2021’in en başarılı influencerları
Her geçen gün daha da önemli bir pazarlama ve satış aracına dönüşen influencer marketing 2021’de popülerliğinin zirvesine çıktı. Öyle ki başta e-ticaret olmak üzere kimi sektörlerde pazarlama bütçesinin aslan payına da ambargo koydu. Peki, 2021’e dönüp baktığımızda yılın en başarılı influencerları kimlerdi? Hangi markalar hangi platformlara influencer marketing stratejileriyle damga vurdu? Yanıtlar CreatorDen ekibinin Marketing Türkiye için yaptığı kapsamlı analizde…
“Arkadaşlar herkese merhaba!” ile başlayan “Linki bırakıyorum” diye biten dijital içeriklere hepimiz her gün, tüm sosyal medya platformlarında rastlıyoruz. 7’den 70’e hepimiz ilgi alanımız içerisinde kurulan iş birliklerine ve influencerlara artık çok daha aşinayız. Pazarlama evreninde bir ezberden bahsetmek çok da kolay değil zira her gün toplumla beraber yeniden şekilleniyor ve günün dinamiklerine adapte oluyor. Ancak gerçek şu ki geride bıraktığımız yıllarda büyük bir ivmeyle büyüyen influencer marketing’in rüzgârı önümüzdeki yıllarda da esmeye devam edecek. Hâl böyle olunca bize de bu iş birlikleri içerisinden en çok dikkat çekenleri, alanın en başarılılarını saptamak düşüyor. CreatorDen ekibinin Marketing Türkiye için Merve Deşen liderliğinde gerçekleştirdiği kapsamlı analiz 2021’in en başarılı influencerlarına ışık tutuyor…
En iyi sosyal medya kampanyaları
1- Hepsiburada – Instagram
E-ticaret firmaları uzunca bir süredir influencer iş birlikleriyle ön plana çıkıyor. Geçtiğimiz yıllarda bu alanda Trendyol rakiplerini geride bırakırken, bu sene Hepsiburada’nın yoğun bir influencer iletişimine tanıklık ettik. Binlerce influencer içeriğiyle Trendyol’a yakın bir hacimde influencer içeriklerinde yer alan Hepsiburada, 2021 yılında yüzde 3 etkileşim ortalaması yakaladı. Bu anlamda rakiplerinin önüne geçen Hepsiburada, etiketlendiği içeriklerde 3 milyara yakın sosyal erişime ulaştı. Ayrıca iş birliğinde olduğu influencerların ortalama takipçi sayısı da 400 bin seviyesine ulaştı.
2- Samsung Türkıye – Instagram
Özellikle akıllı telefonların ve akıllı ev aletlerinin iletişim yoğunluklarını geçtiğimiz dönemde arttırmalarıyla Türkiye’de de birçok markanın influencer iş birlikleri gündeme oturdu. 2021 yılında Samsung da Galaxy, Fold ve Flip markalarıyla 250’den fazla influencer ile iş birliği yaptı.
Marka tüm influencerlarının yıl boyunca son teknoloji ürünü akıllı telefonlarını tecrübe etmelerini sağladı. 1800’den fazla markalı reels, statik, video ve story içeriği paylaşıldı.
Üstün çekim ve ürün özelliklerini influencerların hayatına entegre olarak farklı durumlar üzerinden anlattı.
2021 yılı boyunca 500 milyon sosyal erişime ulaşan Samsung Türkiye, yüzde 3,85 etkileşim oranıyla en yüksek etkileşim oranını yakalayan markalardan biri olarak yılı kapattı.
3- #DIMESKAPIŞMASI – TikTok ve YouTube
Dimes 2020 yılında olduğu gibi 2021 yılında da influencerlarla yakından çalışmayı tercih eden markalar arasında yer aldı. Özellikle TikTok platformunda yoğun bir influencer iletişimi gerçekleştirdi. Aleyna Tilki’nin önderliğinde yeni piyasaya sürdüğü Milkshake ve Smoothie ürünleri üzerine, influencerlardan iki takım oluşturan Dimes, bu iki takımın mücadelesini yıl boyunca içeriklerinde yer verdi.
