Sevgililer Günü’nde hangi kırmızı isteniyor?
Kimileri için birlikte geçirilecek özel bir gün, kimileri için yalnızlığın yüze vurumu kimileri içinse “bir gün değil her gün sevgililer günü” klişesi… Evet 14 şubat yaklaşıyor ancak gerçek şu ki tüm bu bağlamlarının yanı sıra aslında tıpkı Black Friday ya da yeni yıl gibi kampanyalarıyla ve alışveriş çılgınlığıyla geliyor Sevgililer Günü. Peki lüks restoran rezervasyonundan kış tatiline, teknoloji ürünlerinden kozmetiğe dek indirimlerin ardı ardına geldiği bu dönemde markalar için farklılaşma noktaları neler olacak? Yanıtlar Digital Exchange’in uzman ekibinden geliyor…
Hangi kırmızı?
14 Şubat, kendi büyük ekonomisini de yaratıyor; yalnızca ABD’de 2021 Sevgililer Günü için 22 milyar dolar tutarında alışveriş yapıldı. Türkiye’de ise 2021’de 15 milyar TL olarak gerçekleşen Sevgililer Günü harcamaları 2010’dan itibaren her yıl özellikle online mecrada 5 ile 7 kat artışlar kaydederek ilerliyor.
Bu büyük potansiyelden faydalanmak isteyen e-ticaret siteleri ve markalar, Influencer marketing yaparak, tüketiciyi cezbetme yoluna gidiyor. Digital Exchange’in uzman ekibi, 14 Şubat Sevgililer Günü öncesinde markalara açık ve net bir çağrıda bulunuyor “Tüm markalar kampanyalarında kırmızı kalp kullanarak tüketiciyi cezbetmek ister fakat yaşanılan ekonomik ortamda tüketiciler kırmızı rengi düşük fiyat çizgisinde görmeyi tercih eder.”
Teknolojiye ilgi büyük!
14 Şubat Sevgililer Günü, markalar ve tüketiciler için bir alışveriş fırsatı zamanıdır. Günün dokusu ve konsepti sevgililik, aşk üzerine olsa da son yıllardaki alışveriş trendleri bize tüketicilerin markalardan bu özel gün için anlamlı indirimler beklediği ve bunu yakalayınca, yıl boyunca ihtiyacı olan her türlü ürünü satın aldığını gösteriyor. Son yıllardaki 14 Şubat Sevgililer Günü alışverişleri;
- Cep telefonu
- Tablet-Bilgisayar
- Oyun konsolu
- Kablosuz kulaklık
- Televizyon
- Buzdolabı, Çamaşır Makinesi, Fırın
- Kozmetik
- Ayakkabı
- Giysi sıralaması ile ilerliyor.
Çiftler, birbirlerine yıl boyunca kullanabilecekleri bir armağan vermek istiyor. Bunu da indirimlerle satın alma yolunu izliyor. Bu nedenle şirketler düzenledikleri influencer marketing için, 14 Şubat’ın Black Friday ya da yılbaşı kampanyasından daha farklı bir alışveriş imkanı olduğu gerçeğini göz ardı etmemeliler. Sadece aşk ve sevgi temaları üzerine kurulacak, bu türdeki ürünleri ön plana çıkaracak kampanyalar daha az başarı sağlıyor. O nedenle tüketiciye yıl boyunca kullanabilecekleri ürünleri sevgi ve aşk temasına özel en uygun fiyatla aldıkları mesajı verilmeli.
Instagram’da yapılan kampanyalar etkili
Influencer marketing çalışmalarının sosyal medya mecralarında düzenlenmesi öncesinde iyi planlanması gerektiğinin altını çizen Digital Exchange ekibi, “Her ülkenin belli dönemlerde daha çok yoğunlaştığı sosyal medya mecraları vardır. Seçim ya da önemli toplumsal olaylar döneminde Twitter ön planda bulunur. Z kuşağı gençleri vakit geçirmek için genellikle TikTok’ta yer alır. Şirketler bir kurumsal içerikleri noktasında Linkedln ve YouTube’u tercih ederler.
Fakat salgın dönemiyle birlikte Türkiye’de en çok yükselen sosyal medya alanı Instagram oldu. 2021’in başından beri Türkiye’de Instagram açık ara önde bulunuyor. Aylık 20.2 saat ortalamayla Türkiye, Instagram kullanımında dünya lideri. Bu nedenle de 14 Şubat Sevgililer Günü kampanyalarında tercih edilecek ilk mecranın Instagram olmasında fayda var. Influencer marketingde hem ürün ve deneyim hikayeleri, hem paylaşımlar de Reels videoları markalar için doğru tercihler sayesinde önemli bir verim sağlıyor” diyor…
Sürekliliğin anahtarı deneyim
Digital Exchange’in CEO’su Emrah Pamuk ise 14 Şubat Sevgililer Günü’nün hediye alma alışkanlıklarından söz etti. “Kişiler sadece bir elektronik eşya, bir giysi ya da kozmetik malzemesi almakla kalmıyor aynı zamanda romantik bir yemek ya da birkaç günlük kısa tatiller de satın alıyor” diyen Pamuk, şirketlerin 14 Şubat’tı tüketiciyle uzun vadeli bir ilişki şeklinde görerek buna uygun kampanyalar yapması gerektiğini söyledi.
Pamuk şöyle devam etti: “Türkiye’de şık ve romantik bir akşam yemeği yenecek birçok restoran var. Bu markalar arasında da ciddi rekabet bulunuyor. 14 Şubat’ta sevgilisi ya da eşiyle romantik bir akşam geçirmek isteyenlerin tercihleri, konaklayabilecekleri şık restoranlara sahip otel grupları olacaktır. Bu oteller 14 Şubat’a ilişkin influencer marketing yaparken deneyimi anlatmaya, yaz ve kış tatili olanaklarını da bildirme gibi birden fazla seçeneğe yönelebilirler. Bu tür influencer marketing çalışmalarında sosyal medya ünlüsü deneyimini aktaran bir çalışma yapacaktır. Fakat otel markalarının kış ve yaz tatillerini de düşünerek bir influencer marketing çalışması yapması, müşterilerinin sürekliliğini sağlayacak temaları işlemesi onların cirolarını artıracak bir başka unsur olacaktır.”