2022’yi etkisi altına alacak dijital trendler
Bir yanda “Yaşanan dijital dönüşümün neresindeyiz?” sorusu diğer yanda ise Covid-19 ile birlikte göz kırpan trendlerin ne kadarının kalıcı olduğu sorusu varken pazarlamacıların önünü görmesi iyice zorlaştı. Böyle bir dönemde gerçekleştirilen tüketici araştırmaları ve veriler etraftaki sisi dağıtsa da artık tüm sektör biliyor ki esas önemli olan verileri doğru insight’lara dönüştürebilmek. Buradan hareketle Adjust Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Türkiye Satış Müdürü Ozan Can Şişman, 2022’de dünya çapında ses getirecek dijital trendleri 4 başlıkta özetliyor. Gelin, podcast’lerden streaming platformlarına ve hatta modern bankacılık uygulamalarına kadar yeni döneme damgasını vuracak trendlere daha yakından göz atalım…
1 – 2022’de Podcast’lerdeki mobil reklam harcamalarında büyük bir değişim göreceğiz
- Podcast’ler, son yirmi yılın büyük bir bölümünde hayatımızda olmasına rağmen özellikle son iki yılda bir “ses rönesansı” yaşayarak ana akımın bir parçası haline geldi. Bu trendin devam edeceğini öngörüyoruz. Bu büyüme ve dönüşümler, eMarketer’ın 2022’de ABD podcast reklam harcamasının 1,74 milyar dolara yükselmesini öngörmesiyle özellikle ABD ve Güneydoğu Asya’da monetizasyon ve reklamcılık için büyük fırsatlar yaratacak.
- Podcast’lerin popülaritesi arttıkça reklamcılığın yanı sıra influencer pazarlaması da bu büyümeden payını alacak. Özellikle Z kuşağı demografisindeki tüketicilerin yüzde 70’inin, en sevdikleri podcast’in sunucusu tarafından önerilen ürünleri satın alma olasılığı oldukça yüksek. Önümüzdeki birkaç yıl boyunca, podcast’lerin ve özellikle de sunucularının genç dinleyicileri hedeflemede önemli bir rol oynayacağını tahmin ediyoruz.
2 – CTV/OTT alanındaki abonelik yorgunluğu, daha fazla ücretsiz kanalın ortaya çıkmasına fırsat verecek ve daha fazla reklam çekecek
- CTV ve OTT streaming alanında 2021 ve 2022 arasındaki farkları, reklamlarla desteklenen daha fazla ücretsiz kanal göreceğimiz ve böylece daha önce var olmayan çok daha fazla reklam envanterinin ortaya çıkmasının oluşturacağını düşünüyoruz. İnsanların kaç tane streaming servisine abone olacağı konusunda bir sınır söz konusu. Yakın tarihli bir Hub Research anketi, katılımcıların yüzde 41’inin her içeriği reklamlarla ücretsiz olarak izlemeyi tercih ettiğini gösteriyor. Önümüzdeki yıl bu monetizasyon modelinde artış gerçekleşmesini bekliyoruz.
- Bu ek envanter, reklamverenlere yalnızca CTV alanında reklam vermeleri için daha fazla fırsat sağlamakla kalmayacak, aynı zamanda reklamcılıkla olan ilişkilerini de derinden etkileyecek. CTV’deki ‘C’, TV reklamcılığının markalaşmadan daha çok, önemli bir performans pazarlama kanalı haline getirmenin kapısını açıyor. Reklamverenlerin şu anda erişiminin olduğu analitikler (örneğin Roku ile Oneview), çok daha farklı bir içgörü ve veri seviyesine sahip olmalarına, kampanyalarını marka bilinirliğinden marka deneyimine ve giderek daha fazla direkt etkileşimlere dönüştürmelerinin yolunu açacak.