YouTube’da tam hâli yayınlanan mücadele oyunlarının, kamera arkası görüntüleri ve kısa versiyonları da TikTok’da yayınlandı. Ayrıca yayınlanan TikTok içeriklerinin önemli bir kısmında Aleyna Tilki’nin Dimes için hayata geçirdiği “Bi’ Kapışma Var Şimdi” şarkısı kullanıldı. Aynı zamanda farklı influencerlar, bu ürünlerle ilgili bilgi ve tarif vererek hem kendi sosyal medya hesaplarında hem de Dimesclub.tr hesabında içerikler oluşturdu. İş birliklerinin sonucunda, #SmoothieFC ve #MilkshakeFC hashtagleri toplamda 1 milyara yakın görüntülenme alırken, #dimeskapışması hashtagi ise 11 milyarın üzerinde görüntülenme aldı.
4- Old Spice Challenge – TikTok
Geçtiğimiz senelerde ülkemize tekrardan giriş yapan P&G’nin Old Spice erkek bakım markası, bu sene TikTok’a da hızlı bir giriş yaptı. TikTok’un Sponsorlu Hashtag reklam formatıyla influencer iş birliklerini hayata geçiren #OldSpiceChallenge, 6 milyarın üzerinde hashtag görüntülenmesi aldı. Marka için TV ve diğer dijital mecralardan da tüketicilerin alışık olduğu “Esanslı Erkek” ses kaydını challenge içerisinde dahil ederek, kullanıcıların kolayca içerik üretebileceği ve etkileşimi yüksek bir içerik dizisi tasarlandı. Hazırlanan markalı influencer içeriklerinin ortalama etkileşim oranı yüzde 5 oldu. 7 farklı influencer ile iletişim kapsamında içerik üreten Old Spice, influencer içeriklerinden toplam 7,3 milyon izlenme aldı.
5- Migros – TikTok
Migros 2021 yılı boyunca yoğun olarak TikTok influencerlarıyla iş birlikleri yaptı. 2020’nin son çeyreğinde TikTok’a adım atan Migros, sene içinde hem TikTok’a özel format geliştirerek hem de genel kampanya ve duyurularında TikTok’u ve TikTok influencerlarını önemli bir iletişim kanalı olarak kullandı. Influencer içeriklerini ağırlıklı olarak kendi hesabında yayınlayan marka bir seneden az bir sürede 140 bin takipçiye ve yüzde 7,5 etkileşim oranına ulaştı.
Özellikle 2021’in ilk aylarında düzenlenen “Reyon Savaşları” isimli, seçili influencer grupları arasındaki performans yarışması büyük ilgi topladı. Kampanya süresince Migros’un resmi TikTok hesabı 100 binden fazla takipçi kazanırken yayınladığı markalı influencer içerikleri kısa sürede 6 milyonun üzerinde yorum aldı. Migros’un yıl içerisinde paylaştığı influencer içerikleri TikTok reklamlarıyla desteklendi ve 84 milyon kişi tarafından izlendi.
6- Yemeksepeti & Yemeksepeti Banabi – Instagram
Çevrimiçi yemek siparişi ve hızlı teslimatla Türkiye’nin en popüler girişimlerinden Yemeksepeti, en aktif influencer iletişimi yapan markalardan biri. Yemeksepeti ve Yemeksepeti Banabi iletişimlerini sürdürmek adına 700’den fazla influencer ile 3.000’e yakın reels, statik, video ve story içeriği paylaştı. Yemeksepeti, marka bilinirliğini ve online siparişleri artırmanın yanı sıra, partner restoranların popülerliğini ve bilinirliğini artırmak adına da iş birliklerinde bulundu. Böylece platformdaki lokal restoranlarla yakın çalıştıklarını gösterdi.
Marka aynı zamanda Banabi ile farklı ilgi alanlarındaki kitlelerin hayatlarına entegre olmak adına birçok kurguda iş birliklerini tercih etti. Maç izlerken atıştırmalık, seyahate çıkmadan alışveriş, yemek tarifi için gerekenler gibi anlarda müşterilerinin yanında olduklarını mevcut iş birliği içeriklerinde tüketiciye anlattı. 2021 yılı boyunca 800 milyondan fazla sosyal erişime ulaşan Yemeksepeti ve Banabi, bu içerikleriyle 4 milyondan fazla etkileşim aldı ve yüzde 1,5 etkileşim oranına ulaştı.
