı’nda başlayan yolculuğu, Yumoş Island oyunumuzla Dominik’e taşındı. İzleyicilerin akıllı TV kumandalarından oynayabildiği oyunla, Yumoş ayıları Survivor parkurunda yarıştı. İlerleyen süreçte, nerede olduğu merak edilen Yumoş ayılarımız için sosyal medya üzerinden “Kayıp Aranıyor” paylaşımları yaptık. Enstalasyonda kullandığımız ayıları Kamu Kurum Yuvaları ve Evleri’ne bağışlayarak, kayıp ayılarımızın yeni yerini tüm Türkiye ile paylaştık. Böylece ilgi ve şefkate ihtiyaç duyan çocuklarımızı Yumoş ayılarıyla gülümsettik.
- Tüketicilerimiz de bu değişimi çok sevdi. Yumoş Deterjan gerçekten çok iyi çıktı! Sosyal medyada milyonlarca paylaşım yapıldı, çok fazla olumlu yorum aldık. Bu durum pazar payımıza da yansıdı. Bu güzel sonuçlardan ilham alarak, çalışmalarımızı sürdüreceğiz.