3 – E-ticaret, dijitalden mobile doğru büyük bir değişim içine girecek
- E-ticaretin eskiden büyük ölçüde dijital olduğu bu alanda pandemi kaynaklı tüketici davranışlarındaki değişimin yarattığı baskı, fiziksel mağazalara sahip markaların mobil uygulamalarına daha çok yatırım yapmasına yol açtı. Sephora gibi markalar bunun en iyi örneklerinden biri. Sephora, şirket içi bütçelerini ve planlamalarını yeniden yapılandırarak yatırımlarını fiziksel mağazalardan alıp mobil ekibine yönlendirdi. Uygulama pazarlamacıları ve geliştiricileri, rekabetin giderek arttığı bu alanda kolay ve sorunsuz cihazlar-arası deneyimler yaratırken aynı zamanda kullanıcıları teşvik ederek kullanıcı tutma oranlarını artırmaya odaklanmalılar.
4 – Bankacılık uygulamalarından yaşam tarzına veya “süper uygulamalara” geçiş
- APAC bölgesinden başlayarak ve şu anda ABD ve EMEA’nın yanı sıra Latin Amerika ve Afrika’da birçok bankacılık uygulaması (PayPal, ABD için dikkate değer bir örnektir) gün geçtikçe finansal yaşam tarzı uygulamalarını andırmaya başlıyor. Bu, bankaların kullanıcıların günlük faaliyetlerinde çok daha büyük bir rol oynaması için başka bir ilginç fırsat yaratmış durumda.
- Örneğin finansal planlamayı ele alalım. Artık birçok banka bunu uygulamalarının bir parçası haline getiriyor. Yani bankaların, yalnızca normal bankalar olmanın dışında, bir tüketicinin finansal planlamasının birçok farklı segmentinde var olmaları için büyük bir fırsat var. Tüm sistemler üzerinden para transferi yapmayı ve tüm sistemlerden bilgi almayı en kolay hale getiren bankalar, herkesin kullandığı modern bankalar haline gelecek.
- Türkiye’ye daha yakından baktığımızda, finansal hizmetler, perakende, lojistik ve daha birçok sektörün 2020’de, tüm dünyada olduğu gibi değişti ve dönüştü. Bu küresel değişim Türkiye’de de göze çarpıyor. Son zamanlarda, Türkiye’deki farklı endüstrilerin büyük oyuncuları, uygulamalarına diğer endüstrileri entegre etti ve Süper Uygulamalara geçiyor. Bugün günde yaklaşık 3 saatimizi akıllı telefonlarımızdaki uygulamalara ayırıyoruz. Cep telefonlarımızda mobil bankacılık, dijital cüzdanlar, e-ticaret, oyunlar ve toplu taşıma gibi çeşitli uygulamalar kullanıyoruz.
- Süper Uygulamalar, ödeme ve kimlik yönetimi dahil olmak üzere birçok işlemin tek bir uygulama üzerinden entegrasyonunu sağlıyor.
“Pazarlama ve reklam fikir önderleri oyun sektörünü yakından takip etmeli”
- Tüm bunların yanında oyun sektörü de kuşkusuz pazarlama ve reklam fikir önderlerinin yakından takip etmesi gereken bir alan. Financial Times kısa süre önce, Türkiye’nin teknolojide nasıl lider hale geldiğine dair derinlemesine bir inceleme yayınladı.
- Zynga’nın Türkiye’nin ilk unicorn şirketi olan mobil oyun geliştiricisi Peak Games’i, 1.8 milyar dolarlık satın alması ve bu satışın Türkiye’yi gerçekten nasıl bir yabancı yatırım öncüsü olarak haritaya koyduğunu tartıştılar.
- Bu alan gerçekten çok heyecan verici. 2020’de tüketici davranışındaki büyük değişimle birlikte, mobil oyunlardan daha çok kazanan olmadı. Adjust’ın kendi Mobil Uygulama Trendleri 2021 Raporu, oyun uygulamalarının 2020’de yeni zirvelere ulaştığını, özellikle hypercasual yüzde 43’lük bir yükleme artışıyla bu yıl tekrar yükselişe geçtiğini ortaya koyuyor. Ve Adjust’ın Mobil Uygulama Büyüme Raporu 2021, oyunların dünyanın en hızlı büyüyen sektörü olduğunu doğruluyor. Genel anlamda globalde zaten mobilin artan bir trendi var Türkiye de bu trendi takip ediyor.