YouTube’da tahtın sahibi Ali Biçim ve Mesutcan Tomay
İki senedir YouTube’un en popüler isimlerinden biri haline gelen Ali Biçim ve Mesutcan Tomay bu sene de birlikte yayınladıkları videolarla başarılarını sürdürdü. Yüzde 76 gösterim oranı ve yüzde 6.9 etkileşim oranıyla özellikle Ali Biçim’in kanalında yayınladıkları eğlence kategorisindeki videolar izleyicilerde karşılık buldu. Öte yandan bu senenin belki de en çok ses getiren kanallarından biri Ceyda Kasabalı ve Fırat Albayram’ın Noluyo Ya kanalı oldu. Yüzde 51 izlenme oranı ve yüzde 6.54 etkileşim oranıyla tam tamına 122 video paylaşımında bulunarak 2021’in en aktif kanalını yarattılar.
Bu sene ilk 5 arasında olmasa da en büyük yükseliş gösteren isimlerden biri Vales oldu. Twitch’ten Anna Deniz ile birlikte tanıdığımız Vales, iki senedir YouTube’da içerik yayınlamasına rağmen, asıl çıkışını bu yıl gerçekleştirdi. Vales, yüzde 8.2 etkileşim oranı ve yüzde 65 gösterim oranıyla 2022’de de adından söz ettirecek gibi görünüyor.
TikTok’ta rekabet çetin
2020’nin en çok indirilen uygulaması TikTok, 2021’de de influencerların en çok tercih ettiği platformlardan biri oldu. Aynı şekilde kendi influencerlarını yaratma konusunda da çok başarılı olduğunu söyleyebiliriz. Kısa video formatını lens, efekt ve müzikle birleştiren TikTok, kendi formatını oluşturdu. Instagram Reels ile bu yarışa katılsa da Instagram’ın başındaki Adam Mosseri de geçtiğimiz aylarda henüz TikTok’un gerisinde olduklarını açıklamıştı.
Öte yandan 2021’in en başarılı influencerlarından biri olarak Cemre Solmaz’ı göstermek kimseyi şaşırtmayacaktır. hem TikTok Türkiye’nin en çok kullanıcıya sahip olan hesaplarından biri hem de TikTok’un Türkiye’de popülerleştiği zamandan beri hayatımızda olan bir içerik üreticisi. Bu sene hem kendi şarkısını çıkararak hem de YouTube kanalını daha aktif bir hâle getirerek farklı mecralarda da görünürlüğünü ve kitlesini arttırdı. Ancak ana mecrası TikTok’un başarısı takdire değer. Zira Solmaz, TikTok’ta 8,8 milyon takipçiye sahip.
Merve ve Beyza Özbağış TikTok’ta kesinlikle üzerinde durulması gereken isimler. Çoğunlukla birlikte içerik oluşturan iki kardeş hem söyledikleri şarkılarla hem de eğlence içerikleriyle ön plana çıkıyor. Videoları ortalamada takipçi sayılarının 1,4 katı kadar izleniyor. Cerennzi hesabının sahibi Ceren Morova bu sene ilk 5’e giremese de yaptığı taklit ve eğlence içerikleriyle 2022’de adını sık sık duyacağımız isimler arasında yer alacak gibi görünüyor. Morova, yüzde 12 etkileşim oranı ve yüzde 200 izlenme oranıyla kullanıcılarda karşılık buluyor.
Instagram’da Uzi ve Ceyda Kasabalı rüzgârı
Diğer mecralardan farklı olarak Instagram’da ünlü isimlerin çok daha aktif bir rol oynaması sebebiyle; içerik üreticileriyle ünlüleri farklı kategorilerde değerlendirildi. Listede Galatasaray’ın büyük bir çıkış yapan genç futbolcusu Kerem Aktürkoğlu ile Fenerbahçe’nin genç kalecisi Altay Bayındır’ı görüyoruz. İki ismin de yüksek etkileşim oranları, futbol taraftarlığının ülkemizde sosyal medya düzeyinde önemini ve güncelliğini koruduğunu gösteriyor.
