Veriyi iyi değerlendiren kazanacak
Pandeminin etkileri ve sebep olduğu hızlı dijitalleşme 2021’de de hayatımızı derinden etkiledi. 2020 ve 2021 yıllarındaki pandemi etki ve sonuçlarından çok şey öğrendik. Artık pandemiye bağlı belirsizliklerimiz daha az ve daha iyi tahminleme yapabiliyoruz. 2022 farklı zorluklarla gelecek olsa da bu yıldan daha iyi yönetebileceğimize olan inancımızı koruyoruz.
Dijital dönüşümün sonucunu reklam yatırımlarında net olarak gördük. Türkiye’de Tahmini Medya Yatırımları 2021 ilk yarı yıl raporuna göre toplam medya sektörü içinde dijital reklam yatırımlarının payı yüzde 65,7 ile 7 milyar 906 milyon TL olarak gerçekleşti. Bu büyümenin yılın ikinci yarısında da devam edeceğini tahmin ediyoruz. 2020’de Avrupa’da dijital medya yatırımları bir önceki yıla göre yüzde 6,3 büyürken, yıllık büyümesi yüzde 1,8 olan ülkemiz dijital medya yatırımlarında yüzde 35 ile en çok büyüme kaydeden ülke oldu. Ancak GSYH’ya göre yatırım büyüklüğü karşılaştırmasında en gerilerde yer aldı. 2021 yılı Türkiye büyüme tahmini yüzde 10’lar civarında. Dijitalin büyümesinin yine ülke ekonomisinin üstünde çıkacağını tahmin ediyoruz.
2022’de Avrupa’da dijital reklam yatırımlarının bir önceki yıla göre yüzde 12,3 büyüyeceği tahmin ediliyor. Genç nüfuslu ülkemizde sektörün tam olgunluğa ulaşmadığı, daha büyüme potansiyeli olduğundan yola çıkarak sektörün tüm paydaşlarının da katkılarıyla önümüzdeki yıllarda da çift haneli büyümeye devam edeceğimizi düşünüyorum.
Ekonomiye dijital dünya yön veriyor
Günümüzde dijital teknolojiler yeni ekonomiyi belirliyor. Dijital dünya yaratıcılık alanında sayısız fırsatlarla ekonomiye yön vererek milli gelirlere katkı sağlıyor ve güçlendiriyor. Dijital reklamcılık bu noktada önemli bir konumda. Geçtiğimiz ay açıkladığımız Reklamın Ekonomiye Katkısı Araştırması’na göre yapılan 1 TL’lik reklam ve medya yatırımı, milli gelire 19,4 TL geri dönüş sağlayarak değer yaratıyor. GSYİH’ya olan katkı yüzde 6,73 yani 340 milyar TL olarak tahmin ediliyor.
Sektörümüzün sürdürülebilir büyümesi için tüm paydaşlarımızla sorunlarımıza çözümler üretmek için uğraşıyoruz. Bunlardan en önemlilerinden biri de tüm dünyada ve tüm sektörlerde olduğu gibi yetkin insan kaynağı sorunu. Biz de IAB Akademi’de bu soruna çözüm olması amacıyla sertifika programları, dikey eğitimler ve genç yeteneklerin sektöre girişini destekleyen Unichallenge+, UnichallengeTech projelerini artan bir eforla devam ettiriyoruz. Üniversitelerle olan yakın iletişimimiz sayesinde öğrencileri sektör pratiklerine alıştırmak için seminer ve staj olanaklarıyla sektörümüzün bu en önemli sorununa çözüm yaratmaya çalışıyoruz.
Dolaysız Marka Ekonomisi’ne odaklanıyoruz
Artık dönem, internetin imkanlarından yararlanarak üreten; pazarlama stratejisi olan, pazarlama ve satışı internetten yapan; tüketiciyle birebir ilişki kurabilen dolaysız markalardan oluşan yeni ekonomi dönemi. Bu ekonominin temel taşı da veri. Veriyi iyi değerlendiren markalar kazanacak. MarTech (pazarlama teknolojisi) ve AdTech (reklamcılık teknolojisi) çözümleri markalara sonsuz fırsatlar sunuyor. Geleneksel markalarda da köklü değişimler olduğunu söyleyebiliriz.
KOBİ’lerin reklam harcamalarının çok büyük bir kısmı (yüzde 72) dijitalde gerçekleşiyor. IAB olarak biz de bu Dolaysız Marka Ekonomisi’ne odaklanıyoruz. Bu ekonomide internette oluşan birçok marka, sonsuz sayıda mağaza ve raf var. Dilediğiniz her şey 7/24 kapınıza kadar teslim ediliyor. Bu öyle bir ekonomi ki küçücük işletmeler kocaman devlerle rekabet edebiliyor ve artık veri kapitalden daha önemli bir ekonomik değer olarak kabul ediliyor. Veriye dayalı kişiselleştirme ve içerik yayıncı, ajans ve reklamverenlerin odağında olmaya devam edecek.
2022’de neleri konuşacağız?
2000’lerin başında başlayan oyun reklamları pandeminin de etkisiyle şu anda bambaşka bir boyuta gelmiş durumda. Reklamverenler özellikle pandemi döneminde açıkhava reklamcılığıyla erişemediği kitlesini oyunlarda yakalama yoluna gitti. Bu da bu mecrada hızla genişleyen bir pazarı işaret ediyor.
Dijital reklamcılık özelinde 2021’de sıklıkla konuştuğumuz, 2023’te 3. taraf çerezlerin hedeflemede kullanılamayacak hâle gelecek olması, bu konuda geliştirilecek teknoloji ve içerik çözümleri, 1. taraf veri toplama ve işleme, rıza ve şeffaflık çerçevesi, sektörümüzü doğrudan etkileyen hukuki düzenlemeler, marka ve veri güvenliğiyle reklam teknolojilerindeki gelişmeleri, yeni mecraları, standartları, CTV ve Podcast yayıncılığı 2022’de de konuşmaya devam edeceğiz. Dijital pazarlamada yapay zeka, sohbet robotları, sesli asistanlar gibi teknolojik çözümler ise artarak hayatımızda yer almaya devam edecek.
Ülke olarak rekabet gücümüzü arttırmak için sektörümüzün de sürdürülebilir büyümesinin desteklenmesi gerektiğine inanıyoruz. IAB olarak üstümüze düşen görevi yerine getirmek için çalışıyoruz ve çalışacağız.
Herkese sağlıklı ve mutlu bir yıl dileklerimizle…