2004 doğumlu oyuncu Su Burcu Yazgı Coşkun, Kırmızı Oda’daki performansı sonrasında 2021 yılında Kardeşlerim dizisiyle gündemde kalmayı sürdürdü ve yüzde 34’lük bir etkileşim oranı yakaladı. Son olarak 1998 doğumlu Uzi ismiyle bilinen ünlü rap sanatçısı Utku Cihan Yalçınkaya, ilk 5’in hemen ardından listeyi zorlayan isim oldu. Bu sene çıkardığı “Kan” isimli albümüyle kitlesini yüzde 325 oranında büyüten Uzi, yüzde 19 etkileşim oranı ve yüzde 65 video izlenme oranıyla önümüzdeki senelerde adını sıkça duyabileceğimiz bir rap sanatçısı…
- Instagram içerik yaratıcılarını incelediğimizde de “Noluyo Ya” kanalıyla yükselişe geçen oyuncu Ceyda Kasabalı bir içerik üreticisi olarak kitlesini yüzde 224 oranında arttırdı. Yüzde 18 etkileşim oranı ve yüzde 222 video izlenme oranıyla Instagram’da da en başarılı influencerlardan biri olarak yoluna devam ediyor. Eğlence içerikleriyle tanınan Ceyda Kasabalı, samimi ve “lifestyle” içerikleriyle ön plana çıkıyor.
- Bir başka başarılı isim Ümran Avcu, taklit ve skeçlerini konu alan içerikleriyle TikTok’tan sonra Instagram’da da adından söz ettirmeye devam ediyor. Instagram’da da TikTok için ürettiği içerikleri paylaşan ve Reels formatında paylaşımlarda bulunan Ümran Avcu, yüzde 18 etkileşim oranına sahip.
- Şaka videoları, eğlence skeçleriyle Reels içeriklerinde sıkça karşımıza çıkan Selçuk Büyük, 2021 yılının bir başka başarılı ismi. Yüzde 135’lik izlenme oranı ve yüzde 13 etkileşim oranını yakalayan Büyük, bu sene kitlesini yüzde 28 büyüttü. Videolarında ailesine, özellikle anneannesine sıkça yer veren ve samimi içerikleriyle ön plana çıkan Büyük önümüzdeki senelerde de performansını sürdürmeye aday.
- Son olarak ironik aşk tavsiyeleriyle gündeme gelen Dilara Arıkanlı, özellikle yılın ikinci yarısında büyük bir ivme yakaladı. Arıkanlı yüzde 216 izlenme oranı ve yüzde 13,9 etkileşim oranı performansına sahip. Yayınladığı içeriklerde takipçilerinden gelen ilişki tavsiyesi isteklerine esprili bir şekilde cevap vermesiyle tanınan Arıkanlı, Cüneyt Özdemir’in YouTube kanalına konuk olarak bilinirliğini artırmış ve yükselişini sürdürmüştü. Yaklaşık 6 ayda 459 bin takipçiye erişerek, önümüzdeki yıl da takip edilmesi gereken bir içerik üreticisi olduğunu kanıtlamış durumda.
Facebook’un hâkimi Röportaj Adam
Facebook markalar tarafından influencer iş birliklerinde en çok tercih edilen mecralar arasında yer almasa da YouTube’dan tanıdığımız Röportaj Adam aktifliğini sürdürüyor. 1,1 milyon takipçiye sahip olan Röportaj Adam Facebook sayfası video içerikleriyle platform ortalamasının çok üzerinde etkileşim oranına sahip.
Twitter’da yeni nesil gazetecilik!
Ülkemizde daha çok bir haber alma ve bilgi paylaşım kanalı olarak kullanılan Twitter’da, YouTube paylaşımlarıyla dikkat çeken gazeteci ve haber sunucusu Cüneyt Özdemir, aynı şekilde kariyerine YouTube üzerinde devam etmeye karar veren gazeteci ve haber sunucusu Fatih Portakal ön plana çıkan isimler oldu.
Sosyal medyada bu yıl öne çıkan trendler
Collab
Instagram’a bu yıl gelen en dikkat çekici özelliklerden biri olan “Collab” reels ve post içeriklerinin iki kullanıcı tarafından birlikte paylaşılmasına olanak sağlıyor. Markaların influencer marketing stratejileri için büyük fark yaratacak Collab özelliğiyle paylaşılan içerik her iki hesabın zaman tünelinde görünüyor. Bununla birlikte beğeni ve yorumlar da her iki kullanıcının hesabında görülebiliyor. Collab özelliğiyle Infuencer – Marka iş birliklerinde markalar organik olarak erişim ve etkileşimlerini artıracak, aynı zamanda takipçi kazanma fırsatı yakalayacaklar.
Reels
TikTok’un güçlü yükselişinden sonra, Instagram’ın da bu yeni kısa video formatından eksik kalması beklenemezdi. 2020 yılının sonunda kullanıcılara açılan Instagram Reels, 2021 yılına tam anlamıyla damga vurdu diyebiliriz.
Instagram’ın diğer video formatlarına göre 2 kat daha yüksek izlenme oranına sahip olduğunu analiz ettiğimiz Reels formatının, geleceği parlak.
Instagram’ın başındaki Adam Mosseri’nin de her fırsatta “çok önem verdikleri bir format” olarak değerlendirdiği Reels, henüz lensleri ve filtreleriyle TikTok’un gerisinde olsa da Instagram yeni formatını geliştirmek konusunda kararlı.
Shorts
Tiktok ve Instagram’dan sonra YouTube’da fast content trendlerini takip ederek Shorts’u kullanıcılarının hizmetine sundu.
Fast Content anlamında kullanıcı içeriğini artırmak isteyen YouTube, 2022’de Shorts içerik üreticilerine yüz milyon dolar ödemeyi taahhüt etti. YouTube, aynı zamanda paylaşılan Shorts içeriklerini öne çıkararak etkileşim rakamlarını artırıyor.
Interactive Content
Instagram içeriklerini daha ilgi çekici hale getirmek için kullanıcılarını harekete geçireceği, onların katılımını sağlayacağı özellikler geliştiriyor. Bu özelliklerden en önemlisi olan interaktif içerik türleri, günden güne popülerliğini artırmaya devam ediyor.
Pek çok marka yüksek etkileşim rakamlarını hedeflerken hedef kitlesiyle interaktif bir iletişim kurmaya dikkat ediyor. Instagram sıkça rastladığımız Qestions, Poll, Quiz, Stickers gibi özelliklerine “Add Yours”u da dahil ederek birbiriyle iletişim içinde olan bir topluluk yaratmak için elinden geleni yapıyor. Aynı zamanda hikayelerden sonra Reels’lara da gelen filtre kullanım özelliğiyle interaktif paylaşımlar yapmaya devam eden Instagram kullanıcılarının renkli görüntülerini görüyoruz.
Başarının anahtarı Influencer Marketing
✓ 2021, pandeminin etkilerini sosyal hayatta ve değişen tüketici alışkanlıklarında iliklerimize kadar hissettiğimiz bir yıl oldu. E-ticaret’in rekor seviyelerde büyüdüğü ve sosyal medya platformları arasındaki rekabetin daha da kızıştığı bu yılda, tüm platformların “Creator Economy” çözümleriyle öne çıkmaya çalıştığı bir döneme şahit olduk.
✓ İçerik üreticilerinin para kazanma olanaklarını geliştirmeyi önceliklendirmeyen Facebook’un aksine, hızla büyüyen TikTok, kendi platformunda içerik üreticileri için hayata geçirdiği milyar dolar üzeri fonla değişim rüzgarını başlattı. Kevin Systrom’un ardından Instagram’ın başına geçen Adam Mosseri, içerik üreticilerini platformda tutacak para kazanma modellerini ve yeni içerik formatlarını 2021 yılında Instagram’ın en öncelikli gündemleri arasına alarak “Creator Economy” alanındaki rekabetin vitesini artırdı. Böylece yaratıcılar için yeni gelir modellerinin ve reklamverenler için ise yepyeni iş birliği formatlarının kapısı açılmış oldu.
✓ Bu yeni format ve özellikler henüz Türkiye’de kullanıma açık olmasa da 2022’de markaların ve yaratıcıların odak noktasında Creator Economy ve Social Commerce olacak. Creator Economy geliştirmelerine öncülük etmese de Facebook tüm bu değişimlerin yanında asıl ses getiren hamlesini gelecek yıllardaki odağının metaverse olacağını açık bir şekilde ortaya koyarak ismini Meta olarak güncelledi. Cesur olarak nitelendirilebilecek bu hamlenin orta ve uzun vadede NFT ve metaverse ürünlerinin bugünün sosyal medya içerik üreticileri için büyük önem taşıdığı çok açık.
✓ Tüm bunları yan yana koyduğumuzda, influencer marketing dünyası için yepyeni bir dönemin eşiğinde olduğumuzu görüyoruz. Dolayısıyla veriye dayalı kurgulanan stratejilerin, entegre planların ve bugüne kadar ki en kapsamlı influencer programlarının markaları başarıya taşıdığı bir 2022 yılı bizleri bekliyor.